انگ رنگ بر مرکبات مازندران؛ واقعیت یا هیاهو؟!

زمزمه رنگ‌افزایی مرکبات در مازندران، سناریوی تلخی را برای قطب تولید مرکبات کشور رقم زده، سناریویی که تنها ممر درآمد تولیدکنندگان را هدف گرفته است.

انگ رنگ بر مرکبات مازندران؛ واقعیت یا هیاهو؟!

به گزارش خبر فوری ، باغداران مازندران با وجود کمک های حدود چهار هزار میلیارد ریالی به خاطر خسارت های سنگین برف و سرمای سال گذشته هنوز کمر راست نکرده اند که پرونده جدیدی برای تنگ کردن راه معیشت آنان باز شده است، پرونده ای که به نظر می رسد اگر هوش یارانه با آن برخورد نشود، دلالان و کار چاق کن ها تنها برنده حکم صادر شده برای آن خواهند بود.

علم کردن مطالبی از قبیل رنگ آوری در سورتینگ ها و بی کیفیت نشان دادن مرکبات مازندران تازگی ندارد ولی حجم مطالب و ادعاهایی که مطرح می شود، بی سابقه است و توجه به آنها به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سبب می شود تا راه برای واردات مرکبات از خارج برای عده ای باز شود و نارضایتی باغداران را در سالی که به نظر می رسد آب و هوا با آنان همراهی کرده، به دنبال داشته باشد.

مدعیان ناسالم بودن مرکبات مازندران می گویند که برخی از باغداران و سورتینگ داران پرتقال های نرسیده را برداشت کرده و به وسیله گاز اتیلن در رنگ آنها تغییر ایجاد می کنند تا به قیمت نوبرانه در بازار بفروشند، موضوعی که بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد صحت ندارد.

گاز اتلین سبب می شود رنگدانه کلروفیل سبز رنگ مرکبات تخریب شده و رنگدانه کاروتنوئید که یک رنگدانه زرد رنگ در زیر کلروفیل محصور شده است، ظاهر شود.

استان مازندران 115 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان 25 هزار هکتار مربوط به نارنگی و بقیه پرتقال و دیگر مرکبات است .

سالانه از این باغ ها حدود 2 و نیم میلیون تن محصول برداشت می شود که یک میلیون و 750 هزار تن آن انواع پرتقال است .

شرایط مناسب آب و هوائی، علت اصلی رنگ دهی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ایرنا گفت : میزان تولید مرکبات استان به طور میانگین 2 و نیم میلیون تن است که از این میزان حدود 80 درصد برای نیاز مردم کشور تازه خوری می شود و بقیه قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد .

محمد تقی شکوهی شرایط آب و هوایی امسال مازندران را مناسب و مطلوب برای تولید مرکبات توصیف کرد و افزود : تجربه چند روز گرمای بیش از 30 درجه در ماه مهر و همچنین خنکی شب ها در یک ماه اخیر سبب شده است تا رنگ دهی و قندگیری مرکبات استان زودتر از موعد رخ بدهد .

وی گفت: اعضای کمیته فنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران که شامل بالاترین مقام های مسئول این سازمان و محققان مراکز جهاد کشاورزی هستند، با بررسی هائی که انجام دادند بر رنگدهی طبیعی و رسیده شدن پرتقال ها صحه گذاشته اند.

شکوهی با اشاره به اینکه سال های قبل برداشت پرتقال از 15 آبان در مازندران شروع می شد، گفت : امسال با توجه به شرایط مساعد جوی، برداشت این محصول با نظر کمیته فنی زودتر از سال های پیش انجام شده است .

وی افزود: رنگدهی و قندگیری بعضی از ارقام پرتقال همچون ' ناویلینا ' و ' فوکوموتو ' امسال حتی زودتر از زمان تعیین شده از سوی کمیته فنی انجام شد و برداشت آنها نیز صورت گرفت .

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با انتقاد از ادعاهای مطرح شده در خصوص رنگ آوری مرکبات و تعمیم آن به تمامی محصول مرکبات استان، گفت : برخی از افراد سودجو با وجود برخوردهای صورت گرفته همه ساله در مقیاس بسیار کم اقدام غیراخلاقی کم آوری را انجام می دادند و نباید اقدام این افراد را به باغداران و محصولات مرکبات کل مازندران تعمیم داد و این حق مرکبات کاران استان نیست .

وی افزود : با نظارت های دقیقی که از سوی اکیپ های سازمان صنعت، معدن و کشاوری، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر روی سورتینگ داران استان صورت می گیرد تا محصولات سالم و مناسب وارد بازار شود، امکان رنگ آوری و سودجوئی بشدت کاهش می یابد و نمی تواند بیشتر از حدی باشد که برای سایر محصولات در همه جای کشور صورت می گیرد.

شکوهی با اشاره به اینکه برف و سرمای پارسال صدها میلیارد ریال به باغداران این استان خسارت وارد کرد، گفت : شرایط مساعد آب و هوایی امسال در استان باعث شده تا مرکبات خوبی به بار بنشیند و باغداران سال خوبی را در پیش دارند و رسانه ها باید دقت کنند در چنین وضعیتی مورد سواستفاده سودجویان قرار نگیرند .

مرکبات سالم مازندران در سبد مصرف مردم

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران هم گفت : با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد و خوب مازندران در سال جاری برای مرکبات، از اول آبان پرتقال های تامسون قابل برداشت و آماده برای مصرف است .

محمدرضا شعبانی با تاکید بر این که موضوع رنگ آوری مرکبات مازندران صحت ندارد، افزود : دستگاههای نظارتی استان هر سال قوی تر از سال قبل با توجه به انباشت تجربیات گذشته وارد عمل می شود و امسال بر خلاف ادعاها، از سال هائی است که کمترین تخلف را در این زمینه شاهد بودیم .

وی گفت : واقعا من متاسفم که برخی بدون مطالعه و بررسی امنیت غذائی جامعه را خدشه دار و اعلام می کنند که مردم فعلا پرتقال زرد و نارنجی نخورند و مدعی هستند که کارخانه های رنگ آوری پرتقال در شرق مازندران رنگ آوری می کنند.

شرق مازندران به خاطر شرایط آب و هوائی کمترین میزان باغ مرکبات استان را دارد و بیشترین باغ مرکبات و پرتقال مازندران هم مربوط به مناطق مرکزی و غربی این استان است .

همچنین بر خلاف ادعاهای مطرح شده، بیشترین سورتینگ های مازندران هم در مناطق مرکزی و غرب استان فعالیت دارد .

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران هدف از طرح ادعای رنگ آوری پرتقال ها را بر هم زدن تعادل در بازار مصرف اعلام کرد و گفت : در این صورت این دلالان هستند که وارد عمل می شوند و محصولات باغداران را به قیمت اندک تاراج می کنند .

وی افزود : البته در داخل کشور ما با افرادی مواجه هستیم که از طریق واردات یا خرید قبلی ذخیره مرکبات دارند و اکنون که با ورود مرکبات شمال احساس خطر کرده اند، تلاششان را برای بدنام کردن مرکبات مازندران و فروش محصولات ذخیره شده خودشان با قیمت بالا متمرکز کرده اند.

شعبانی با اشاره به فعالیت حدود 400 واحد سورتینگ مجاز در مازندران، گفت : ذره بین نظارت نهادهایی همچون اداره کل صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی بر روی این واحدها وجود دارد و تا دست از پا خطا نکنند.

وی افزود : البته نمی توانیم منکر صد در صدی رنگ آوری مرکبات در برخی سورتینگ های غیر مجاز شویم، ولی با نظارت هایی که صورت می گیرد این موضوع تحت کنترل و ناچیز است .

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران خطاب به مصرف کنندگان گفت : بنده به عنوان متولی بخش خصوصی مرکبات در مازندران به مردم اطمینان می دهم با نظارت های جدی در خصوص فعالیت سورتینگ داران و بویژه مساله رنگ آوری مرکبات در مازندران، مردم نگران سلامت مرکبات این استان نباشند و مطمئن باشند مرکبات سالمی را مصرف می کنند .

ذره بین علوم پزشکی بر فعالیت سورتینگ داران

در همین حال، دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان یکی از دستگاههای ناظر برای کنترل و نظارت بهداشتی بر فعالیت سورتینگ داران استان اعلام کرد که از امسال این نظارت ها اجرایی و جدی تر شده است .

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: قبلا که فعالیت سورتینگ ها و تامین فرآورده های خام ‌کشاورزی به صورت سنتی بود، کار نظارت را سازمان جهاد کشاورزی انجام می داد ولی با ورود تجهیزات و مواد فرآوری ها در سورتینگ از جمله واکس و اتیلن، از 2 سال پیش با تهیه ضوابط انجام این کار و گرفتن مصوبه استاندارد در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران، نظارت ما وارد فاز اجرا شد .

حسین مکرمی اضافه کرد: براساس این مصوبه، به ازای هر چند واحد سورتینگ یک مسئول فنی یا همان کارشناس صنایع غذائی بر کارها نظارت می کند و پروانه فعالیت صادر می شود .

مدیر نظارت بر مواد غذایی مازندران با اشاره به اینکه مصوبه پارسال به دلیل سرمای و خسارت وارده شده به باغداران اجرائی نشده بود، گفت: ولی امسال مصوبه به صورت جدی اجرایی شد.

وی با تاکید بر اینکه خارج از این مصوبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران نظارت جدی بر فعالیت های این بخش از حوزه کشاورزی دارد، افزود : این که عده معدودی سودجو ممکن است در گوشه و کنار اقدام غیراخلاقی رنگ آوری را انجام دهند مانند هر شغل دیگری ممکن است وجود داشته باشد ولی واقعیت این است که مرکبات مازندران سالم است و نباید تخلف اندک یک عده سودجود را به حساب همه باغداران گذاشت .

مکرمی تاکید کرد: مرکبات مازندران عاری از مسائل مطرح شده و سالم و ‌مناسب برای مصرف است .

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها