ذخیره‌سازی ماهانه ۵۰ تا ۷۰ نمونه خون بندناف نوزادان در همدان

مدیر نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی استان همدان اعلام کرد: ماهانه ۵۰ تا ۷۰ نمونه دریافت خون بندناف نوزادان در استان همدان اتفاق می افتد.

ذخیره‌سازی ماهانه ۵۰ تا ۷۰ نمونه خون بندناف نوزادان در همدان

عباس وکیلیان، توضیح داد: سلول های بنیادی، مخزنی از سلول هایی هستند که در درمان ۸۰ بیماری می تواند مؤثر باشد اما در حال حاضر در کل دنیا از این سلول های بنیادی برای درمان حدود ۴۰ مورد بیماری استفاده می کنند.

وی ادامه داد: ۳۱ نمایندگی در سطح کشور وجود دارد که وظیفه جمع آوری و ارسال این خون را بر عهده دارند و فقط در بانک خون بند ناف رویان تهران امکان ذخیره سازی آن وجود دارد.

وکیلیان، در رابطه با موارد مورد استفاده این سلول ها بیان کرد: این سلول ها برای انجام کارهای تحقیقاتی و درمان بیماری هایی مانند سرطان خون، لوسمی، آنمی، تالاسمی، نقص ایمنی، نقص ژنتیکی مادرزادی مرتبط با کم خونی و فلج مغزی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی، ادامه داد: به تازگی حدود ۵۰ مورد پیوند سلول بند ناف به بیماران مبتلا به کروناویروس زیر ۶۲ سال در سطح کشور صورت گرفته که به درمان مشکلات ریوی آن ها کمک کرده است و می توان گفت این سلول ها می توانند در درمان کروناویروس مفید باشند.

وکیلیان، با اعلام اینکه اولویت استفاده از این خون برای خود فردی است که خون بندناف آن ذخیره شده، توضیح داد: پس از خود فرد به ترتیب خواهر و برادر، پدر و مادر، اقوام درجه یک و اقوام درجه دو در اولویت هستند و برای افراد غریبه هم احتمال خیلی کمی برای پیوند وجود دارد.

وی، توضیح داد: ارتباط مستقیم ما با جامعه هدف یعنی همان مادران باردار از همان اوایل مراجعات مادران به مطب پزشک ها، سونوگرافی ها، آزمایشگاه ها و تمام مراکزی که با مادران باردار در ارتباط هستند، شرایط اطلاع رسانی به صورت پوستر، بروشور، تابلو و استندها مهیا است.

وی، ادامه داد: افراد می توانند در هفته سی و پنجم بارداری به این مرکز مراجعه کنند و ما کارهای مربوط به انعقاد قرارداد را انجام می دهیم و مادران بسته خونگیری تحویل می گیرند و هنگامی که به بیمارستان می روند پرسنل ما نمونه ها را می گیرند و به تهران ارسال می کنند.

وکیلیان، در رابطه با هزینه های نگهداری این سلول ها توضیح داد: هزینه اولیه دریافت شده از خانواده ها سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و پس از آن نیز سالانه ۱۶۰ هزار تومان هزینه نگهداری دریافت می شود. برای هزینه اولیه نیز شرایط تقسیط و پرداخت تسهیلات بدون سپرده از بانک رسالت وجود دارد.

وی، ادامه داد: در بسیاری از موارد که یکی از اعضای خانواده بیمار بوده پزشکان توصیه می کنند فقط برای استفاده از خون بندناف نوزاد مادر اقدام به بارداری کند به طوریکه موارد درمان شده این چنینی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال پدر و مادری به علت اینکه بچه اول سرطان خون داشته، باردار شدند و نمونه گرفته شده با یکدیگر همخوانی داشته و فرد درمان شده و الان هفت سال است که به روند عادی زندگی بازگشته است.

وکیلیان، درباره جایگاه استان همدان در میان مراکز دریافت خون بندناف کشور توضیح داد: در کل کشور تاکنون ۱۴۰ هزار نمونه فریز شده داریم که سهم استان همدان نزدیک به ۴۰۰۰ نمونه است. از سال ۹۲ که بنده به این مرکز آمدم، جهش خوبی در جذب خانواده ها داشتیم به طوریکه میانگین جذب ما تا قبل از سال ۹۲، میانگین ماهانه شش تا هفت مورد بوده اما الان میانگین به ۵۰ تا ۷۰ نمونه رسیده و دفتر نمایندگی همدان جزء شش نمایندگی برتر کشور است.

وی، ادامه داد: افراد می توانند هر جای ایران در نمایندگی ما اقدام به انعقاد قرارداد کنند و در هر جای ایران که زایمان داشته باشند نمونه آنها را گرفته و در هر ساعت شبانه روز نیز ارائه خدمات داریم.

وکیلیان، در بخش دیگری درباره انجام تست های مربوط به کروناویروس در آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی همدان توضیح داد: در این مرکز تست تخصصی تشخیص کرونا را با قیمت خیلی پایین و تقریباً زیر ۱۰۰ هزار تومان انجام می دهیم.

وی، ادامه داد: روزانه ۱۰ تا ۲۰ مورد تست کرونا گرفته و جواب آزمایش ها دو روزه تحویل می شود و اگر کسی ناقل بیماری باشد یا قبلاً به این ویروس مبتلا شده باشد در آزمایش مشخص خواهد شد.

وکیلیان، با اعلام اینکه در صورت تمایل مراجعه کنندگان، پرسنل آزمایشگاه برای دریافت نمونه آزمایش به خانه ها هم می روند، توضیح داد: خانواده ها می توانند به آزمایشگاه مراجعه کنند، نسخه این افراد پذیرش می شود و پرسنل ما بدون هیچ گونه دریافت هزینه اضافی به منزل هم می روند و نمونه می گیرند و جواب آزمایش هم با پیک برای آنها ارسال می شود.

وی، در پایان بیان کرد: جهاددانشگاهی یک ارگان عمومی غیردولتی است و تقریباً هزینه های دریافتی ما از بیماران ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان تر از آزمایشگاه های خصوصی دیگر است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها