قدرت نظامی ترکیه بیشتر است یا مصر؟ / بهترین هواپیماهای جنگی ارتش اردوغان را بشناسید + جدول

هر چند بسیاری از متخصصین معتقدند مصر و ترکیه به هیچ وجه علاقه ای به رویارویی نظامی با هم ندارند اما بد نیست به بهانه اختلافات اخیرشان در مورد لیبی، قدرت نظامی این دو کشور را مقایسه کنیم.

قدرت نظامی ترکیه بیشتر است یا مصر؟ / بهترین هواپیماهای جنگی ارتش اردوغان را بشناسید + جدول

به گزارش خبر فوری ، شاید هیچ کس گمان نمی‌کرد روزی ترکیه و مصر در خاک لیبی پنجه به پنجه هم انداخته و آماده مبارزه شوند. این اتفاق عجیب ترین احتمال استراتژیک بود. با این حال، ثبات اخیر مصر و همسایگی اش با لیبی، تداوم آشفتگی در لیبی بعد از سقوط قزافی و توسعه طلبی اخیر اردوغان باعث شده که لیبی محل تاخت و تاز ترکیه و مصر شود.

در حالی که مدت کوتاهی است درگیری‌ها میان نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر و قوای دولت وفاق ملی تحت رهبری فائز السراج متوقف شده و دو طرف مشغول مذاکرات غیر رسمی برای پایان نبرد بودند، انتشار اخباری مبنی بر آماده سازی پایگاه‌های هوایی معیتیقه و الوطیه در غرب طرابلس برای ورود جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه به خاک لیبی خشم مقامات مصری را برانگیخت.

گفته می‌شود ارتش ترکیه که پیش از این با ارسال ناوگان بزرگی از پهپادهای تهاجمی خود نقش زیادی در پیشروی‌های گسترده نیروهای دولت وفاق لیبی داشت، قصد دارد با ایجاد زیرساختهای لازم تعدادی از جنگنده‌های F16 خود را به خاک لیبی منتقل کرده تا دو هدف مهم رجب طیب اردوغان یعنی هلال نفتی شرق لیبی و پایگاه هوایی الجفره در مرکز این کشور را به تصرف نیروهای تحت حمایت خود در بیاورند.

از طرف دیگر، ارتش مصر از سوی عالی‌ترین مقام این کشور دستور آماده باش دریافت کرده تا در صورت لزوم روانه غرب شود. قاهره که به مدت یک سال در تلاش بود که طرابلس، پایتخت لیبی را از کنترل نیرو‌های فائز سراج با پشتیبانی ترکیه مصون نگه دارد، پس از شکست‌های متمادی، ناچار به طرح گزینه نظامی شده است.

در این میان، هر چند کشورهای خارجی و سازمان ملل دو طرف را به حفظ آرامش دعوت می‎کند اما روسیه که پیش از این در ردیف حامیان مصر قرار داشت، در چرخشی دیپلماتیک خود را به ترکیه نزدیک کرده است.

فارغ از مسائل سیاسی پرداخت به جنبه های نظامی دو کشور می‌تواند جالب باشد. هر چند بسیاری از متخصصین معتقدند مصر و ترکیه به هیچ وجه علاقه ای به رویارویی نظامی با هم ندارند اما بد نیست به بهانه اختلافات اخیرشان در مورد لیبی، قدرت نظامی این دو کشور را مقایسه کنیم.

در راستای گزارش های نظامی - استراتژیک قبلی، قدرت ترکیه و مصر را در سه جهت نیروی زمینی، هوایی و دریایی مقایسه می‌کنیم.

نیروی زمینی؛ تجهیزات و سرباز

جدول زیر تعداد سربازهای دو کشور را بر اساس آمار نظامی منتشر شده در ده سال اخیر نشان می‌دهد. بدیهی است که ممکن است برخی از این اعداد در سال اخیر تغییر کرده و در ژورنال های نظامی، هنوز به روز رسانی نشده باشد.

شاخص نظامی

ترکیه

مصر

تعداد سرباز

438 500

685 862

سرباز رزرو

407 122

479 000

تعداد سرباز بالقوه

21 079 077

41 157 220

طبق جدول بالا، تعداد سربازهای مصر ( هم فعال و هم رزرو) بیشتر از ترکیه است. اما این امر در مورد تجهیزات زمینی چگونه است؟ طبق آمار، قدرت مصر(به لحاظ کمی) در تانک و توپخانه بیشتر است. اما ترکیه توپخانه خودکششی بیشتری دارد.

شاخص نظامی

ترکیه

مصر

تانک

2 435

3 044

توپخانه

2 546

4 000

توپخانه خود کششی

1 087

889

راکت انداز

462

1 322

نیروی هوایی

طبق آمار و گزارش های اخیر، تعداد جنگنده های مصر بیشتر از ترکیه است. هر چند تعداد هلی کوپتر های ترکیه بیشتر بوده و چنانچه خواهیم دید، کیفیت تجهیزات ارتش ترکیه هم بهتر از مصر است.

شاخص نظامی

ترکیه

مصر

هواپیما

1 351

1 373

هواپیمای چند منظوره

245

252

بمب افکن

0

121

هلی کوپتر

606

306

نیروی دریایی

در شاخص دریایی، دست برتر با ترکیه است. ترکیه به خصوص در سالهای اخیر سرمایه گذاری بسیاری روی ناوچه های خود کرده است. با این حال، نکته جالب در مورد قدرت ناوی دو کشور این است که مصر صاحب دو ناو هواپیمابر است. هر چند این دو ناو بسیار قدیمی هستند اما نباید فراموش کرد که کمتر کشوری دارای این نوع ناو هست.

شاخص نظامی

ترکیه

مصر

کشتی جنگی

145

128

ناو هواپیمابر

0

2

ناوشکن

0

0

ناوچه

16

9

زیردریایی

12

8

کیفیت تجهیزات نظامی دو کشور

به لحاظ کیفیت، تجهیزات ترکیه دست برتر را دارد. تانک‌ها، جنگنده ها، ناوچه ها و هلی کوپترهای ترکیه قدرتمندتر هستند و به خصوص در زمینه نیروی هوایی این برتری مشهودتر است. در زیر نام برخی از مهم ترین تجهیزات نظامی ترکیه و مصر را می‌بینیم:

شاخص نظامی

ترکیه

مصر

تانک

M60 Patton

M48 Patton

Leopard 1

M1 Abrams

M60 Patton

T-62

جنگنده

F-16C/D

F-16 Fighting Falcon

ناوچه

Gabya-class

Barbaros-class

Oliver Hazard Perry

Knox class

توپخانه

M52T

T-155

M110

M44T

M102A2

M109A5

M110

SPH 122

هلی کوپتر

UH-1 Iroquois

UH-60 Black Hawk

Bell UH-1 Huey

AS532 Cougar

SA-342 Gazelle

SA-342 Gazelle

Mi-8

UH-60 Black Hawk

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    0

    درست است که ترکیه دست بالاتر را در کیفیت تجهیزات نظامی دارد لیکن کلیه این تجهیزات اعم از هوایی ، دریایی و زمینی قابل انتقال به لیبی نیستند از آن گذشته لجستیک نیروها به لحاظ عقبه تامین آنها از سرزمین اصلی هزینه زیادی در بر دارد در حالیکه مصر با مشکلات کمتری در کلیه این موارد روبرو است میماند نوع آموزش و روحیه نیروهای درگیر که بنظر میرسد ارتش ترکیه از این نظر هم دست بالاتر را دارد.

    نظرات شما -
    • محتبی
      0

      به فکر نان باش خربزه آبه

    • باقر
      0

      چرت پرت میگی فکر نون باش که خربزه شیرین نیس

  • کاربر ناشناس
    0

    مردم نون شب ندارند بخورند حالا ببینند کی قویتره کی ضعیفتر باید برند بمیرند بهتره از این حرفهای بیخودی .

  • کاربر ناشناس
    0

    در اصل می بایست هرکدام جدا گانه گذارش می کردی یعنی یکطرف مصر ودر طرف دیگر ترکیه در مقابل هم

  • کامی
    1

    گور پدر هر دو تاشون دلار شد ۲۰ هزار مرغ شد ۱۹ هزار مملکت رو فقر بدبختی گرفته اصلا شد یه خبر درست راجع به کشور خودمون بدین همش دورغ و بزرگ کردن الکی وتوهم

    نظرات شما -
    • هرزگی و بی عرضگی ایران ربطی به کشورهای ابرقدرت نداره
      0

      بی عرضگی و هرزگی ایران ربطی به کشورهای ابر قدرت نداره خودشون بزدل و بی وجود هستن

  • ابوالفضل شیرین زاده
    1

    مصر قویتره

  • ...
    0

    بسیاری از اطلاعات شما با سایت global fire power به عنوان معتبر ترین مرجع اطلاعات نظامی کشورها در سطح جهان همخوانی نداشته و در برخی موارد متناقض می باشد.

  • سروش
    0

    ترکیه یه کشور کاملا دمکراتیک و آزاد است اما مصر یه حکومت دیکتاتور و ظالم هستش که با یک توطئه عربی آمریکایی صهیونیستی روی کار اومده

  • sajjad
    0

    خب روابط دیپلماتیک ترکیه خیلی خیلی قویتر از مصره و اینکه دولت خود بر ورود ترکیه اصرار داشته که هر گونه تقابل این دو کشور رو به نفع ترکیه میکنه چون هسچوقت آمریکا یا روسیه ترکیه رو به مصر نمیفروشن... نیروهای آموزشی ترکیه در سطح عالی دنیا قرار دارند... خلاصه مملکت ما چی... مسکن تا ابد.. خودرو تا ابد... آسفالتها شده خاکی... وسایل شده قلابی... مردم کردن دزد... به داد مملکت برسین

  • عبد
    0

    ما چکار داریم کی زورش بیشتره کار به کشور خودمون داشته باشیم

  • رضا
    1

    دو تا شون بزارن رو هم زورشون به ایران نمیرسه

    نظرات شما -
    • فرزادجوادی
      1

      آره‌سوریه‌معلوم‌شدچندین‌هزارکشته‌ایران‌داد‌2استان‌تصرف‌نکردترکیه‌30تاکشته‌دادنصف‌سوربه‌راگرفت

    • مجتبی محرمی
      1

      ایران کشور چند ملیتی هست و توسط روس و انگلیس اشغال شده ایران اگه قدرت داشت یه چوب بستنی درست میکرد گول تبلیغات بلوف اخوندها را نخور ببوم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها