۸۵ درصد مردم زنجان مستعد ابتلا به کرونا هستند

در حالی که تمام کارشناسان بهداشتی جهان هیچ روش مناسبی برای شکست ویروس کرونا نمی‌دانند اما بی‌توجهی مردم در حال رقم زدن تلخ‌ترین داستان کرونا در زنجان است.

۸۵ درصد مردم زنجان مستعد ابتلا به کرونا هستند

این روز‌ها افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در زنجان نگرانی‌های مسئولان، کادر درمان و مردم را دو چندان کرده است و از زمان ورود این ویروس به کشورمان هر کسی را به نحوی متحمل خسارت کرده است به طوری که این خسارت در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی استان حدود 220 میلیارد تومان، فرهنگ و هنر 5 میلیارد تومان و خسارت وارده به هر تالار‌ها نیز ماهانه 200 میلیون تومان است که این‌ها تنها گوشه‌ای از خسارت این ویروس منحوس است و با پایداری این ویروس در میان مردم خسارت همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

اما برای این‌که بتوان این ویروس را از پا درآورد هیچ راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست با این که بسیاری از مردم از ابتدای شیوع کرونا موازین بهداشتی را رعایت کرده‌اند اما عده زیادی کاملا بی‌توجه بوده‌اند و این بی‌مبالاتی افراد نشان از این دارد که یک دست صدا ندارد و برای از پا در آوردن کرونا باید تمام اقشار جامعه هم‌صدا و همراه با هم شوند که این امر در این روز‌ها مصداق عملی ندارد.

اما آنچه که در این روز‌ها پیدا است مراسمات عروسی و عزا همواره برگزار می‌شود و تجمعات همچنان انجام می‌گیرد و شکی نیست، همین خوشی‌های یک روزه در نهایت به بستری و کرونا منجر می‌شود و اما همه می‌دانند سرنوشت ما و کرونا دست خودمان است و با رفتار اجتماعی مناسب و رعایت بهداشت انتخاب می‌کنیم که این ویروس برود یا بماند.

یقینا شکست کرونا زود‌تر صورت می‌گرفت اگر همه ما با وحدت دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردیم، نسخه شفا بخشی که این روز‌ها دیگر خریدار ندارد و عمل به آن سخت‌تر شده است.

محمد‌رضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اشراق با اشاره به این‌که شهرستان زنجان، طارم و خرمدره هم‌اکنون در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند عنوان کرد: مکرر تاکید شده بود که اگر مردم بیماری کرونا را جدی نگیرند شاهد شیوع گسترده آن خواهند بود و افراد بیش‌تری درگیر بیماری خواهند شد.

این مسئول با بیان این‌که در حال حاضر در سطح استان موارد بستری بیماران کرونایی افزایش قابل توجهی دارد افزود: این روند شیوع بیماری زنگ خطری برای استان محسوب می‌شود و اگر شرایط حاکم در استان تداوم یابد امکان برگشت محدودیت‌ها دور از انتظار نیست.

صائینی افزود: تا زمانی که کرونا توسط مردم عادی جدی گرفته نشود همواره همراه ما خواهد بود اما از مردم درخواست داریم نهایت دقت را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مخصوصا فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشند و تحت هیچ شرایطی در تجمعات عروسی و عزاداری حضور نیابند.

وی تاکید کرد: بیماران زمینه‌ای، افراد سالمند و ماداران باردار به ویژه توجه داشته باشند حتما از ماسک استفاده کرده و شست‌و‌شو را جزو مهم‌ترین برنامه‌های خود در رعایت موازین بهداشتی قرار دهند و آداب تنفسی را رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر این‌که بر اساس بررسی‌های موجود جمعیت 85 درصد استان مستعد آلودگی به کرونا ویروس است گفت: لازم است تمام اصول اجتماعی به جد رعایت شود تا شاهد وقوع چنین شرایطی نباشیم.

علیرضا آرمانی‌کیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ارتباط با وجود امکانات بخش درمان برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی اظهار داشت: قطعا امکانات محدود است اما زنجان جزو استان‌هایی است که میزان امکانات و تخت نسبت به جمعیت استان مناسب است و در سطح استاندارد‌های وزارت بهداشت قرار دارد اما آن‌چه که مسئولان امر بیمارستان را نگران کرده است مراجعه عظیمی از افراد به بیمارستان‌ها به دلایل عدم رعایت موازین ساده بهداشتی و درگیری با بیماری کرونا است.

وی افزود: سهل‌انگاری مردم باعث شده است تمام کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران فرسودگی شغلی پیدا کنند و تحت فشار قرار گیرند از سویی دیگر متاسفانه عدم رعایت اصول بهداشتی توسط مردم، استان را به شرایط قرمز ناپایدار یعنی بدترین شرایط خطر رسانده است و اوضاع استان اصلا از لحاظ شیوع ویروس کرونا خوب نیست.

آرمانی‌کیان با بیان این که تمام جراحی‌های غیر ضرور در بیمارستان‌های استان تعطیل شده است گفت: تمام تخت‌های مذکور برای پذیرش بیماران کرونایی آماده شده است با این وجود در حال حاضر در استان مشکل چندانی وجود ندارد اما اگر همین روند ادامه‌دار باشد قطعا دچار مشکل خواهیم شد و خواشمندیم مردم حتما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده، ماسک بزنند و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

ارشد بهرامی، رئیس مرکز بهداشت شهرستان طارم نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به این که از نیمه دوم خرداد ماه تعداد مبتلایان کرونا و مراجعان سرپایی به مراکز بهداشتی این شهرستان افزایش یافت اظهار داشت: علت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا حضور در مراسم عروسی در سطح و خارج شهرستان، حذف محدودیت‌های تردد و افزایش مسافرت‌ها، برداشت محصول کشاورزی و حضور در بازار فروش بوده است از سویی دیگر بیماریابی سرپایی افزایش یافته است و تعداد آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان صعودی شده است.

وی تاکید کرد: در شرایط موجود مردم اقدام به برگزاری مراسم عروسی نکنند و آن را به زمان دیگر موکول کنند یا این که در محل باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به این امر اقدام نمایند.

با تمام آن‌چه که گفته شد، کرونا با بی‌توجهی مردم به اصول بهداشتی در حال جولان دادن است و موجی از نگرانی‌ها را ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد تا خود مردم نخواهند این بیماری دست بردار نخواهد بود، پس با این که این ویروس چموش هیچ راه درمانی ندارد رعایت کردن اصول بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم می‌تواند دوباره رویای زندگی بدون کرونا را به حقیقت تبدیل کرده و زندگی را هر چند در سطح یک آرزو هم که شده به روال عادی برگرداند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    کشور ما همان اول بخاطر تعطیلات عید بود که اکثرا در خانه ماندن و بهداشت را رعایت کردن . بعدا دیگر نه مردم نه دولت همکاری کرد.

  • کاربر ناشناس
    0

    برای مردم ما که وقتی آنفولانزا میگرفتند اصلا میدانستند ماسک چیست و یا اصلا صبح تا شب دستشان را ضدعفونی و یا نمیشستن این شرایط باید سخت باشد.و باید بیشتر فرهنگ سازی شود حتی برای کادر درمان هم سخت است چون در قبل در بیمارستان ماسک هم نمیزدن .

  • کاربر ناشناس
    0

    بیمارستان معدن هر ویروس و باکتری است چرا نباید از قبل میدانستند اینقدر دقت در رعایت حداقل موازین پیشگیری مهم است.ماسک ، شستن دست و ضدعفونی، تخت ها و وسایل هر بیمار دقیق ضد عفونی شود و....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها