موج فزاینده کرونا در میانسالان و جوانان / خستگی مفرط کادر درمان

معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا گفت: افزایش میزان ابتلا از یک سطحی بالاتر در کنار خستگی مفرط و فرسودگی کادر درمان، منجر به افزایش بسیار شدید مرگ و میر بیماران کرونا در سطح کشور خواهد شد.

موج فزاینده کرونا در میانسالان و جوانان / خستگی مفرط کادر درمان

معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با هشدار نسبت به افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به کرونا طی دو هفته اخیر و بویژه سه روز اخیر، گفت: افزایش میزان ابتلا از یک سطحی بالاتر در کنار خستگی مفرط و فرسودگی کادر درمان، منجر به افزایش بسیار شدید مرگ و میر بیماران کرونا در سطح کشور خواهد شد.

دکتر علی ماهر با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در سطح شهر تهران، اظهار کرد: در کنار ظرفیت محدود تخت‌های بستری و بخصوص تخت‌های ویژه که در حال حاضر درصد بالایی از آنها اشغال شده، هم اکنون با فرسودگی و خستگی مفرط پرسنل درمان نیز روبرو هستیم، پرسنلی که از اسفندماه در حال ارایه خدمت بوده و فرصتی برای بازتوانی و ریکاوری خود نداشته‌اند.

وی با تاکید بر فشار بالای کاری بر کادر درمان طی دوران شیوع کرونا و افزایش مضاعف این بار طی روزهای اخیر، گفت: این مساله طبیعتا به فرسودگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن کادر و پرسنل درمان منجر شده و از این طریق در معرض خطر بالاتری نیز قرار می‌گیرند.

وی هشدار داد: ادامه این روند مطمئنا توانایی کادر درمان برای مدیریت بیماری را به شدت تضعیف می‌کند و به دنبال آن با افزایش بیشتر آمار ابتلا و میزان مرگ و میر بیماران کرونا مواجه خواهیم شد.

معاون ستاد کرونای تهران با بیان اینکه تنها شاخص نجات بیماران بدحال، وجود تخت‌های ویژه و ICU نیست، اظهار کرد: توان کادر درمان و متخصصان و حضور آنان در بخش‌های ویژه اهمیت بالاتری دارد، این درحالیست که در شرایط فعلی نه تنها با ازدحام بالای بستری بیماران در بخش‌های ویژه روبرو هستیم، بلکه از طرف دیگر توان متخصصان و کادر درمان کاهش پیدا کرده و در این شرایط پاسخگویی درمانی به مبتلایان و بیماران بدحال و مدیریت بیماری تضعیف خواهد شد.

وی ادامه داد: در اوایل شیوع بیماری شاهد بودیم که میزان مرگ و میر در شهرهای دارای تخت ویژه ولی بدون حضور متخصص با مناطق فاقد تخت ویژه، تفاوت زیادی نداشت. به عبارت دیگر با ادامه این روند نه تنها توان کادر درمان تضعیف می‌شود، بلکه احتمال خطر و ابتلای آنان نیز افزایش می‌یابد و در نهایت تخت بدون وجود متخصص کمک زیادی به ما نمی‌کند.

ماهر، رها سازی رعایت اصول بهداشتی، شرکت افراد در مکان‌های شلوغ و عمومی، مجالس ختم و عروسی و مسافرت‌ها، بدون رعایت پروتکل‌ها و پوشش ماسک و فاصله گذاری‌ها را از مهمترین علل افزایش آمار ابتلا بخصوص در تهران مطرح کرد و گفت: اگر مردم پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را رعایت کنند، مطمئنا این وضعیت روند کاهشی پیدا خواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی کرونا در تهران با ابراز تاسف نسبت به عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها در سطح شهر، ‌ گفت: نتیجه این عدم رعایت‌ها ایجاد این وضعیت فاجعه‌بار و اسفباری است که شاهد آن هستیم.

ماهر با بیان اینکه برخلاف انتظارات برخی از صاحب نظران، بیماری در تابستان فروکش نکرد، اظهار کرد: نه تنها شیوع بیماری کاهش پیدا نکرده بلکه وضعیت بدتر شده و از آنجا که سطح توان کادر درمان و امکانات محدود است، ادامه این روند و افزایش میزان ابتلا از یک سطحی بالاتر، منجر به افزایش بسیار شدید مرگ و میر بیماران کرونایی در سطح کشور خواهد شد.

معاون ستاد فرماندهی کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حداکثر توان خود وارد عرصه خدمت شد، گفت: تمام بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش دانشگاه زیر بار مدیریت بیماری رفتند و شاید بیش از سایر دانشگاه‌ها با ازدحام بیمار و اشغال تخت‌ها به خصوص تخت‌های ویژه روبرو بودیم.

ماهر با تاکید بر اینکه تخت‌های بیمارستانی ما به سرعت در حال پر شدن است، گفت: با تکمیل یک به یک بیمارستان‌ها و به خصوص تخت‌های ویژه، بیماران به سایر بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند. ولی ظرفیت‌ها محدود است و به زودی با اشغال تخت صد در صد بخش‌های ویژه مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم به بهبود شرایط و کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کمک زیادی می‌کند، تاکید کرد: متاسفانه تعداد بیماران بدحال به شدت افزایش پیدا کرده و خصوصا با موج جدید افزایش درصد ابتلا در بین میانسالان و جوانان روبرو هستیم که علت آن در دست بررسی است.

معاون ستاد کرونای تهران در خاتمه با اشاره به ارسال نامه‌ای به امضای استاندار تهران و فرمانده ستاد کرونا در کلانشهر تهران به ستاد ملی کرونا با مضمون اعمال محدودیت‌های بیشتر در تهران، گفت: امیدواریم که پیشنهادات و محتوای این نامه به سرعت تصویب و اجرایی شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    شمارو ب تمام مقدساتتون سفر غیر ضرور بازار غیر ضرور پارک و تفریح نرید. خودمون باید ب فکر خودمون باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها