پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون کودکان در استان البرز

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج از پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون کودکان در استان البرز خبر داد.

پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون کودکان در استان البرز

دکتر ماهرخ السادات مصلایی، ضمن اشاره به اینکه در سطح جهان ایمن سازی و انجام واکسیناسیون اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: امسال «واکسیناسیون موثرین مداخله بهداشتی» به عنوان شعار هفته واکسیناسیون لحاظ شده است که این مهم نشان می‌دهد که حتی در شرایط سختی مانند شیوع بیماری کرونا نیز نباید در برنامه واکسیناسیون فرزندانمان تأخیری ایجاد شود.

وی، با اشاره به اینکه واکسیناسیون برای سلامت و محافظت از کودکان امری مهم است، افزود: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، انجام واکسیناسیون سالانه از مرگ دو تا سه میلیون کودک در دنیا جلوگیری می‌کند و این نشان از اهمیت آن دارد.

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج تاکید کرد: در کشور ما نیز از زمان راه اندازی شبکه‌های بهداشت تاکنون تمامی واحدهای بهداشتی از جمله پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی ارائه خدمات واکسیناسیون را به صورت رایگان ارائه می‌دهند، به گونه‌ای که در این زمینه پوشش ۹۹ درصدی در کشور داریم و این مهم یکی از شاخص‌های پرافتخار جمهوری اسلامی ایران است.

مصلایی، با اشاره به اینکه در استان البرز نیز در خصوص برنامه واکسیناسیون پوشش ۹۸ درصدی وجود دارد، افزود: واکسیناسیون یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ و میر کودکان است، البته واکسیناسیون برای چند گروه هدف تعیین شده و انجام آن برای کودکان زیر شش سال اهمیت ویژه ای دارد.

وی، با اشاره به اینکه برنامه انجام واکسیناسیون حتی در شرایط شیوع کرونا نیز متوقف نشده است، گفت: در تمامی پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت با رعایت شرایط خاص مانند تهویه مطبوع اتاق تزریق واکسن، استفاده از دستکش، شستشوی مرتب دست‌ها و غربالگری مراجعین، برنامه واکسیناسیون گروه‌های هدف انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج با این توضیح که از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ماه امسال نسبت دُز واکسن‌های استفاده شده در پایگاه‌ها، خانه‌ها و مراکز بهداشت کشور نسبت به مدت مشابه یکسال قبل حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: به مردم توصیه می‌کنیم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای انجام واکسیناسیون فرزندان خود در موعد مقرر مراجعه کنند.

مصلایی، با اشاره به اینکه اگر مراجعه کننده‌ای مشکوک به بیماری کرونا باشد به یقین برنامه واکسیناسیون آن به تأخیر می‌افتد، عنوان کرد: بعد از قرنطینه ۱۴ روزه، استراحت کافی و رفع علائم بیماری کرونا، برنامه واکسیناسیون آن شخص انجام می‌شود.

وی، در پاسخ به این پرسش که در شرایط شیوع کرونا تزریق واکسن آنفلوآنزا انجام می‌شود یا خیر، بیان کرد: تزریق این واکسن برای گروه‌های پرخطر مانند افراد سالمند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی و یا زنان باردار انجام می‌شود و بهترین زمان تزریق آن بازه زمانی نیمه دوم شهریورماه تا نیمه اول مهرماه و همزمان با شیوع این بیماری است.

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج با تاکید بر اینکه واکسن آنفلوآنزا در واقع یک واکسن فصلی است، افزود: آنتی ژن‌های این بیماری ویروسی سالانه تغییر می‌کند، به همین دلیل هر سال یک واکسن خاص برای آن ساخته می‌شود.

مصلایی، همچنین گفت: تاکنون دستور العمل ها در مورد واکسن آنفلوآنزا اینگونه بوده است و اگر امسال به دلیل شیوع کرونا تغییری در برنامه تزریق واکسن آن ایجاد شود به ما اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها