زباله‌گردهای زیر 15سال و چالش بزرگ بیمه کودکان کار

بیمه کودکان کار، همان چیزی که این روزها سخن از آن زیاد است، با چالش بزرگی از جمله سن کودکان کار مواجه است.

زباله‌گردهای زیر 15سال و چالش بزرگ بیمه کودکان کار

سوگل دانائی- خبر فوری | یک روز خبر از جمع آوری کودکان کار با شیوه‌های غیر متعارف در رسانه‌ها منعکس می‌شود و یک روز خبر از بیمه کودکان کار. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کودک بیمه کودکان کار می‌تواند مغتن فرصتی باشد برای شناسایی کودکان کار و اعطای تسهیلاتی به آنها و در خوشبینانه ترین دید، جلوگیری از کار افرادی که وظیفه‌ای جز درس خواندن ندارند اما نمی‌توانند!

هفته گذشته بود که وزیر کشور در نود و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور، توضیحاتی را درخصوص کنترل و البته ارائه خدمات اجتماعی به کودکان کار بیان کرد.

در این جلسه صحبت از بیمه‌ی کودکان کار مطرح شد که پیش از این تنها از زبان نهادها و تشکل های غیردولتی مطرح شده بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی درباره این طرح گفت: یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی از فعالیت این افراد در کارگاه‌های خود ممانعت کنند، وضعیت بیمه است که البته دولت در این خصوص نسبت به حق بیمه آنها مساعدتهایی به عمل می‌آورد.

وزیر کشور البته در جلسه صحبتی از سن و سال کودکان کار مطرح نکرد.

این در حالیست که طبق ماده ۷۹ قانون کار، کار کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است اما با توجه به ماده ۸۰ دولت می‌تواند نسبت به بیمه و استخدام کودکان بالای ۱۵ سال اقدام نماید و این موضوع کاملاً قانونی است.

در اینجا ذکر یک نکته ضروری است و آن هم فاصله بین کودکان کار زیر 15 سال و بالای این سن است. باید از مسئولین پرسید این بیمه دقیقا نصیب کدام دسته از کودکان کار خواهد شد؟

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده است که بسیاری از کودکانی که زیر سن 15 سال هستند و مجبور به کسب درآمد و کمک به خانواده هستند مجبور به فعالیت در کارگاه‌های زباله گردی و یا کارهای پرخطر دیگری مانند پخش و توزیع مواد مخدر هستند که حق بیمه در این حالت برایشان تعریف نشده است.

از دید دیگر باید گفت که به عقیده بسیاری از فعالین حوزه اجتماعی در شرایط فعلی نمی‌توان آمار کار کودکان را به صفر درصد رساند و فقط باید در پی یافتن راهی برای ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی به این کودکان بود.

زباله گردها هم بیمه می شوند؟

یکی از نمایندگان مجلس در اینباره می‌گوید: ما در جلساتی که برای کودکان زباله گرد داشتیم مطرح کردند که این کودکان باید حتما از تسهیلات و امکانات رفاهی بهره مند باشند زیرا بیماری‌هایی که این کودکان به آنها مبتلا می‌شوند احتمال دارد که شیوع پیدا کند. یعنی هم سلامت خود کودک به خطر می‌افتد و هم احتمال دارد که به باقی افراد منتقل شود.

طیبه سیاووشی همچنین اعلام می‌کند: دستگاه دولتی باید این امکانات را ارئه دهد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبر فوری ، درباره اینکه چرا از اساس نباید تلاشی برای کم کردن کودکان کار داشت می گوید: ما در جلسات متعدد که با معاونت اجتماعی وزارت کار داشتیم به دنبال الگوهای متعددی بودیم که با فرهنگ ما سازگاری داشته باشد.

آمار رسمی که این نماینده مجلس ارائه می کند گویای این است که حدود 70 درصد از این کودکان کار به صورت سازمان یافته و مافیایی از مرز به تهران و یا شهرهای بزرگ فرستاده می شوند.

به گفته سیاووشی این کودکان که همگی سنی در حدود 7 سال دارند برای کار زباله گردی انتخاب می شوند.

مقابله یا حمایت؟

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به طرح جمع آوری کودکان کار بیان می‌کند: در واقع هروقت به دنبال این بودیم که یک راهکار به وجود آید، یک اقدام سلبی به وجود آمد و افراد به داخل خیابان آمدند و کودکان کار را قلع و قمع کردند.

طیبه سیاووشی در پایان یک نتیجه منطقی دارد: من می‌گویم به جای اینکه می خواهید بریزید در خیابان و کودکان را قلع و قمع کنید این را از مرز متوقف کنید. این مساله باید ریشه ای بررسی شود و تدابیری برای آن مشخص شود.

با اینکه هنوز هم یک چالش بزرگ در این طرح حمایتی دولت وجود دارد و آن هم مرز بندی برای سن و سال کودکان کار است. اما باید از این طرح حمایتی دولت استقبال کرد و حداقل به آن خوشبین بود که احتمالا این طرح بتواند در راستای شناسایی، هزینه تحصیل و درمان به کودکان کار و حتی زباله گرد قدم های مثبتی بردارد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مجید محمدی
    0

    احسنت به این سایت فعالتون

  • مصطفی
    0

    شما کاری برای کسی انجام نمیدید کودک کار برای بهره کشی بوده هست وخواهد ماند تاثروتمندثروتمندترشود فقیرفقیرتر.شعارندید من کودک کاربودم وتا اخرعمرم برای پولدارا بایدحمالی کنم کسی هم به من نگاه نکرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها