قرار گرفتن بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی روستایی استان زنجان بر روی گسل زلزله

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان گفت: ۱۵۳ روستا در استان با بیش از ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی، بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد تقریبا ۵۲۵۹ واحد مسکونی که ۲۸ درصد واحدها را شامل می‌شود، مقاوم‌سازی شده‌ است.

قرار گرفتن بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی روستایی استان زنجان بر روی گسل زلزله

رضا خواجه‌ای، صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر در ساخت و سازهای مقاوم در روستاها متاسفانه به دلیل گستردگی و پراکندگی روستاها و وجود تعداد زیادی ساختمان‌های قدیمی و غیراصولی، معمولا پس از وقوع حوادث شدید، آسیب‌های زیادی در سطح روستاها به وجود می‌آید که در این راستا، بنیاد مسکن استان برای جلوگیری از این حوادث و احداث واحدهای مسکونی مقاوم، اسکلت پیچ و مهره‌ای استاندارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن را تولید می‌کند.

وی افزود: یکی از ویژگی شیوه‌های ساخت و ساز که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شود، استفاده از اسکلت فلزی پیچ و مهره است که نصب سریع و آسان، استاندارد بودن، مقاومت مناسب، هزینه کم از دیگر مزایای این نوع ساخت و ساز است.

این مسئول ادامه داد: کیفیت ساخت اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای از درجه بالاتری نسبت به اسکلت‌های بتنی و جوشی برخورداراست؛ چرا که همه عملیات ساخت این نوع اسکلت‌ها در محل کارخانه و به دور از عوامل محیطی مخرب انجام می‌شود.

خواجه‌ای با بیان اینکه در حال حاضر، بنیاد مسکن استان بیش از ۱۰۰ اسکلت پیچ و مهره برای ساخت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در روستای مرصع شهرستان زنجان تولید و و تحویل داده است، گفت: متقاضیان با مراجعه به بنیاد مسکن می‌توانند درخواست اسکلت پیچ و مهره کرده و با تحویل این اسکلت، برای ۶۰ مترمربع ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و هشت میلیون تومان نیز بلاعوض برای احداث واحدمسکونی مقاوم دریافت کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، ۱۵۳ روستا در استان زنجان با بیش از ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد تقریبا ۵۲۵۹ واحد مسکونی که ۲۸ درصد واحدها را شامل می‌شود، مقاوم‌سازی شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۵۳ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان معادل ۴۹ هزار و ۵۸۲ واحد در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده‌اند و برای مابقی نیز نیازمند همکاری بیشتر بانک‌های عامل و استقبال روستائیان از طرح مقاوم‌سازی منازل روستایی هستیم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها