نقشه صادق خلخالی برای از پا درآوردن شاه چه بود؟

«من به نام فداییان اسلام به دولت مکزیک اعلام می‌کنم که هرچه زودتر شاه را از آن‌جا اخراج کند و به دولت ایران تحویل نماید و خودش را با بحران و دردسر روبه‌رو نسازد.»

نقشه صادق خلخالی برای از پا درآوردن شاه چه بود؟

روز چهارشنبه ششم تیر ۱۳۵۸ روزنامه کیهان به نقل از خبرگزاری فرانسه خبر از ترور نافرجام شاه در مکزیک داد.

متن خبر از این قرار بود:

بر اساس گزارش روزنامه دیاریو، امروز یک هلی‌کوپتر که در ارتفاع کم پرواز می‌کرد با مسلسل به خانه مسکونی شاه مخلوع تیراندازی کرد وی از مرگ جان سالم به در برد.

این روزنامه به نقل از محافظین شاه مخلوع آشکار ساخت که هلی‌کوپتر مزبور هیچ‌گونه علامت مشخصه‌ای نداشت و بلافاصله پس از تیراندازی متقابل از طرف محافظین شاه ناپدید گشت.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید در این مورد هیچ‌گونه خبر تایید رسمی دریافت نشده است لیکن پلیس عکس تروریست معروف ونزوئلایی کارلوس را در سراسر مکزیک پخش نموده است.

این‌طور شایع شده است که برخی از [ایرانی ها] کارلوس را مامور اعدام شاه کرده‌اند.

حمله به اتومبیل شاه

به دنبال مخابره خبر ترور ناموفق شاه مخلوع توسط خبرگزاری‌ها، آیت‌الله صادق خلخالی رهبر فداییان اسلام ضمن تماس با روزنامه کیهان فاش ساخت؛ به موجب گزارش‌هایی که در این مورد به وی رسیده است، ولی حاضر نشد منابع خبری خود را فاش سازد «در این طرح ترور اتومبیل حامل شاه مخلوع در محوطه اقامت خود مورد اصابت رگبار مسلسل واقع شده است.»

نام‌برده اضافه کرد: «به موجب همین گزارش‌های محرمانه گفته می‌شود که شاه مخلوع در این جریان جراحاتی برداشته است.»

آیت‌الله خلخالی اضافه کرد که در انتظار گزارش‌های مبسوط در این زمینه است.

... داوطلب برای اعدام شاه

قم - خبرنگار کیهان: آیت‌الله صادق خلخالی حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی صبح امروز [چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۵۸]در گفتگویی در مورد مطالبی که در دو روز گذشته در مورد ترور یا دستگیری شاه مخلوع در رسانه‌های گروهی پخش شد، گفت: «شاه مخلوع از طرف امپریالیزم مامور بود که بر تمام جنبش‌های حق‌طلبانه آزادی‌خواهان و ملل مستضعف در تمام نقاط دنیا ضربه وارد کند و جدا ملت ایران صرف نظر از جنایت‌هایی که در داخل مملکت می‌کرد، از این رفتار شاه در دنیا احساس سرافکندگی می‌نمود و جنایت‌های شاه مخلوع واقعا آن‌قدر بزرگ و وحشتناک بوده که در مخیله هیچ بشری نمی‌گنجیده. به همین جهت ترور شاه تنها جنبه قصاص خون بهترین جوان‌ها و افراد مملکت نیست بلکه بیش‌تر به خاطر تحکیم و حفظ مبانی حقوق بشر و ملل مستضعف دنیا است.

به همین جهت اعضای از جان گذشته فداییان اسلام فعالیت خستگی‌ناپذیری شروع کرده‌اند و وقتی که فداییان وارد باهاما شدند شاه و دار و دسته‌اش خطر را بیخ گوش خود احساس کردند و جل و پلاس خود را جمع کردند و راهی مکزیکوسیتی شده‌اند و همان‌طور که اطلاع دارید در مکزیکوسیتی با وجود محافظت شدید از شاه فداییان اسلام وارد این کشور شده‌اند و برای ترور یا دستگیری شاه خائن علاوه بر جانبازان فداییان اسلام با گروه‌های مختلف و جنبش‌های آزادی‌خواهان و چریک‌های ساندنیست در آمریکای مرکزی تماس گرفتیم و تمام آن‌ها در این مورد با ما همکاری خواهند کرد و ممکن است کارلوس با ما در این کار انسانی همکاری کند و این حق مسلمی است که همه ملل مستضعف جهان جدا خواستار آن می‌باشند و در راه به ثمر رساندن آن از هیچ کوششی مضایقه نخواهند کرد. من به نام فداییان اسلام به دولت مکزیک اعلام می‌کنم که هرچه زودتر شاه را از آن‌جا اخراج کند و به دولت ایران تحویل نماید و خودش را با بحران و دردسر روبه‌رو نسازد. چون این دیگر مانند تروتسکی رقیب لنین نیست که بی‌سروصدا باشد و شاه به جزای اعمال ننگین خود خواهد رسید و این موضوع برای من از روز روشن‌تر است.»

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • خاموش
    0

    وقتی حکومت به دستش رسید ....فقط ایرانیان را کشت

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      دقیقا...خدا لعنتش کنه که آدمکش واقعی خودش بود

  • کاربر ناشناس
    0

    روحتشادویادتگرامیبادخلخالی کاش زنده بودی فسادوسرقتوشیطانهارابرمیچیدی

  • کاربر ناشناس
    0

    خیلی ادم کشت این خلخالی جهنم جایگاهش باشه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دیدی خودش. خلخالی. چجوری. مرد. وبدرک. واصل. شد گ

  • کاربر ناشناس
    0

    هرکاری کرد غلط اضافه و.....خورده به همراه هم راهانش

  • عباس
    0

    هیتلر ایران به غیر از آدم کشتن کارش چه بود

  • رضا
    0

    ادمکش روحش در عذاب و خدا لعنتش کنه

  • بینام
    0

    توی این مملکت دزد بازار واقعا جایش خالیست. اگر در قید حیات بود.. فکر نکنم کسی جرعت میکرد. پول باد اورده جمع میکرد..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها