سلاحی که می‌تواند کابوس آمریکا در خلیج فارس شود + عکس

نشنال اینترست معتقد است آنچه می‌تواند تبدیل به کابوسی برای آمریکا تبدیل شود نه صرف زیردریایی ها بلکه پیشرفت اخیر آن است. طبق گزارش این وبگاه، زیردریایی های ایران می‌توانند موشک های بالستیک حمل کنند.

سلاحی که می‌تواند کابوس آمریکا در خلیج فارس شود + عکس

به گزارش گروه ترجمه خبر فوری ، زیردریایی های ایران همواره یکی از مهم ترین و اصلی ترین سلاح‌های کشور در خلیج فارس و دریای عمان بوده است. این سلاح دفاعی و مهم تا کنون مانع از نزدیک شدن بسیاری از دشمنان به آبها و سواحل جنوب ایران شده است.

این مساله ای است که تا کنون وبسایت ها و خبرگزاری های جهان بارها بر آن تاکید کرده اند( اینجا بخوانید). نشنال اینترست آمریکا در یکی از گزارش های اخیرش به این مساله پرداخته است. نویسنده گزارش در ابتدا مروری بر استراتژی دفاعی ایران در خلیج فارس دارد. طبق تحلیل نویسنده، ایران استراتژی دفاعی "ضد دسترسی" و "منع منطقه ای" را در آبهای خود پیش گرفته است.

استراتژی دفاعی ایران در خلیج فارس چیست؟

راهبردهای ضددسترسی و منع منطقه‌ای آن‌قدر به هم مرتبط هستند که تقریباً همه جا در کنار هم می‌آیند. با این حال، این دو راهبرد(استراتژی) با یک‌دیگر متفاوت و در واقع کاملاً مجزا هستند. ضددسترسی به معنای اقداماتی است که یک کشور انجام می‌دهد تا به نیروهای نظامی دشمن اجازه ورود به منطقه را ندهد. این در حالی است که منع منطقه‌ای شامل اقداماتی می‌شود که یک کشور انجام می‌دهد تا آزادی فعالیت را از نیروهای نظامی دشمن که پیشاپیش در منطقه حضور و بلکه بر آن تسلط دارند، سلب کند.

جمهوری اسلامی ایران به وضوح ابزارهای لازم برای هر دو راهبرد فوق را در اختیار دارد و تا کنون آن‌ها را به کار نیز بسته است. برخی از این ابزارها عبارتند از: انواع شناورها و قایق‌های تندرو در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان؛ پهپادهای شناسایی و مسلح بر فراز منطقه و مرزهای آبی و خاکی کشور؛ سامانه‌های هوشمند زمینی و بدون نیاز به کاربر (شامل رادار برای شناسایی و تجهیزات دفاعی برای درگیری در صورت لزوم)؛ موشک‌های کوتاه‌برد ضدکشتی؛ و غیره.

نشنال اینترست معتقد است این استراتژی ایران را بر این می‌دارد که به جای افزایش کیفی و پرخرج تسلیحات خود به افزایش کمی بپردازد. یعنی تسلیحات عموما کم خرج اما دقیق و پرتعداد را ساخته و در سواحل و خلیج فارس به کار می‌گیرد. اصلی ترین هدف تسلیحات استراتژی ضد دسترسی ایران هم ناوهای آمریکایی است.

مهم‌ترین ابزار ایران در پیشبرد استراتژی جدیدش

نشنال اینترست معتقد است ایران برای توقف ناوهای آمریکایی احتیاج ندارد که پول زیادی خرج کند؛ چرا که منطقه استراتژیک خلیج فارس و به خصوص اجرای دقیق راهبرد عدم دسترسی به ایران کمک می کند که به هدفش برسد. نشنال اینترست معتقد است که زیردریایی های ایران مهم ترین ابزار برای اجرای این راهبرد هستند.

نشنال اینترست البته معتقد است آنچه می‌تواند تبدیل به کابوسی برای آمریکا تبدیل شود نه صرف زیردریایی ها بلکه پیشرفت اخیر آن است. طبق گزارش این وبگاه، زیردریایی های ایران می‌توانند موشک های بالستیک حمل کرده و شلیک کنند.

زیردریایی هسته ای؛ شاید کابوس آمریکا

نشنال اینترست همچنین مدعی است ایران می تواند به زودی به زیردریایی های هسته ای مجهز شود و این می‌تواند بزرگترین کابوس آمریکا در خلیج فارس باشد. اما زیردریایی هسته ای چیست؟ زیردریایی هسته‌ای نوعی زیردریایی است که نیروی پیشرانه آن را یک نیروگاه هسته‌ای تولید می‌کند. این زیردریایی‌ها معمولاً به موشک‌های تهاجمی بالستیک و کروز با کلاهک هسته‌ای مجهز می‌شوند و از مهمترین ابزارهای بازدارندگی هسته‌ای به شمار می‌روند. مهمترین مزیت این زیردریایی‌ها نسبت به زیردریایی‌های متعارف ـ دیزلی-الکتریکی ـ این است که چون انرژی هسته‌ای نیازی به هوا ندارد دیگر لازم نیست زیردریایی برای هواگیری به روی آب بیاید. همچنین نیروگاه هسته‌ای این زیردریایی‌ها برای سال‌ها و گاهی تا پایان عمر خود نیازی به سوخت‌گیری مجدد ندارند. این باعث می‌شود تا این زیردریایی‌ها قادر باشند برای زمان بسیار طولانی در داخل آب مانده و اینگونه خود را از دید دشمن پنهان نگاه دارند.

نشنال اینترست مدعی است که به علت هزینه بالا و سختی کار تا کنون فقط چند کشور محدود توانسته اند به این نوع زیردریایی دسترسی پیدا کنند. ایالات متحده، روسیه، چین، هند، فرانسه، بریتانیا تنها کشورهایی هستند که به این تکنولوژی نظامی دسترسی پیدا کرده اند. با این حال، نشنال اینترست مدعی است که ممکن است ایران هم به زودی به جرگه این کشورها بپیوندد.

مشکلات و راه حل‌ها

نویسنده معتقد است که ایران برای دسترسی به این هدف با مشکلاتی روبرو است. یکی از این مشکلات وابستگی ساختاری و استراتژیک تسلیحات ساخت داخل ایران به کشورهای خارجی به خصوص روسیه است. نویسنده گزارش مدعی است بسیاری از تسلیحات مهم ایران نوعی نمونه به روز شده تسلیحات روسی هستند. مثلا تانک کرار که بر اساس طرح T-90 روسیه ساخته شده و وابستگی ساختاری بسیاری به آن داشته و به عبارتی، مدل آپدیت شده آن است.

نویسنده نشنال اینترست، البته در ادامه تاکید دارد که راهبرد خاص عدم دسترسی ایران این کشور را وا می داد که از تسلیحات نسبتا ارزان اما زیاد که همگی کاربردی دفاعی دارند استفاده کند و همین امر باعث می‌شود که مشکل بالا یعنی زیردریایی هسته ای حل شود. نویسنده تاکید دارد که حتی اگر ایران نتواند مستقیما به تجهیز یا تولید زیردریایی های دریایی بپردازد باز سلاحی دارد که می‌تواند آن را به هدفش(یعنی توقف ناوهای آمریکایی در خلیج فارس) برساند. این سلاح "مین دریایی" است. ایران یکی از کشورهایی است که تعداد زیادی مین دریایی دارد. این مین ها کاربردی دفاعی دارند و در هنگام اضطرار می‌توانند به کار آیند.

نشنال اینترست در ادامه مقاله توضیح می‌دهد که اگر ایران روزی بتواند وارد فاز ساخت زیردریایی های هسته ای شود، اقدامی را خواهد کرد که برزیل و ترکیه انجام دادند؛ یعنی مانند ترکیه که سیستم نظامی خود را روی طراحی نظامی آلمان بنا کرد ایران نیز همین کار را (احتمالا با روی آوری به زیردریایی های روسی) می‌کند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • پرتوی
    0

    بابا مردم گرسنه هستند کشور ول شد کاری باید کرد. از اینکه فرزندان ملت چنین سلاح هایی تولید می کنن ما خوشحالیم.

  • ناشناس
    0

    این سلاح ها بدر کجا میخورد در بک جنگ واقعی تمام زیرساختهای کشور امن نیستند و نابود میشوند. همش خالی بندیه

  • فریبرز مددجو
    0

    پیشرفت نظامی زمانی اهمیت داره که مردم کشور از رفاه نسبی برخوردار باشند وگرنه میشود سلاح حفظ موقعیت و منافع عده محدود ،زیردریایی میسازیم آنوقت پراید نمی توانیم بسازیم خوب یک جای کار میلنگد... کشتی با سوخت هسته ای هسته ای میسازیم اما خودرو دو گانه سوز نمیتوانیم !

    نظرات شما -
    • امین
      0

      ببینید ایراد کار کجاست ، امورات نظامی ، هوا فضا ، موشکی چرا رشد میکنند ، ولی پراید ما بنز نمیشه ، اینکه بگیم ما موشک نمی‌خواهیم ، پس با کدام قدرت بازدارنده ما ۱۴۰۰۰کیلومتر بنزین به ونزوئلا فرستادیم ، چون آمریکا خاطره تلخ عین الاسد را از یاد نبرده ، متاسفانه تا وقتی ما دست از اقتصاد لیبرالی و نسخه پیچ غرب بر نداریم ، و به امثال تهرانی مقدمها که جوانی خودشون را به پای ساخت موشک گذاشتن ، برای سازندگی و رونق کسب و کار و تولید ثروت ، اعتماد نکنیم بر مشکلات فایق نمی‌شویم ، ما باید به این سوال جواب دهیم ، چرا موشک میتوانیم بسازیم ولی ماشین خوب نمی‌توانیم!؟

    • برق رایگان
      0

      برای امین=مگه تو عین الاسد کارخاصی کردین؟!!!کو آمار رسمی از تلفات؟؟؟تا جایی که یادمه کلا دوتا موشک زدیم به خودی ها!!! از کدام قدرت بازدارنده حرف میزنی دقیقا؟؟؟آمریکا نمیاد مث شما شعارجنگ بده ،شما خوشحالی رفتی به ونزوئلا ولی نمیبینی دلارت شده ۲۲تومن و اقتصادت منفجرشده!حتما توقع داری کل مملکت رو بدن دست نیروی نظامی ای که تا الانشم کل اقتصاد کشور رو دست گرفته و توی یمن و لبنان هزینه میکنه برا بقای خودشون؟؟؟!!!

    • محمد
      0

      پاسخ به برق رایگان . تلفات عین الاسد این بود که تا دو ماه بعد هی ضربه مغزی هاشون زیاد میشد تا رسید به همون 200 تا که ما اول کار گفتیم. دوما بودجه نظامی 3 درصد کل بودجه کشوره چرا یه بار از بودجه 97 درصدی دولت نمیپرسین؟؟؟ اون 3 درصد بودجه رو چسبیدین و گیر دادین بهش؟؟؟

    • فریبرز مددجو
      0

      آقای امین ، هزینه رفتن ونزولا و پرتاب موشک به سوله خالی و هماهنگ شده عین الاسد را مردم با دلار 22000 تومانی پرداخت میکنند ،آیا میدانی کارگران هفت تپه و هپکو اراک هنوز معوقات سالهای قبل را دریافت نکرده اند؟ آیا میدانی دختران سرزمینت زیر سن قانونی مجبور به ازدواج میشوند تا خرج خانواده را سبک تر کنند؟ درضمن حرف از عین الاسد زدی ، درجواب باید بگویم آن روز غرور همه ایران پرستان شکسته شد وقتی فهمیدند قبل از حمله سپاه به نخست وزیر عراق زمان و مکان دقیق حمله اطلاع داده شد تا او با اطلاع به آمریکایی های کثیف ، سنگرهایشان را خالی کنند ...

    • ۶۸
      0

      برای محمد=داداش کمتر شبکه افق و ۲۰:۳۰نگاه کن .اگر تو عین الاسد کاری کرده بودین تا همین الانش تلویزیون میلی و اخبار جعلی۲۰:۳۰داشت تحلیل میکرد و بر طبل شادانه بکوب پخش میکرد!!! از خواب بیدار شو شعار بسه. اره بودجه نظامی۳درصده ولی خدا میدونه از کجا میارن و اینهمه تو کشورای دیگه هزینه میکنن برای هیچ و پوچ. جای شعار مرگ و نفرت برید اقتصاد متورم و منفجرتون رو جمع کنید که پدر ملت رو دراورده دیگه

  • ali asghar
    0

    خدا به این اب و خاک کمک بکنه مردم از گرسنگی وبیماری دست وپا میزنند حرفهای امید بخش بزنید که همه امیدها نا امید شده.

  • رضا.
    0

    فعلا که آمریکا بدون شلیک یک تیر اقتصاد ما رامتلاشی کرده و دلار همچنان میتازد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دستاورد مذاکرات و دولت محبوب شماست که همه داریم ازش میکشیم

    • رضا
      0

      خیر اخوی برجام دستاورد اون قطعنامه های شورای امنیت زمان دولت احمدی نژاد بود که همه را کاغذ پاره می‌نامید و چنان اجماعی در تحریم ایران به وجود آورد که ناچار به امضا برجام شدند.حالا هم ما که نه عاشق چشم و ابروی روحانی هستیم نه دوستار احمدی نژاد. اصولا دولت‌ها در این سیستم بیشتر همان تدارکاتچی که خاتمی کفت هستند نه چیز دیگر.

  • علی حق گو.
    0

    ایرانیان درآینده حتمایک کره خاکی درفضاقابل زندگی پیدامیکنند.جایی که خدافقط بالای آن است.بیاییدفکرکنیدآیامی تونیم یک قواره زمین رامتری چندبه مامی فروشند.آنوقت سلاح های ماخودمان رامی کشدبه جای دشمن.بعداگرماسرمان تولاک خودباشد.وفقط تامی توانیم مرزهایمان راهم مثل کوه محکم کنیم چه کارمادارند.مثل معروف دوری ودوستی.که نزدیکی ودشمنی برای ما مردم بدترازاین پیش می اورد.مسؤلین بیایدبه خدای که فقط ادعاداریدمال شماست تماماحرف ازدوستی برادری وهمکاری بزنید.وبدانیدکه همسایه آزاری کارمسلمان نیست.یک ماهی حداقل نظرات همگی چه دولت چه ملت یک صداویک فریادزنیم که سعدی ماگفت بنی آدم اعضای یک پیکرند...

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دانشمند .چطور بدون سلاح مرز ها رو مستحکم کنیم؟؟دوره شمشیر گذشته الان عصر تکنولوژی و موشکه

  • تنها
    0

    ۲۵ سال چین در جنوب و روسیه تا آخر عمر خزر سلام بر مدافعان حرم که الان کشور خودمون شد حرم

  • امیر
    0

    لعنت به خائنین و لیبرال هایی که کشورو در حال نابود کردن هستند

    نظرات شما -
    • بیژن
      0

      بعضی طوری از موشک وغیره صحبت می کنند ولی انگاری چشم بصیرت خودشان را برحملات وقیحانه اسرائیل بر بچه های ما در سوریه بسته اند مضافا تهدید اخیر ترکیه بر ورود‌به خاک ایران ورفتن ضربالاجل ظریف برای رفع ورجوع اردوغان افسار گسیخته داداش ما ارتشیها داریم به تفسیر وتحلیل شما فقط نگاه می کنیم بقیه بماند ...وعاقلادانند

  • امیر محمد
    0

    تو این مملکت فقط سپاهه که تقریبا به وظیفه خودش عمل میکنه بقیه فقط حقوق میگیرن

    نظرات شما -
    • بی خیال
      0

      از روزی که کرونا یاب مستعان را دیدم و بعدش صعود کرونا .. به تمام جنگ افزارها که تبلیغش را میکنن شک کردم احتمالا از چین و روسیه میخرن روش مینویسن ایرانی امتحان میکنن.. هشت سال جنگ هم با تسلیحاتی که شاه پهلوی خریده بود دوام آوردیم.. کاش حداقل دین مردم را اینجور ضعیف نکرده بودید

    • M
      0

      شما که میگی از چین و روسیه میخرن بگو ببینم تجهیزات و تسلیحاتی که شاه پهلویتون می‌خرید تمام ایرانی بود یا ساخت آمریکا و شوروی؟!

  • محمدی
    0

    پیاماتون رو خوندم همش چرت چرا اینقده غلط غلوط نوشتین

  • صداقت
    0

    اگر بعد از 42سال نتوان از حقوق ایران در ابهای خود دربرابر بیگانه دفاع کرد وزیر دریایی ساخت پس باید مستعمره امریکا شد.تنها امید مردم به سپاه است.همانطور که پیشرفت کرده بقیه سلاح ها مانند زیر دریایی را بسازد تااین کشور از گزند بیگانگان مصون بماند.چون دولت ها ثابت کردند از دفاع مقدس به بعد فقط سیاسی کاری کرده ودروغ تحویل ملت داده اند.طوری که تمام کارخانجات باقی مانده از پهلوی را هم اصلاح طلبان به تعطیلی کشاندند کشوری با این ادعای بزرگ وبا استقلالی که مدیون امام است.تنها ماشین ملی پیکان را متوقف کردند وبا خریددانش پراید نتوانست در کشور پراید ملی بسازد وخط تولید آنرا هم بست.حالا که نمی توانند نفت بفروشند وانواع کالا رابه نام کالای ملی به خورد مردم بدهند مردم فهمیدند که چهل سال است مسولین فقط دروغ تحویل داده اند.استعمار فقط رنگ عوض کرده.اسلام آزادی می آورد اما دولت های ما اسلام را هم بدنام کردند غیرت وآزادگی ایرانی را نابود کردند

  • خودم
    0

    خودت خجالت نمیکشی چی نوشتی حالم بهم خورد ایقد غلط و درهم چرت نوشتی بی سواد یکی نبود درس بنویسه

  • يارا
    0

    اولا آب ها براي 10 كشور هست از كويت بگير تا همه دوماً تا كي قرار الكي دور خودمون بچرخيم . سوماً با براي وصل كردن آمديم نه براي جنگ كردن / چهرماً چرا انقدر عشق ادوات نظامي داريم يك هزارمشو خرج معيشت كنيم بد نيست . مگر كشورهاي جهان در جنگ جهاني سوم هستند . بابا ديگر در هيچ جاي دنيا جنگي بوجود نمياد تمام تمام . تمام . حالا ملت ها فهميدن فقط يكبار بدنيا مياد و بايد زندگي كنند . اروپا مرز نداره يعني المان فرقي با هلند نداره... يعني روزي آسيا بايد شينگن داشته باشيم نه فكر جنگ . بابا تمام شد زمان تير و كمان . 78سال كره شمالي اتم داره يه بار جنگ نكرده فقط هزينه كرده شده دهات كره جنوبي . مثل زمان مادها زيست مي كنند شايد چند ساله ديگه همسايه مان يك روماني يا يك امريكايي يا يك هلندي يا يك عربستاني... باشه تمام شد. يعني ديگه نمي گن ايراني مي گن يه هم كره بابا به پايان آمد اين جنگ ها حكايت همچنان باقي است

    نظرات شما -
    • majid
      0

      خونتون تلویزیون ندارین؟ پدر فلسطینی ها رو دراوردن چون سلاح ندارن عربستان هنوز داره به یمن حمله میکنه تو بغداد امریکایی ها هرکاری بخوان میکنن عراقی ها چون اسلحه ندارن قوی نیستن فقط نگاه میکنن ایران و به حمله نظامی تهدید میکنن بعد میگی : "بابا ديگر در هيچ جاي دنيا جنگي بوجود نمياد تمام تمام" ایران قوی نبود کشتی هایی که رفتن ونزوئلا را میگرفتن میبردن شما لطف کن این جمله جنگ نمیشه رو به امریکا بگو که سالی 700 میلیارد دلار بودجه نظامی داره نه ایران که 20 میلیارد دلارم بودجش نیست

    • بی خیال
      0

      جنگ هیچوقت تمام نخواهد شد ولی در کل با ایده ات موافقم.. البته من موندم چرا کشورهای مسلمان و کمونیست شوق جنگ و مبارزه دارن

  • فرهاد
    0

    میزان قدرت نظامی ایران هنگام شلیک به هواپیمای اوکراین کاملا مشخص شد

  • بینام
    0

    ی راه دیگه پیدا کردن به بهانه زیر دریایی اتمی بودجه زیادی خرج آن کنن به جهنم که مردم نان شب ندارن

  • بینام
    0

    خوشم میاد آنقدر رو داری آخه این اسباب بازی‌ها چکاری برایمان کرده بجز فقر فلاکت مردم اگه آمریکا حمله نمیکنه نه بخاطر این اسباب بازیه است چون اگه حمله نظامی هم می‌کرد به این اندازه که در حال خفه کردن مردمست موفق نمیشد شما هم تا میتونید بگید بخاطر اسباب بازیه امان است که حمله نمیکنه

  • کاربر ناشناس
    0

    باید افتخار کرد به سپاه پاسداران چرا برای اینکه دوست نداریم مانند کشورهای عربی زیر سلطه بیگانه باشیم مانند عربستان امارات بحرین و دیگر کشور ها که از خود اراده ندارند آمریکای نمی خواهد ما قوی باشیم فقط

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فعلا که مستعمره چین شدیم. باز اگر مستعمره آمریکا بودیم یک چیزی، اقلا یک وجهه داشت. فکر کن چین کمونیستی!!!!! چینی‌های آدم خوار

  • داروغه
    0

    به درک که مردمان سرزمینم گشنه هستن به درک که کار نیست به درک که به نون شب محتاجیم در عوض موشک داریم و میتونیم در نهایت هواپیمای مسافربری خودمون یا ناوچه خودمونو بزنیم یا برای انتقام سوله های خالی (عین الاسد) بزنیم

  • سامان
    0

    حالا جان من چرا عکس زیردریایی خودتون نذاشتید؟عکس یه زیردریایی خفن و راست راستکی گذاشتید اما مشکل اینجاست که پرچم سوئد و روسیه و چند کشور دیگه روش دیده میشه و تنها پرچمی که روش نیست پرچم ایرانه؟نکنه اون نقشه پایینی مال ماست؟یعنی هنوز نقشه ساختش فقط کشیدیم؟

  • ناشناس
    0

    اولا اینا چیزی از خودشون ندارند، هرچی هست مال روسیه و چین هست. به قول جناب سامان هم که اصلا این اساسا مربوط به کشور ما نیست! چین هم سلاح اسباب بازی برای شما میاره، دلش هم برای شما نسوخته،، با این شلوغ بازی‌ها هم مردم رو گول نزنید

  • داروغه
    0

    مثلا جمهوری اسلامی هستیم چسبیدیم به روسیه و چین کجاین آن مذهبی های خداپرست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها