اردبیل حائز رتبه ۷ کشوری در زمینه اهدای عضو

فرماندار اردبیل گفت: در شاخص اهدای عضو رتبه ۷ کشوری را داریم که می‌توانیم با فرهنگ سازی بیشتر در این سنت حسنه پیشگام باشیم.

اردبیل حائز رتبه ۷ کشوری در زمینه اهدای عضو

مسعود امامی یگانه، در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان اردبیل که با محوریت نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو برگزار شد، عنوان کرد: برای ارتقای ارزش‌گذاری در موضوع اهدای عضو در راستای تشویق به گرایش به این امر، انجام اقداماتی در قالب کار فرهنگی ضروری است.

وی، افزود: مطابق آموزه‌های دینی نجات جان یک انسان برابر با نجات همه مردم است لذا بایستی با تمام ظرفیت یاری رسان نهادهای فعال در حوزه اهدا عضو باشیم.

فرماندار اردبیل، گفت: تأثیر کار فرهنگی در موضوع اهدای عضو بسیار قابل توجه است، لذا لازم است تمامی متولیان فرهنگی اعم از صدا و سیما، آموزش پرورش، رسانه‌های فرهنگ و ارشاد و … با همت جدی ورود داشته باشند.

کسب رتبه ۷ کشوری در زمینه اهدا عضو توسط استان اردبیل

امامی یگانه، با بیان این‌که اهدا عضو از سال ۱۳۸۷ در استان اردبیل شروع شده است خاطر نشان کرد: در شاخص اهدای عضو رتبه ۷ کشوری را داریم که با فرهنگ سازی بیشتر می‌توانیم در این سنت حسنه پیشگام باشیم.

وی، افزود: شاخص اهدای عضو در استان نشانه گرایش مردم به ایثار، فداکاری و نوع دوستی است که با توجه به ظرفیت‌های مذهبی استان، این شاخص قابل ارتقا است.

امامی یگانه، تصریح کرد: از سفیران سلامت، رابطین بهداشت، به‌ورزها و سازمان‌های مردم نهاد و تمامی متولیان می‌خواهیم به جد در زمینه تکریم خانواده‌های اهدا کنندگان عضو همت گمارند.

اردبیل حائز رتبه ۷ کشوری در زمینه اهدای عضو

مجید محمد غریبانی، مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه اردبیل به توصیف فعالیت‌های واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه و انجمن اهدای عضو ایرانیان پرداخت و شروع پیوند کلیه در اردبیل را حاصل تلاش و پیگیری دسته جمعی مسئولین شهر و دانشگاه بیان کرد و افزود: برای ادامه راه نیازمند حمایت مجموعه مسئولین شهری و دانشگاهی هستیم و در آینده نزدیک با عبور از بحران‌کرونا عمل برداشت و پیوند در اردبیل انجام خواهد شد.

سالانه ۵۰ تا ۶۰ بیمار مرگ مغزی تأیید شده و قابل اهدا داریم که به‌علت عدم رضایت خانواده‌ها اعضا سالم در زیر خاک مدفون می‌شود

معصومه نجفی زارع، مسئول واحد شناسایی نیز در این جلسه با ارائه آمار اهدای عضو در سال‌های گذشته تشریح کرد: متأسفانه با وجود تمام تلاش‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی این امر مقدس‌، کمتر از ۵۰ درصد موارد شناسایی شده به مرحله اهدای رسیده است.

وی، تاکید کرد: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند به ۶۱ نفر حیات مجدد ببخشد، لذا الزام به تحرک فرهنگی در این راستا بسیار حائز اهمیت بوده و همت عمومی را می‌طلبد.

نجفی زارع، گفت: ۵۳۶ نفر بیمار دیالیزی در استان وجود دارد که از این میان ۳۵۰ نفر نیازمند پیوند هستند و این در حالی است که سالانه ۵۰ نفر از همشهریان در لیست انتظار پیوند جان خود را ازدست می‌دهند حال آنکه سالانه ۵۰ تا ۶۰ بیمار مرگ مغزی تأیید شده و قابل اهدا داریم که به‌علت عدم رضایت خانواده‌ها اعضای سالم در زیر خاک مدفون می‌شود.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها