صنایع‌دستی خراسان جنوبی روی ریل توسعه

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای استفاده از ظرفیت صنایع‌دستی در توسعه استان ریل‌گذاری‌هایی صورت گیرد.

صنایع‌دستی خراسان جنوبی روی ریل توسعه

محمدصادق معتمدیان، امروز یکشنبه یکم تیر، در دیدار جمعی از فعالان حوزه خوشه‌های صنایع‌دستی استان اظهار کرد: این سند، نقشه راهی برای تعیین تکلیف و افق برنامه‌ها در آینده است.

وی، با بیان اینکه با این سند ما می‌دانیم اکنون کجا هستیم و قرار است در آینده به کجا برسیم، افزود: صنایع‌دستی و گردشگری از پیشران‌های توسعه استان به شمار می‌روند.

استاندار خراسان جنوبی به اقدامات میدانی و بررسی‌های صورت گرفته در زمینه شناسایی ظرفیت‌های استان اشاره کرد و گفت: برآورد اقدامات این است که حوزه صنایع‌دستی به لحاظ تعدد و تنوع، علاقمندی مردم به این هنر صنعت و گستردگی آن در مناطق مختلف روستایی و عشایری، ظرفیت بسیار خوبی است که اگر به خوبی پشتیبانی شود، می‌تواند انتفاع عمومی را به همراه داشته باشد.

معتمدیان بیان کرد: همین دلیل مهم نیز سبب شد برای استفاده از ظرفیت صنایع‌دستی در توسعه استان ریل‌گذاری‌هایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه منعقده در سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان و برنامه‌ریزی برای ایجاد 3 هزار شغل ثابت و پایدار در زمینه صنایع دستی، یکی از این اقدامات ارزشمند است.

استاندار خراسان جنوبی، ایده ایجاد سه هزار شغل از حوزه صنایع دستی را طرح بسیار خوبی عنوان کرد که مورد استقبال وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته و قرار است به عنوان نمونه به دیگر مناطق کشور تعمیم داده شود.

معتمدیان یادآور شد: بر اساس جهت گیری‌هایی که سال گذشته صورت گرفت و با تزریق مناسب اعتبارات، در بحث ایجاد مشاغل فصلی در حوزه راه و مسکن و... به وضعیت خوبی دست پیدا کردیم؛ لذا امسال برنامه این است که با استفاده از ظرفیت صنایع‌دستی، پنل‌های خورشیدی و ... در راستای ایجاد اشتغال پایدار، گام‌های مؤثری برداشته شود.

وی بیان کرد: هنرمندان آموزش دیده‌ای که به علت نداشتن سرمایه کافی یا بازار فروش و تأمین مواد اولیه نتوانسته‌اند از هنر خود درآمدی حاصل کنند، جامعه هدف این تفاهم‌نامه هستند.

معتمدیان، نداشتن بسته‌بندی مناسب و نشان تجاری محصولات را از ایرادات وارده بر حوزه صنایع‌دستی عنوان کرد و گفت: توجه به همین دو موضوع می‌تواند در ایجاد ارزش افزوده و فروش بهتر صنایع‌دستی بسیار مؤثر باشد.

وی، گذراندن دوره‌های آموزشی لازم را شرط موفقیت هنرمندان این عرصه خواند و تصریح کرد: لازم است برای حصول نتیجه بهتر در این زمینه باید از ظرفیت دانشگاه و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بسته‌بندی مناسب در جلب و جذب مشتری نقش مهمی دارد، استفاده از برخی تولیدات صنایع‌دستی مانند بوریا بافی در تولید بسته‌های مناسب و بهره گیری از توان سرمایه‌گذاران متقاضی را راهکارهایی برای جبران این کاستی برشمرد.

معتمدیان ادامه داد: استان در برخی محصولات رتبه جهانی دارد، اما به علت فروش فله‌ای و بدون نشان آن‌ها، هیچ نامی از استان خراسان جنوبی نیست.

وی در خصوص بازار فروش صنایع‌دستی نیز گفت: یکی از نیازهای احصا شده در زمینه صنایع‌دستی استان، نبود بازار فروش مناسب است که در راستای رفع این معضل، نسبت به احداث بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در سطح شهرهای استان اقدام شد.

معتمدیان افزود: تمام تلاش ما بر این است که بخش‌هایی از این بازارچه‌ها را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.

وی، حضور در نمایشگاه ها را نیز فرصت مغتنمی برای هنرمندان صنایع دستی عنوان کرد و ادامه داد: امسال باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای برنامه ریزی کند، به گونه‌ای که هنرمندان استان بتوانند حضور پیدا کرده و از ظرفیت نمایشگاه‌های شهرهای مختلف برای فروش محصولات خود بهره ببرند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: استان آمادگی لازم برای حمایت از حضور هنرمندان صنایع‌دستی برای حضور در نمایشگاه‌های خارج استان را دارد.

معتمدیان یادآور شد: انتفاع عمومی و کسب درآمد پایدار از مهم‌ترین اهداف استان در اجرای این طرح‌ها است.

در این جلسه در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف تفاهم‌نامه منعقده بین سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری خراسان جنوبی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بحث و گفتگو شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها