یک ماه پس از تشکیل مجلس یازدهم؛ نقد و تهدید، بدون مصوبه! / یازدهمی‌های بهارستان، دولت سیزدهم را همسو خواهند کرد؟

سروصدای زیادی داشتند؛ پیش از اینکه بر کرسی های سبز تکیه بزنند، برای دولتی‌ها و رقیبان خط و نشان کشیدند. حالا یک ماه از حضور نمایندگان انقلابی در هرم بهارستان می‌گذرد اما حتی خودشان از عملکرد یکساله راضی به‌نظر نمی‌رسند.

یک ماه پس از تشکیل مجلس یازدهم؛ نقد و تهدید، بدون مصوبه! / یازدهمی‌های بهارستان، دولت سیزدهم را همسو خواهند کرد؟

همیشه گفته اند سالی که نکوست از بهارش پیداست، از این رو چندان حالی از لطف نیست اگر عملکرد یک ماهه مجلسی‌ها را مشتی نمونه خروار از دوره چهارساله در نظر بگیریم.

مجلس یازدهم در ماه اول ۹ نشست داشت که سه نشست آن غیرعلنی برگزار شد. خروجی این جلسات نمایش قدرت مجلس جدید در برابر وزرای دولتی بود که تنها با دو تغییر در ترکیب آن، کل کابینه دوباره باید رای اعتماد بگیرد.

شتاب در انتخاب رئیس

نمایندگان انقلابی که خود را اولین مجلس در گام دوم انقلاب می بینند، برای تشکیل هیات رئیسه با سرعت بسیار زیادی وارد عمل شدند و انتخابات آن را به‌طور غیرمعمول، روز پنجشنبه هشتم خرداد برگزار کردند و در نتیجه این سرعت عمل قالیباف ، سکان ریاست مجلس یازدهم را در اختیار گرفت.

از آنجایی که شهردار سابق پایتخت سابقه پارلمانی ندارد، خیلی زود نطق‌هایش زیر ذره‌بین منتقدان رفت و هر اشتباه کوچک و بزرگی در رسانه‌ها بازتابی ویژه پیدا کرد.

قالیباف و سایر اعضای هیئت رئیسه، برگزیده فراکسیون نیروهای انقلاب بودند که فراکسیون اکثریت است و فعلا بی‌رقیب به‌نظر می‌رسد. این فراکسیون که حاصل اتحاد نواصولگرایان، احمدی‌نژادی‌ها و جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی است، تمامی روسای کمیسیون‌ها را نیز در اختیار دارد.

توییت‌های پر دردسر

نمایندگان تهران که سه کرسی در هیات رئیسه مجلس را در اختیار دارند، در یک ماه گذشته بیشترین نگاه بیرونی را با توئیت‌هایشان به خود جلب کردند.

در یکی از این توئیت ها، نماینده‌ای از گرفتن کارت‌های هدیه ویژه خبر می دهد نماینده ای دیگری از تهران، خبر متروسواری‌اش در روز افتتاحیه دستمایه شوخی مجازی‌بازها می‌شود.

سایر توییتها نیز له تهدید رئیس‌جمهور و وزرا اختصاص دارد یا پاسخ به مطالبه شفافیت که اوج آن در ماجرای تاجگردون بروز یافت.

بلوای اعتبارنامه یک نماینده

بعد از انتخابات هیات رئیسه مجلس، قوه مقننه وارد فاز تایید اعتبارنامه ها شد و اعتبار اکثر نمایندگان بدون هیچ حرف و حدیثی تایید شد، اما اعتبارنامه سه نماینده یعنی کاظم دلخوش، محمد صالحی و غلامرضا تاجگردون به مشکل خورد و در نهایت اعتبارنامه دلخوش نماینده صومعه سرا تایید شد و محمدصالحی نماینده فریدن برای تایید اعتبار نامه تعهد داد که رفتار خلاف شأن جایگاه نمایندگی نداشته باشد و چنین رفتارهایی را تکرار نکند. اما ماجرای تاجگردون نماینده گچساران بغرنج شد.

او که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادوار گذشته مجلس بود، با شکایت زاکانی و دوستانش، اعتبارنامه‌اش به مهمترین چالش ماه اول مجلس یازدهم تبدیل شد، چرا که با وجود اینکه شعبه مربوطه بعد از بررسی مجدد اعتبارنامه تاجگردون را تایید کرده بود، قالیباف اجازه داد زاکانی با بیان اخطار قانون اساسی موضوع اعتبارنامه این نماینده به کمیسیون تحقیق بکشاند.

هر چند که این کمیسیون مجددا اعتبارنامه تاجگردون را تایید کرده است اما باید دید قالیباف که برای کسب رای برای ریاست، با زاکانی و دوستانش توافقاتی کرده اند، باز هم اجازه می دهد زاکانی مقابل تایید اعتبارنامه نماینده گچساران را بگیرد یا خیر، چرا که منتقدان تاجگردون هنوز به طرح اتهامات درباره این نماینده باسابقه ادامه می‌دهند.

پایان ماه‌عسل اتحاد با کشمکش‌های کمیسیونی

برخلاف سایر مجالس که به سرعت ترکیب کمیسیون های مشخص می شود، هیات رئیسه مجلس یازدهم با تاخیری تاریخی نسبت به تعیین تکلیف عضویت نمایندگان اقدام کرد.

ماجرا از این قرار بود که برای عضویت نمایندگان در کمیسیون ها باید سوابق کاری و تحصیلی آنها امتیازبندی شود، اما از آنجایی که بالغ بر 175 نماینده این مجلس سابقه نمایندگی یا اجرا را نداشتند، از شانس کمتری برای حضور در کمیسیون های تخصصی مثل امنیت ملی، برنامه و بودجه، اقتصادی داشتند. ازاین رو روزها هیات رئیسه مجلس به دنبال راه حلی برای تغییر امتیاز بندی و دادن شانس مناسب به تازه واردین بود،

در چنین شرایطی، مانند ادوار قبل، کمیسیون های فرهنگی، قضایی و حقوقی و اصل 90 از اقبال کمتری رو به رو شد از این رو انتخاب هیات رئیسه آنها نیز با تاخیر انتخاب شد، به نحوی که هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی روز چهارشنبه چهار تیرماه مشخص شد و همچنان تکلیف ترکیب هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مشخص نشده است.

کمیسیون اصل 90 با وجود اهمیتی که دارد با اقبال قابل مقبولی رو به رو نشد هر چند که انتخاب رئیس این کمیسیون از سوی هیات رئیسه مجلس بهانه خوبی برای به تاخیر انداختن انتخاب سایر کرسی های هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 بود.

اما باید گفت انتخاب روسای و سایر اعضای هیات رئیسه کمیسیون ها آن طور که ادعا می‌شد، بر اساس تخصص نبود، به طور مثال با وجود حضور متخصصانی در حوزه عمران و شهرسازی در کمیسیون عمران، ریاست این کمیسیون مهم بر عهده پزشک عمومی قرار گرفت، از سوی دیگر نمایندگان مدام در تذکرات شفای و کتبی خود از عملکرد دولت در حوزه مسکن و راه انتقاد کردند.

همچنین اختلافات بین نماینده‌ها و هیات رئیسه برسر عضویت در کمیسیون‌های تخصصی چنان زیاد شد که برخی خبر از جمع‌آوری امضا برای استیضاح هیات رئیسه دادند. نمادی از پایان اتحاد در صف یازدهمی‌ها.

صحن های جنجالی، بدون حتی یک مصوبه

جلسات علنی یا غیرعلنی صحن در واقع ویترین کاری مجلس به شمار می رود.

در 9 نشست علنی و غیر علنی مجلس یازدهم در نخستین ماه کاری شان دولتی‌ها برای ارائه گزارش یک به یک روانه بهارستان شدند.

مجلسی ها وزرای کشور، ارتباطات، نیرو، کشاورزی، اقتصادی، ارشاد، راه و شهرسازی، نیرو، نفت و اطلاعات را به بهارستان کشاندند و بعضا با نقدهایی تند آنها را بدرقه کردند.

همزمان با نقد دولت، به‌ویژه در دو عرصه دیپلماسی و اقتصاد، در درون مجلس حواشی تغییر دبیران کمیسیون‌ها و برخی جابجایی‌های مدیریتی، نماینده‌ها را درگیر حاشیه‌هایی کرده بود. حاشیه‌هایی که همزمانی آن با رکوردزنی دلار و سکه، پیام خوبی برای رای دهندگان نبود.

در این مدت نمایندگان نتوانستند هیچ قانونی را تصویب کنند، چراکه کمیسیون‌ها هنوز شکل نگرفته بود.

حاشیه‌سازی‌ها، از ازدواج اجباری تا فیلتر اینستاگرام

در کنار اینها مجلس از حاشیه‌ها دور نماند. حاشیه‌هایی که نمایندگان عامل آن را رقبای بیرون مجلس می‌دانند.

طرح موضوع ازدواج اجباری که بعد از طرح روشن شد ربطی به مجلس ندارد یا فیلتر اینستاگرام که پیشنهاد یک نماینده بود، ازجمله این حاشیه‌ها به‌شمار می‌رود. شاید عدم ورود نماینده‌ها به حوزه قانون‌گذاری، عامل به شایعات باشد.

با این حال نامه روسای کمیسیون‌های مجلس به روحانی نشان می‌دهد که این مجلس با صراحت بیشتری به‌سوی نقد دولت می‌رود و این نقدها را مقدمه پیروزی جریان همسو در انتخابات ۱۴۰۰ می‌داند.

هرچند اگر مجلس یازدهم مانند یک ماهی که از عمرش گذشت، در ۱۱ ماه دیگر دستاورد محسوسی نداشته باشد، بعید است بتواند کمکی به تغییر گفتمان دولت در انتخابات سال آینده کند.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • سعید
    0

    این مجلس فقط به فکر ماست مالی کردن اختلاسها وفسادگران ودرکنارآن به فکرپرکردن جیبهای خود هستند وبس. اینها را چه به نمایندگی مردم بی دفاع و بدبخت درمجلس.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      متاسفم بحال خودمان

    • شبه
      0

      قابل توجه جیره خوارانی که با شعارهای چهل سال پیش میخوان تبلیغ کنند و کفتارها رو آهو نشون بدن.....

    • حسن
      0

      خدایا عاقبت ما رو بخیر کن و ما رو با انسان های پاکت محشور کن تو شاهد باش که من ظلم رو نپذیرفتم. خدایا من آدم خوبی نیستم ولی از آدم های ظالمت یا اونایی که ظلم رو قبول دارند پیروی نمی کنم ؛ حتی اگر زیاد باشند.

  • فرهاد
    0

    اتفاقا این مجلس همونیه که حکومت میخاد.

  • بینام
    0

    این مجلس بدتر از تمامی مجالس دیگر است بجای رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم فقط به فکر هیاهو جنجال وماله کشی وتغییر نام فرودگاه وغیره هستند اینا هم اکثرا افراد جدیدی هستند فقط به این خاطر کاندید شدن تا آنها نیز بچاپند واز قافله دزدان واختلاس گران جا نمونن اصلا به فکر مردم ومشکلات کمر شکن مردم نیستن اینها هم نیز هیچ کاری نمیکنند فقط شاید بعدا گند دزدی های اینام در بیاد البته نه تمام گند کاریها فقط ی گوشه که دق مردم بیش تر در بیارن این وضع درست بشو نیست فقط با همت مردم ودر کف خیابان شاید بتواند مشکلات حل کند

  • Sogend
    0

    جریان انقلابی کار بدست می گیرد و مملکتی می سازد شایسته این مردم اما اگر تفکر انقلابی واقعا انقلابی باشد تفکر انقلابی یعنی تفکر شهید بهشتی که گفت طاغوت طاغوت است چه تاج به سر چه عمامه به‌سر

  • ناصر
    0

    اکثریت مردم ایران یعنی همانها که در انتخابات شرکت نکردند بخوبی میدانستند که هیچ فرقی ندارد چه کسی به مجلس برود ... در هرصورت تورم و گرانی و بیکاری و بدبختی ادامه دارد . حالا آن 42 درصدی که رأی دادند بروند خواسته هایشان را از نماینده هایی که با رأی آنان نونشان رفت توی روغن مطالبه کنند .

    نظرات شما -
    • محمود
      0

      42% کجا بوده ؟ 18 % رای دادن

  • برق رایگان
    0

    باسلام. این مجلس از عملکرد یکماهش معلومه خیییییلی کارایی داره .بخصوص تصویب تغییرنام فرودگاه مهرآباد با طرح دوفوریتی؛تصویب ختم روزانه قرآن،ازدواج اجباری و فیلترینگ و... تا دخالت رئیس روئسا در انتصابات کمیسیونها نشان از آینده ای روشن دارد!!!!! همش بازیه و بازهم بازنده این بازی مردم مفلوک ایرانن. مجلس انقلابی!!!!!!!!!

  • البرز
    0

    بی انصاف نباشیم تازه شروع شده دیگه

  • باقر
    0

    ملت که امیدی به این دولت دیگر ندارنند کور سوی به این مجلس داشتند که از قضا یاد ضرب المثل قدیمی می افتیم که اینا برادر هموناین

  • Zm
    0

    عوضش همون اول اضافه حقوق و وام‌های بلا عوض خوبی برای خودشان تصویب کردند زیادم بی اثر نبوده کارهاشون

  • کاظم
    0

    مردم دیگه دل و دماغی برای رای دادن ندارند،هم اصلاح طلب و هم اصولگرا امتحانشون را پس دادند و فقط به فکر منافع و جیب خودشان هستند،۱۴۰۰ کمترین مشارکت مردم در انتخابات را خواهیم داشت

    نظرات شما -
    • M
      0

      برادر من نماینده اصول گرا ها آقای رئیسی هست که این بی همه چیز هایی که دارن فقط دزدی میکنن از ایران رو پای میز محاکمه میاره در ضمن این مجلس یک ماه هست که شروع کرده یکم صبر کن بعد بگید اینا به درد نمیخورن ولا همین شما ها با رای دادن به روحانی و دار و دستش گند زدید تو کشور ما

  • سعید
    0

    یک دولت انقلابی و جهادی بر سرکار خواهد آمد وشر استکبار از سرما کم خواهد شد.

    نظرات شما -
    • سید علی میرافضلی
      0

      باباجون، لااقل یه ذره فکرکن بعد یه چیزی بنویس اخه این شعارها مال اول انقلاب بود نه این زمان که خیلی چیزها رو شده و معلوم شد خیلی شعارها فقط درحد شعار بوده وبس و دست خیلی چیزها روو شده

  • علی محمد صادقیان
    0

    از روی تیتر و تفسیر متن میتوان فهمید که حب و بغض جلو اظهار نظر براساس واقعیت را میگیرد , زمان ها را مقایسه کنید: 1 ماه مجس یازدهم , 4 سال مجلس قبلی, 7 سال دولت روحانی , ببینید خروجی اینها برای مردم چه بوده است ؟ ناراحت شدید که چرا این مجلس به روحانی جهت رفع مشکلات مملکت و مردم هشدار داده است ؟

    نظرات شما -
    • دانا
      0

      هر روز به دولت ،مجلس نامه بنویسه و هشدار بده،دیگه آقایان می دانند دولت کاری نمی تواند بکند.تحریم،سیل ،زلزله،دزدی،اختلاس ،هم خودی ها دزدی می کنند. هم غیر خودی مانند آمریکا و کره جنوبی،برجا م شکست خورده،مردم ناراضی ، همه با هم مصیبت های دولت روحانی است.آقایان مجلسی هشدار دادند بعد می خواهند چه کار کنند.استیضاح یا کودتا یا استخر .هر راهی را هم انتخاب کنند ما مردم بی طرف قربانی سیاست های غلط جناح های سیاسی کشوریم .

  • حسن
    0

    اعتبار و حیثیت این مجلس به تایید یا عدم تایید اعتبارنامه تاجگردون وابسته است تاکنون که کارنامه درستی نشان ندادند و انقلابی عمل نکردند برای تعیین اعتبار نامه و تطمیع در کار بوده و یا قول‌هایی داده شده رئیس مجلس همان اول برای نشان دادن یک چهره همه کس پسند فرمان هشت ماده ای برای رسیدگی به این پرونده صادر می کند که این خود جای سوال دارد یعنی به طور ضمنی به کمیسیون تحقیق القا می‌کند که تایید کنند خلاصه این اعتبارنامه اعتبار مجلس است همه می دانند که این اعتبار نامه از ابتدا توسط شورای نگهبان نمی باید تایید میشد

  • مجید صالحی
    0

    آقایان مجلسی شما نماینده همه اقشار ملت هستیدکه باید قوانین را در راستای رضایت همین ملت به دکلت دیکته کنید که دولت ضابط اجرایی مجلس است اگر معلمی بازنشسته ای گارگری و .. مجبور بشه برای اعنراض به کف خیابان بیاید شما مسئول هستید که کار خود را بعنوان نماینده مردم درست انجام نداده اید که موکل خود اقدام کرده اگر کسی کتک بخورد بانکی خراب شود و .. شما مسئولدی

    نظرات شما -
    • علی
      0

      فقط 18 درصد واجدین شرایط رای دادند . اینان که نماینده مردم نیستند . مردم با این درصد آرا عملا گفتند که مجلس بیخاصیت نمیخواهیم .

  • محمد
    0

    کسی که شعار داد کارکن نیست کسی که کار می کندشعار نمی دهد ای مجلس شعار گرا تا عمل گراخودشون باخودشون درگیر پست وریاست کمومیسیونها به جنگند

  • .....‌
    0

    نمایندگان ۲۰ درصد مردم ایران

    نظرات شما -
    • علی
      0

      18 درصد داداش . زیادش نکن

  • ناشناس
    0

    تا خودشان برای امتیازات عالی و مدرک عالی برای اقازاده ها ردیف کردن پست های میلیاردی برای داماد زاده وردیف کردن حقوق های نجومی برای داردسته ها و حرف های الکی وتو خالی برای مردم وقت به پایان رسیده با ده ها شرکت،باع ویلا زمین مرغوب چاه عمیق وقت تمام وانچه می ماند حسرت بدبختی فلاکت برای مردم برای وعده های نوبت بعد .

  • خانم رضايي
    0

    رضا شاه خاءن هيجوقت شعار نداد وفقط عمل كرد لعنت بر او

  • امین
    0

    به نظر می رسد که ما باید برگردیم به اینکه قانون باید بین افراد حکم کند ، آقای تاج گردون هم مثل سایرین ، اگر نظر شخصی باشد ، اگر تایید شود یه عده ای میگویند ببینید پول داد و افراد و خرید ، اگر رد کنند یه عده ای میگویند ببینید ، می‌خواهند با مخالفان تسویه حساب کنند ، و میشود حکایت ملا نصرالدین و اون خری که میخواست بفروشد ، لذا ما از مجلس و دولت و قوه قضائیه اجرای قانون و عدالت بدور از هر گونه جنجال و رابطه بازی را مطالبه کنیم ، نه نظر شخصی و خواست قلبی خود را!

  • حرف حق....
    0

    نگوییدنمایندگان مردم بگویید نمایندگان نظام

    نظرات شما -
    • ت
      0

      حرف حق نه حرف مفت

  • مری
    0

    همینکه هفته اول فکرعوض کردن اسم فرودگاه مهرابادوهفته دوم فکربافتهای فرسوده دورحرم بودندببین چه خبره..امیدنبایدبه هیچکس ذاشته باشیم.. ما مردم قدرتی داریم که خیلی ازظالمان راپایین کشیدیم. اگه بفهمیمم به قدرت خودمان ازدست این فاسدان فاسق وخونخواربه اسم خداخلاص میشیم

  • محمد
    0

    هیچ مشکلی نیست بازم به دوستان حسن روحانی رای میدیم راضی شدی آقای خبر فوری

  • امین
    0

    به نظر می رسد که ما باید برگردیم به اینکه قانون باید بین افراد حکم کند

  • کاربر ناشناس
    0

    ۴ سال دوره مجلس زیاده سال اول ازمایشی سال دوم دوباره تاییدی از مردم میبایس باشه چنانچه فعال بودند و حداقل وضعیت مردم بهتر میشد به سالهای بعدی::میگویند مجلس ۲۰درصدیها خوب عمل نکند یعنی ۸۰ درصد تصمیم بهتری گرفتند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها