360 روستای آذربایجان شرقی خالی از سکنه است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که آذربایجان شرقی دارای 3077 روستا است، اظهار کرد: از این تعداد 2709 روستا دارای سکنه بوده و 360 روستا خالی از سکنه است.

360 روستای آذربایجان شرقی خالی از سکنه است

تقی کرمی، روز دوشنبه در نشست خبری، اظهار کرد: دفتر امور روستایی و شوراها متولی امورات روستاها و هدایت و راهبری شورایی روستاها بوده و 6077 نفر به عنوان عضو شورا در روستاها در کنار مردم و دهیاران امورات را رصد می‌کنند.

وی، ادامه داد: متاسفانه تعداد بانوان به عنوان شورای روستاها کم بوده و تنها 40 نفر از بانوان عضو شورای روستاهای استان هستند.

کرمی، با بیان این‌که 1948 دهیار مصوب در روستاها اجازه‌ی فعالیت دارند اما 1938 نفر از دهیاران فعال هستند، گفت: دلیل نبود دهیار در 10 روستا، به دلیل به حد نصاب نرسیدن جمعیت روستاها است، وجود 30 خانوار در روستا، یکی از شروط انتخاب دهیار در روستاهاست، اکنون 764 روستا در استان به دلیل به حد نصاب نرسیدن جمعیت، فاقد دهیار هستند که طی سه سال اخیر، دولت نزدیک به 41 میلیارد تومان تسهیلات به حساب فرمانداری‌های استان واریز کرده تا از این محل خدماتی از جمله راه سازی، تامین آب شرب و غیره تامین شود.


مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی، با اشاره به موضوع طرح الحاقی برخی از روستاها در اطراف تبریز، گفت: متاسفانه در برخی مواقع عجله می‌کنیم روستاها را حذف کنیم، روستای آناخاتون نیز از جمله روستاهایی است که در دوره‌ی قبل، انتخابات شورا در آن برگزار نشد چون هماهنگی‌ بین وزارت کشور و شورای عالی و معماری و شهرسازی انجام نشده بود.

وی، ادامه داد: الحاق هر روستا لازمه‌ی حذف کد آبادی‌ روستاست، کد آبادی کجوار و آناخاتون نیز حذف شده و اکنون جزوی از تبریز شده اند، روستاها تا زمان حذف کد آبادی باید خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

کرمی، بیان کرد: با تلاش دهیاران در حوزه‌ی عمرانی بیش از دو هزار و 500 پروژه به مرحله‌ی بهره برداری رسیده است، همچنین 109 پروژه با اعتبار 32 میلیارد تومان آماده‌ی کلنگ زنی است.

وی، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از یکهزار میلیارد تومان به نهاد دهیاری کمک شده که از این مبلغ 857 میلیارد تومان در دوره‌ی دولت تدبیر و امید به حساب دهیاران واریز شده است.

وی با اشاره به ظرفیت برخی روستاها در حوزه‌ی گردشگری، گفت: با کمال تاسف تا سال 97 در بوم گردی روستاها عقب بودیم، سال 97، جلسه‌ای با مسئولان استانی برگزار و براساس آن به بیش از 300 بوم گردی مجوز صادر شد، بیشترین بوم گردی در روستاهای کلیبر و اسکو وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی، افزود: متاسفانه در برخی از روستاها، مردم نگرش منفی به گردشگری دارند، باید این نوع نگرش حذف شده و هر گردشگر را فرصتی برای درآمد زایی تلقی کنند.

وی، با بیان این‌که وضعیت شیوع کرونا در روستاها نسبت به شهرها بهتر بوده، ولی شدت درگیری برخی از روستاها بالاست، گفت: بخش عمده‌ی روستاهای استان عمدتا از لحاظ کرونایی وضعیتی سفید دارند، البته روستاهای حاشیه‌ی شهر زرد و چهار روستا نیز در وضعیت قرمز و نگران کننده قرار دارند.

کرمی، تاکید کرد: مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا، از برگزاری مراسم عزا و عروسی در روستاها خودداری کنند.

وی، با تاکید بر این‌که مهاجرت معکوس به روستاها آغاز شده است، گفت: 1966 روستا یعنی 73 درصد از روستاها از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند، همچنین 69 درصدروستاها نیز به خطوط تلفن همراه دسترسی ندارند.

کرمی، با بیان این‌که 83 درصد جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم برخوردار هستند، گفت: در برخی روستاها به دلیل خشکسالی‌های متوالی منشا آب وجود ندارد، متاسفانه به دلیل مصرف بی رویه، سطح سفره‌های زیرزمینی افت کرده است به طوری که در برخی از روستاهای مردم برای دستیابی به آب، چاه‌های با عمق 350 متر حفر می‌کنند.

وی، ادامه داد: آب رسانی در ماه‌های گرم سال به 350 روستا با تانکر انجام می‌شود.

تقی کرمی، با بیان این‌که 2907 باب مدرسه‌ در روستاهای استان وجود دارد، گفت: مدارس در تمامی روستاها وجود دارد اما در برخی از روستاها به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان، مدرسه وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی، سهم روستاهای آذربایجان شرقی را از تسهیلات دولتی، 463 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون 423 میلیارد تومان از این میزان تسهیلات به روستاهای استان پرداخت شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها