سخت‌تر شدن لاغری با استرس كرونا

در روزگار كنونی شیوع بیماری كووید - 19 در جهان، هورمون‌ها و آنزیم‌های ناشی از استرس به مقدار قابل‌توجهی در بدن همه ما افزایش یافته است.

سخت‌تر شدن لاغری با استرس كرونا

در روزگار كنونی شیوع بیماری كووید - 19 در جهان، هورمون‌ها و آنزیم‌های ناشی از استرس به مقدار قابل‌توجهی در بدن همه ما افزایش یافته است.

یكی از مهم‌ترین این هورمون‌ها كورتیزول است كه ترشح‌اش در بدن اغلب ما افزایش چشمگیری داشته است. استرس‌های ناشی از كاهش امنیت شغلی، احساس خطر درگیرشدن خودمان، اطرافیان و كودكان و ماندن در خانه و عدم امكان تفریح و مسافرت به ترشح هر چه بیشتر هورمون كورتیزول (معروف به هورمون استرس) در بدن ما دامن زده‌است.

به محض این‌كه نگران می‌شوید، هورمون كورتیزول در خون شما ترشح شده و احساس گرسنگی به شما القا می‌كند. پیامدش این است كه معمولا هوس و اشتها برای خوردن شكر، نمك و چربی‌ را در شما افزایش می‌دهد، متابولیسم و سوخت چربی را كند می‌كند و در نتیجه به وزنتان افزوده می‌شود.

كورتیزول بیش از حد درون خون می‌تواند به مرور زمان به مقاومت انسولین، از دست‌رفتن ماهیچه‌ها، افزایش چربی شكم، بالا رفتن كلسترول و فشار خون بالا منجر شود. این موارد فقط چند نمونه از پیامدهای ترشح كورتیزول بیش از حد در بدن ماست.نشانه‌های افزایش هورمون كورتیزول در بدن عبارت است از: عدم توازن، هوس‌های مكرر برای شكر و نمك، اعتیاد به خوردن، كندی در شروع روز به وقت صبحگاهی، داشتن خواب ناپیوسته، اضطراب، سردرد یا احساس خستگی بعدازظهر، سرگیجه هنگام ایستادن، دشواری در از دست دادن وزن.

از دو راه می‌توان از اثرات منفی كورتیزول خلاص شد:كاهش سطح كورتیزول: استرس خود را با روش‌هایی مثل نیایش، مدیتیشن، یوگا، حركت، تنفس عمیق و خواب خوب تا جایی كه می‌توانید كاهش دهید. وعده‌های غذایی متوازن بخورید كه شامل پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر و سبزیجات كم‌نشاسته می‌شود.

همچنین گیاهان ضداسترس مثل جینسینگ برای كاهش استرس مصرف كنید.خنثی كردن اثرات كورتیزول با افزایش هورمون دوپامین: این هورمون بر اثر شادی‌ها، ورزش، تفریح و حال خوب روحی در بدن ترشح می‌شود. دوپامین دقیقا برعكس كورتیزول عمل می‌كند و موجب سوخت بهتر چربی و لاغری می‌شود.

سطح پایین دوپامین و شكست لاغری

هر كاری كه تصمیم به انجام‌دادنش می‌گیرید به اراده شما بستگی دارد. بدون اراده هیچ كاری از طریق شما انجام نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد اراده با میزان دوپامین در ارتباط است. اگر میزان دوپامین در مغز شما كم باشد، می‌تواند از اراده شما بكاهد.با افزایش میزان دوپامین در بدن، فعالیت بیشتر می‌شود و سعی بر داوطلب‌بودن در هر زمینه‌ای افزایش می‌یابد.

اگر از سطح بالای دوپامین برخوردار باشید توانایی‌های شما نیز شكوفا خواهد شد و این به‌دلیل انرژی زیاد شماست. پرداختن به ورزش‌های مفرح می‌تواند به میزان سطح دوپامین و كاهش افسردگی كمك كند. همچنین سطوح پایین دوپامین می‌تواند فكركردن و متمركزشدن شما در كارهایتان را مختل كند.

رژیم دوپامین برای لاغری سریع

در حقیقت این رژیم مثل رژیم‌های لاغری و كاهش وزن دیگر، برنامه غذایی صبح تا شب خاصی برایتان نخواهد داشت.رژیم دوپامین به نوعی برنامه غذایی اطلاق می‌شود كه به طور همزمان، به بهبود روحیه فرد نیز كمك شایانی می‌كند. این رژیم كه در كنار لاغرشدن، حالتان را هم خوب می‌كند و هدف اصلی آن تحریك مغز به ترشح بیشتر دوپامین (هورمون احساس سرخوشی) در كنار كم‌كردن مواد مضر و چاق‌كننده در رژیم غذایی است. هر چند مدل‌های مختلفی از این رژیم در این سال‌ها معرفی شده‌اند، اما نكته مشترك تمام آنها استفاده از مواد خوراكی است كه تصور می‌شود باعث ترشح بیشتر دوپامین خواهد شد.

این غذاها شامل ماهی‌های روغنی سرشار از امگا3، انواع خشكبار و شكلات تلخ، مواد لبنی مثل شیر، ماست، پنیر، گوشت تازه، تخم‌مرغ، انواع میوه و سبزی و به‌خصوص موز می‌شود. البته باید یادآور شد این خوراكی‌ها كالری زیادی هم دارند و مصرف زیاد آنها باعث چاقی خواهد شد و بهتر است تجویز لازم در این زمینه از سوی یك مشاور تغذیه داده شود.

منبع: روزنامه جام جم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها