احتمال وضع محدودیت‌های جدید اصفهان از ۱۵ تیرماه

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، گفت: متأسفانه هم‌اکنون ۳۰ درصد صنوف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و در بخش حمل و نقل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۰ درصد و در مترو ۸۰ درصد است.

احتمال وضع محدودیت‌های جدید اصفهان از ۱۵ تیرماه

حجت‌الله غلامی ، درخصوص احتمال وضع محدودیت‌های جدید در استان برای مقابله با ویروس کرونا با توجه به عملی نشدن بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد بر طبق گزارشی که دانشگاه علوم پزشکی ارائه داد تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا افزایش پیدا کرده است، اما در تعداد فوتی‌ها افزایشی نداشته‌ایم.

وی، افزود: منتها مسئله‌ای که در جلسه ستاد استانی مورد بحث جدی و ارزیابی قرار گرفت آماری بود که در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی گرفته شده بود.

تیم‌های بازرسی و نظارتی دانشگاه علوم پزشکی و استانداری برآوردی داشتند که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد، بسته به نوع واحد مربوطه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. برخی واحدهای تولیدی به خوبی پروتکل‌ها را اجرا می‌کنند، اما برخی از واحدهای تولید بی‌توجه به این پروتکل‌ها هستند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، گفت: متأسفانه هم‌اکنون ۳۰ درصد صنوف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و در بخش حمل و نقل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۰ درصد و در مترو ۸۰ درصد است. این موارد نشان می‌دهد که باید وقت ویژه‌ای را به اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی اختصاص دهیم به همین منظور درخواست دادیم که زدن ماسک از ۱۵ تیر برای تمام سیستم حمل و نقل عمومی و اماکن سرپوشیده و اداری و مراکز تجمع، اجباری شود که این تصمیم به ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام شده است.

غلامی، تصریح کرد: اگر این دستورالعمل‌ها در جامعه رعایت شود و مردم در مراکز عمومی از ماسک استفاده کنند می‌توانیم دوباره به شرایط قبل برگردیم.

وی، به برخوردهای انجام شده با صنوف متخلف اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۶ هزار واحد صنفی و تولیدی در استان اخطار کتبی گرفته‌اند و بیش از ۱۶۰۰ واحد متخلف نیز پلمب شده‌اند. مقرر شد واحدهایی که از این به بعد پلمب می‌شوند و اخطار پلمب دریافت می‌کنند بنرهای خاصی در محل نصب شود که این واحد تولیدی به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی پلمب شده است، تا اخطاری برای سایر واحدها باشد.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، ادامه داد: به همین منظور مقرر شد تیم‌های نظارتی از همین امروز ۱۱ تیرماه فعالیت بیشتری داشته باشند. اما بدون شک این مردم هستند که می‌توانند بهترین کنترل را در پارک‌ها و مراکز تفرجگاهی داشته باشند. همچنین مشخص شد که برخی از رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نداشتند که مقرر شد تذکرات لازم به این رستوران‌ها و تالارها داده شود که چیدمان فضای داخل سالن‌های خود را به طوری انجام دهند که حداقل فاصله ۲ متر رعایت شود.

غلامی افزود: اگر این اقدامات مؤثر واقع شد سعی می‌کنیم شرایط ظرف ۱۵روز آینده مانند قبل شود. در جلسات بعدی شرایط را بررسی می‌کنیم و اگر وضعیت مطلوب نبود تصمیمات جدیدی را اتخاذ خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: از ۱۵ تیرماه شهرهایی که شرایط قرمز و نارنجی را داشته باشند استفاده از ماسک در این شهرها اجباری می‌شود، منتها از ۱۰۸ شهری که در استان اصفهان وجود دارد، ۹۹ شهر دارای وضعیت سفید هستند و تنها ۹ شهر وضعیت زرد، نارنجی و قرمز را دارند که از ۱۵ تیر در مراکز سرپوشیده، سیستم حمل و نقل عمومی و مراکز تجمعِ شهرهای قرمز و نارنجی استفاده از ماسک اجباری می‌شود.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، در این خصوص که در ناوگان اتوبوسرانی نیرویی وجود ندارد تا مردم را ملزم به استفاده از ماسک کند، تصریح کرد: هم‌اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان اتوبوسرانی به شکل توصیه‌ای است و مردم باید به کسی که بدون ماسک وارد اتوبوس می‌شود تذکر دهند تا سلامت عمومی مسافران حفظ شود.

اگر از ۱۵ تیر شرایط رو به بهبودی نرفت به وضع محدودیت‌های جدید روی خواهیم آورد ، منتها هنوز شرایط به حدی نرسیده که بخواهیم بحث تعطیلی برخی صنوف و واحدها را پیش بکشیم چراکه سلامت شهروندان را در کنار پویایی اقتصاد می‌بینیم و نباید دچار افراط و تفریط شویم.

غلامی، در خصوص ممنوعیت احتمالی برگزاری مراسم‌های عقد و عروسی، گفت: با شرایط موجود که متأسفانه بسیاری از دستورالعمل‌های بهداشتی با وجود دادن تذکرات لازم در مراسم‌های عقد و عروسی رعایت نمی‌شود کم‌کم مجبوریم از برگزاری چنین مراسم‌هایی در تالارها جلوگیری کنیم. تا ۱۵ تیر منتظر ارزیابی مجدد می‌مانیم و بعد تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

وی، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شرایط را به دورانی برگردانیم که از پیکِ کرونا عبور کرده بودیم مهم‌ترین عامل با توجه به اینکه هنوز هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است، باید این مهم فرهنگ شود و تمهیدات لازم را برای زندگی در کنار کرونا آماده کنیم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها