بررسی لایحه صیانت از بانوان در مجلس در صورت عدم رسیدگی دولت

عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم گفت: در صورتی که دولت در طول مهلت یه ماهه خود، لایحه صیانت از بانوان را به مجلس رسال نکند، آن را به عنوان طرح و بدون دخالت دولت در مجلس بررسی می‌کنیم.

بررسی لایحه صیانت از بانوان در مجلس در صورت عدم رسیدگی دولت

با شردع مجلس جدید و آغاز دور جدید بهارستان مطالبات مردمی و جامعه نسبت به مسائل مختلف کشور بیش از پیش شده است. شاید دلیل این امر نیز امیدهایی است که منتخبین دور یازدهم مجلس شورای اسلامی به مردم داده‌اند و انتظار جامعه را از عملکرد نمایندگان جدید افزایش داده است. موضوعات حوزه زنان، جوانان، خانواده ازدواج و غیره ازجمله مهم‌ترین مسائل دغدغه‌های روز جامعه است که نیاز به نگاه جدی نمایندگان برای رسیدگی به آنها دارد.

به همین منظور به سراغ زهره الهیان نماینده تهران، ری و شمیرانات رفتیم تا از برنامه مجلس یازدهم برای رسیدگی به این موارد رفتیم. در این نشست درباره اشتغال بانوان، ازدواج جوانان، حوزه خانواده، دغدغه‌های زنان جامعه و غیره بحث شد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

الهیان در نشستی که در برگزار شد، درباره حوزه زنان و خانواده گفت: حوزه زنان و خانواده از اولویت‌های مجلس یازدهم است و به جهت برخی مشکلات در مجالس پیشین بیشتر به صورت لفظی به آن توجه شده است. عدم توجه به این حوزه مشکلات جدی را برای ما ایجاد می‌کند. به طور مثال در حوزه فرهنگ که بسیاری از افراد مدعی دغدغه‌مندی در آن هستند، مشکلات فراوانی از جمله تغییر سبک زندگی و شکاف بین نسلی داریم اما متأسفانه مسئولان هیچ‌گاه به این موضوع که بستر اصلی انتقال فرهنگ، خانواده است، توجه نکرده‌اند.

کمیسیون ویژه خانواده تشکیل می‌شود

وی افزود: قرار است ما در مجلس یازدهم کمسیون ویژه خانواده را تشکیل دهیم تا به صورت خاص و با امکانات لازم موضوعات خانواده، زنان، جوانان و کودکان را پیگیری کنیم. امضاهای مربوط به تشکیل این کمیسیون جمع‌آوری شده و به زودی شاهد ایجاد آن خواهیم بود.

مجلس پیشین اولویت‌های اصلی زنان را کم‌تر پیگیری کرد

الهیان با بیان اینکه در موضوعات مرتبط با زنان و دختران نباید رویکرد شعاری داشته باشیم، اظهار داشت: متأسفانه برخی دولت‌ها و مجالس گذشته به خانواده به صورت تبلیغاتی و تنها معطوف به فضای رسانه‌ای نگاه می‌کردند. در مجلس گذشته موضوعات مهمی داشتیم که متأسفانه به حد اعلا پیگیری نشد و وقت مجلس صرف معضلات حاشیه‌ای زنان از جمله کودک‌همسری، ورود زنان به ورزشگاه و … شد. این در حالی است که این موضوعات مطالبه اقل زنان است و مسائل مهمی همچون سلامت زنان و خانواده، اعتیاد زنان، بیمه زنان سرپرست خانوار، فضای مجازی و… کمتر دیده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کودک‌همسری یا ازدواج در سن پایین اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان در سن ازدواج در کشور داریم که شرایط ازدواج را ندارند اما مجلس دهم چهار سال از وقت خود را برای ازدواج افراد زیر ۱۸ سال صرف کرد درحالی‌که ازدواج ۱۳ میلیون نفر از جمعیت کشور نادیده گرفته شد. هر چند ازدواج‌های در سنین پایین مهم است اما نباید اقل را بر اکثر ترجیح دهیم.

الهیان با اشاره به ابلاغیه اخیر دولت مبنی بر اعمال محدودیت سنی برای وام ازدواج گفت: وام ازدواج یکی از اصلی‌ترین مشوق‌های ازدواج است که متأسفانه دولت در اقدام اخیر خود، پرداخت آن را به افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۴۰ سال ممنوع کرده است درحالی‌که دولت به جای ارائه مشوق‌های بیشتر به جوانان، همین موارد حداقلی را محدود می‌کند.

دولت برای فرزند آوری مانع تراشی می‌کند

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی خانواده‌ها برای فرزندآوری، مسائل مالی است، افزود: متأسفانه زوجین علی‌رغم تمایل به فرزندآوری، به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند دست به این اقدام بزنند و دولت به جای در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای زوجین، کمک به زنان شاغل و ارائه یارانه‌های ویژه به این افراد، یارانه موالید جدید را قطع می‌کند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های خود فرموده‌اند که شرایط دهشتناکی در فرزندآوری وجود دارد. کلمه «دهشتناک» بار بسیار زیادی دارد. در نتیجه مسئولان باید به جای مانع‌تراشی برای افزایش جمعیت کشور، به ارائه مشوق‌های بیشتر بپردازند.

پیشنهاد تأسیس مهد کودک در ادارات و دانشگاه‌ها

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از اقداماتی که دولت در این زمینه و برای مادران شاغل می‌تواند انجام دهد، تخصیص یارانه به ادارات و دانشگاه‌ها برای تأسیس مهدکودک در این اماکن است. مجلس یازدهم و کمیسیون ویژه خانواده قطعاً این موارد را پیگیری خواهند کرد. متأسفانه ما در بحث یارانه بنزین نیز شاهد سیاست‌های ضد جمعیتی دولت بودیم و این موارد همچنان ادامه دارد.

الهیان افزود: در خصوص تصمیمات ضد جمعیتی اخیر دولت، به رئیس‌جمهور تذکر داده‌ایم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم؛ در صورت عدم توجه دولت، مجلس از سازوکارهای نظارتی دیگر خود استفاده خواهد کرد و به سراغ سوال از رئیس‌جمهور، وزرا، شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ نسبت به عملکرد دولت و … خواهد رفت. البته در نظر داریم که با تعامل با دولت و وزرا، مسائل را حل و فصل کنیم که کار به شکایت نرسد اما در صورت عدم پاسخگویی دولت، مجبور به این اقدام خواهیم بود.

در صورت پایان مهلت دولت در ارسال لایحه کرامت بانوان، مجلس مستقیماً ورود می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه صیانت، کرامت و امنیت بانوان عنوان کرد: این لایحه از اولین پیگیری‌های مجلس بود و نامه‌ای نیز خطاب به دولت برای ابلاغ هر چه سریع‌تر این لایحه به مجلس ارسال کردیم. در حال حاضر حدود یک سال از ارسال این لایحه از سوی قوه قضائیه به دولت می‌گذرد اما هنوز مجلس آن را دریافت نکرده است. این لایحه از مجلس هشتم در حال پیگیری است و موارد بسیار خوبی را دربر دارد. در صورت تصویب نیز بسیاری از مشکلات کشور در حوزه زنان و مواردی از جمله خشونت‌های اخیر که رسانه‌ای شد همچون قتل رومینا به وقوع نمی‌پیوندد چرا که در این لایحه مواردی همچون آموزش خانواده‌ها، تأسیس مراکز مشاوره، وجود مددکاران و راه‌های دیگری در نظر گرفته شده و احتمال خشونت‌های مشابه در کشور را کم می‌کند.

وی بیان کرد: لایحه صیانت از بانوان، بحثی تخصصی است و با لایحه پیشین که نگاهی لیبرالیسم و الگو گرفته از دیگر کشورها داشت، متفاوت است. در صورتی که دولت موارد و مفادی از لایحه پیشین (لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت) را در این لایحه نیز مطرح کند، مجلس آن را بررسی و اصلاح خواهد کرد.

الهیان تأکید کرد: از حدود یک هفته گذشته فرصتی یک ماهه به دولت برای ارسال این لایحه به مجلس داده شده و در صورتی که دولت در طول این یک ماه لایحه را ارسال نکند، مجلس آن را به عنوان طرح و بدون دخالت دولت بررسی خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور بانوان مجلس در فضای مجازی و تأثیر آن در مطالبات زنان کشور گفت: در مجلس گذشته حواشی فراوانی ناشی از فعالیت زنان مجلس در کشور داشتیم. در این مجلس بر اساس توافقات انجام شده با زنان منتخب، قرار است فعالیت نمایندگان زن در قالب جریان‌سازی باشد و مباحث اصلی این حوزه در فضای مجازی مطرح شود. فضای مجازی امروزه یکی از الزامات کشور است اما باید سواد رسانه‌ای برای استفاده از آن را داشته باشیم و همچون برخی افراد، تنها از زنان به عنوان ابزار کسب آرا استفاده نکنیم.

ریاست فراکسیون زنان را به جوانان بدهیم

وی با اشاره به سازوکار فراکسیون زنان در مجلس یازدهم توضیح داد: ترجیح اصلی ما این است که ظرفیت‌های بانوان نماینده را شناسایی کنیم و به همین دلیل روند انتخاب رئیس فراکسیون نیز قدری طولانی شده است. تأکید ما بر انتخاب فردی جوان‌تر و باتجربه‌تر به عنوان رئیس فراکسیون است. بنده و افراد همسن و سال نیز باید به انتقال تجربیات خود به نمایندگان جوان‌تر بپردازیم.

الهیان در خصوص پیگیری موضوعات حوزه زنان گفت: کمیسیون‌های اجتماعی و ویژه خانواده، مسائل مربوط به حوزه زنان را پیگیری خواهند کرد. نامه‌ای نیز به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه داده‌ایم تا نظرات تخصصی خود را در خصوص موضوعات این حوزه بیان کند. برای استفاده از ظرفیت‌های زنان تحصیل کرده و نخبه کشور باید از آنها در محیط خانواده، اجتماع و اشتغال حمایت شود؛ به گونه‌ای که با اعمال قوانین حمایت‌کننده از مادران شاغل، شرایط فرزندآوری و مدیریت خانواده نیز تحت تأثیر قرار نگیرد. موضوع تأسیس مهدکودک در سازمان‌ها و ادارات و همچنین اعطای مرخصی زایمان به دانشجویان، از جمله مسائل مهمی است که به طور حتم پیگیری خواهیم کرد.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طرح جمعیت و تعالی خانواده نیز خوشبختانه پس از هفت سال در این مجلس پیگیری شد و پس از ارسال به کمیسیون تخصصی و انجام رأی‌گیری در مجلس، به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی با اشاره بر رسیدگی به موضوعات حوزه جوانان بیان کرد: در جلسه اخیر خود با وزیر ورزش و جوانان بر مغفول ماندن حوزه جوانان تأکید شد. متأسفانه برای ۳۶ میلیون جمعیت کشور که جوانان تشکیل می‌دهند، ساختار درستی نداریم به همین دلیل از وزیر و معاون امور جوانان خواسته‌ایم که طرحی در این زمینه ارائه دهند و اولین قدم در این راستا درخواست یک لایحه از سوی دولت برای ارتقای ساختار جوانان کشور است.

لزوم حمایت از زوجین نابارور

الهیان با اشاره به حمایت از زوج‌های نابارور نیز گفت: موضوع زوجین نابارور امری بسیار حیاتی است و این امر را پیگیری کرده و به مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نامه زده‌ایم. با توجه به درخواست‌های مکرر این افراد و جمعیت ۲۰ تا ۲۴ درصدی زوجین نابارور، شرایط بیمه خدمات درمانی این افراد را پیگیری خواهیم کرد. به زودی یک فراکسیون طب سنتی نیز در مجلس ایجاد خواهد شد و استفاده از خدمات آن برای زوجین نابارور بسیار مؤثر خواهد بود.

این نماینده مجلس در خصوص مسکن جوانان گفت: اخیراً کارگروهی در مجلس در رسیدگی به موضوعات مسکن ایجاد شده و راهبردهای کوتاه و بلندمدت نیز برای کنترل قیمت آن مطرح شده است. برنامه‌های این کارگروه قطعاً به تسهیل شرایط مسکن جوانان نیز کمک خواهد کرد البته باید قوانین در مجلس تصویب شود تا اخذ مالیات از سوداگران مسکن، پیگیری و نقدینگی سرگردان کنترل شود. طرح مالیات بر مسکن ارواح یا مسکن‌های خالی که حدود ۵۰۰ هزار واحد هستند، در مجلس پیگیری خواهد شد.

وی افزود: در دولت آقای احمدی‌نژاد مسکن ارزان یا مسکن مهر دنبال شد اما متأسفانه در دولت آقای روحانی و با حضور آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی این موضوع کاملاً متوقف شد به طوری که یکی از افتخارات آقای آخوندی این بود که در زمان وی حتی یک واحد مسکن مهر نیز به مردم تحویل داده نشد اما خوشبختانه با حضور وزیر راه فعلی این موضوع مجدداً در حال پیگیری است و واحدهای مسکونی در حال تحویل به مردم است.

الهیان درباره اشتغال جوانان اظهار داشت: تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت جوانان به سمت کارآفرینی، یکی از بزرگترین اقدامات در حوزه اشتغال است. در حال حاضر ۱۴ میلیون جوان متخصص داریم که اگر به سمت جهش تولید حرکت کنند، بخش اعظمی از معضل بیکاری حل خواهد شد. در جلسه اخیر خود با آقای ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، بر ارتقا ستاد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و ارائه تسهیلات به جوانان تاکید شد. رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که در حال حاضر ۵۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که باید این رقم به ۴۰۰ هزار شرکت برسد. برای رسیدن به این رقم، دولت باید حمایت‌های ساختاری و اعتباری خود را از کارآفرینان جوان انجام دهد. در حال حاضر از سوی معاونت علمی و فناوری نیز اعتباراتی به این افراد تخصیص داده می‌شود و تفاهمنامه‌ای با دانشگاه آزاد برای در اختیار قرار دادن مکان اشتغال و آزمایش شرکت‌ها وجود دارد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    باز هم حلقه علیه تنگتر می شود وانتظار گسترش ازدواج را دارند گناه پسران چیست که مورد غضب قرار گرفته اند اگر مردان در برخی از امور خویشتنداری نمی توانند انجام دهند بازنان هم همانگونه بر خورد می شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها