به عقیده کارشناسان، خودکشی اجتماعی راهی برای جلب توجه است

این روزها همه خود را از ارتفاع پرتاب می کنند، شما چطور!

یک رفتار شناس معتقد است که خودکشی بر دو نوع است، خودکشی حقیقی و خودکشی تهدیدی.

این روزها همه خود را از ارتفاع پرتاب می کنند، شما چطور!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، «خداحافظ؛ دیگر تمام شد»، «خودکشی مرگ قشنگی است که به آن دل بستم». اینها جملاتی است که در طول روز چنیدن بار در صفحات مجازی به چشم ما می خورد. افرادی که از زندگی خود ناراضی هستند و ادعا میکنند که قرار است خودشان را از بین ببرند.

این در حالی است که در چند ماهه اخیر اخبار تازه ای درباره افرادی که خودشان را از بالای بلندی پرتاب کردند هم شنیده می شود. خودکشی های موفق و گاه ناموفقی که در روزهای اخیر بیش از همیشه در فضای مجازی منعکس می شوند.

امروز هم خبری مبنی بر خودکشی ناموفق یک زن جوان در سمنان منتشر شد. خبری که بار دیگر جهت گیری رسانه را به سمت این آسیب اجتماعی معطوف کرد.

کنار هم گذاشتن وضعیت روحی جوانان در صفحات مجازی و خودکشی هایی که معمولا با روش های خشنی مانند پرتاب کردن خود صورت گیرد ما را به سوی یک مفهوم واحد رهسپار می کند که نشان دهنده یک نوع جلب توجه و نمایش در رفتار افراد است.

خودکشی‌های نمایشی

از منظر روانشناسی خودکشی بر دو قسم تقسیم می شود، خودکشی واقعی و خودکشی تنبیهی. به عقیده روانشناسان خودکشی های واقعی اغلب دلیلی دارد که برای فردی که دست به این اقدام زده است توجیه منطقی دارد. دلایلی از قبیل شکت های عاطفی، شکست های مالی و مشکلات جسمی جزو دلایل خودکشی های واقعی هستند.

یک متخصص رفتارشناس معتقد است که خودکشی های تنبیهی و یا تهدیدی که اغلب هم ناموفق هستند صرفا برای انتقال یک پیام و مفهوم و یا ترس به اطرافیان شکل میگیرد.

مجید ابهری معتقد است که خودکشی های تهدیدی در بین خانمها آمار بیشتری دارد و تقریبا دو برابر مردان است.

این رفتار شناس همچنین باور دارد که اغلب این خودکشی های تنبیهی ناموفق هستند و البته خودکشی های موفق در مردان 3 برابر بیشتر از زنان است.

جلب توجه یا رساندن پیام؟

از دیدگاه دیگری خودکشی دونوع دارد، یک خودکشی فردی و دیگری خودکشی اجتماعی. اغلب کسانی که خودکشی اجتماعی انجام می دهند روش هایی مانند، حلق آویز کردن خود در ملع عام و یا خودسوزی و روش هایی مانند خودکشی در مترو را انجام می دهند.

ابهری می گوید: خودکشی های اجتماعی معمولا نشانه ای برای دیگران دارد و می توان آنرا در زمره خودکشی های تنبیهی هم دانست.

این رفتارشناس همچنین اشاره می کند، بدلیل انعکاسی که خودکشی در شبکه های مجازی پیدا کرده، شکل نمایشی دارد و بعضی از افراد بیشتر بدنبال جلب توجه و معروف کردن خود هستند، البته گروهی هم وجود دارند که معتقدند با وجود اینکه خودشان از بین می روند اما باید به دیگران رسیدگی شود و این خودکشی می تواند صدای آنها باشد.

ابهری در پایان روش مناسب برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی را انعکاس به جا و گاه کمتر خودکشی های نمایشی دانست.

به عقیده این رفتارشناس باید سعی کرد راه جلب توجه برای افرادی که بدنبال شهرت از راه خودکشی نمایشی هستند را گرفت.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناهید
    0

    جالب بود. ممنون از گزارشتون

  • شیعه
    1

    خودکشی شرعا ( شرع اسلام: مذهب : شیعه ) حرام است !

    نظرات شما -
    • سارا
      0

      وقتی همه ی درها به روی آدم بسته باشه ، چاره ای نداره .

  • محمدمراد محمدیان
    0

    آنقدر گرفتاری و مشکلات زیاد شده که الان خودکشی راحت تره

  • علی
    1

    حالا بزاریم این اندک یارانه قطع بشه 35 میلیون انسان بی گناه خودکشی میکنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها