سخنان نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی علوم در مجلس؛

زرآبادی: آقای روحانی استفاده از ظرفیت زنان در دولت چه شد؟/احمدی لاشکی: غلامی به مشکلات کشور در حوزه دانشگاهی اشراف دارد

بررسی صلاحیت منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم در مجلس آغاز شد.

زرآبادی: آقای روحانی استفاده از ظرفیت زنان در دولت چه شد؟/احمدی لاشکی: غلامی به مشکلات کشور در حوزه دانشگاهی اشراف دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، روند رسیدگی به صلاحیت منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی نیرو پشت تریبون قرار گرفت.

وی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای روحانی سرانجام استفاده از جوانان، زنان و اقلیت ها چه شد؟ اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را نا امید کرد، باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرف هایتان عملی نشد و حالا نوبت آخرین سنگر آزادی، دانشگاه، رسیده است. واژه استقلال حتی یک بار هم در برنامه غلامی وجود ندارد.

زرآبادی گفت: سوابق غلامی نشان می‌دهد که وی در راستای رفع فاصله صنعت و دانشگاه تلاش اندکی داشته و موفق نبوده است، همچنین برنامه وی عمدتاً معطوف به محورهای عدالت آموزش عالی و مسئله نگرش سیاسی-امنیتی به فضای دانشگاه است در حالیکه یکی از اصول نگارش برنامه‌های عملیاتی توصیف وضع موجود است که باید نقاط ضعف و قوت بر اساس این وضع موجود بررسی شود ولی دربرنامه غلامی هیچگونه توصیفی از وضع موجود نیست و مشخص نشده برنامه وی بر پایه چه زیربنایی نگارش شده است.

وی اضافه کرد: مرجعیت علمی و وضعیت دانشگاه‌ها در این برنامه لحاظ نشده و مشخص نیست چشم‌انداز علم و مرجعیت علمی چگونه خواهد بود، فقدان رویکرد درست نسبت به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نبود نهادهای مستقل در هیچ‌کجا از برنامه‌های پیشنهادی غلامی نیست.

زرآبادی گفت: در هیچ کجای برنامه غلامی نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدهای پیش رو در عدالت آموزش عالی نیست، در مورد سهم رایگان دوره‌های آموزش عالی چیزی بیان نشده اما به افزایش سهم مؤسسات غیردولتی و غیر رایگان اشاره شده است.

عبدالکریم حسین‎زاده نماینده مردم اصلاح‎طلب مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: شاید سوال پیش آید که علیرغم توصیه همه بزرگان و عقلای اصلاح طلب چرا بنده اقدام به مخالفت با آقای غلامی کردم، ما نمایندگان سوگند یاد کردیم که در راستای تامین منافع ملی و نظام رفتاری عاقلانه داشته باشیم.

وی افزود: هنوز یک ماه از زمانی که رئیس مجلس شرایط بحرانی کشور را مطرح کرد، نمی گذرد و ما براساس این باید نوعی از مدیریت را اعمال کنیم.

این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین بیان کرد: انتخاب‌ها بیشترین تاثیر در منافع ملی و نظام را باید داشته باشند. انتخاب فردی که کمترین سابقه مدیریتی را داشته آن‌هم برای وزارتخانه‌ای که با بزرگترین چالش‌ها روبروست چه تاثیری می تواند داشته باشد.

حسین‌زاده ادامه داد: نظر دانشجویان، اساتید و تشکل‌های دانشجویی را ببینید. با انتخاب وضع موجود مخالف هستند. عدم مشروعیت مدیریتی برای وزیری که بخواهد در این وزارتخانه کار کند چه مسائلی را پیش می آورد. شخصی که از او نمی توانند حرف شنوی داشته باشند.

نماینده مردم نقده و اشنویه خاطرنشان کرد: جایگاه واقعی وزارت علوم در ساختارهای جهانی کجاست؟ بنده سوال می کنم اگر در مدیریت اجرایی کشور مسئول بودید غلامی را برای چه پستی انتخاب می کردید. برخی از افراد می توانند فرمانداران خوبی باشند اما الزاما استانداران خوبی نخواهند بود.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: امروز اولویت اول کشور ما اقتصاد مقاومتی است. اینکه برای اقتصاد مقاومتی جلسه تشکیل میدهیم، کفایت نمیکند. این گره را یک وزیر انقلابی و وزیری که مبانی انقلابی داشته باشد میتواند باز کند. دانشگاه محیط علمی است و نباید دعواهای سیاسی وارد دانشگاه شود. دانشگاه باید گره های اقتصادی کشور را باز کند.

نماینده بروجرد ادامه داد: باید از مونتاژ به سمت نوآوری حرکت کنیم. پیوند بین دانشگاه و صنعت باید عملیاتی شود. جلسات و کمیته‌ها برای اقتصاد مقاومتی فایده‌ای ندارد. اعتقاد و باور یک وزیر به این مسئله و فراهم کردن مسیر پیشرفت در بستر اقتصاد مقاومتی اهمیت دارد. از ویژگی‌های غلامی این است که فردی بی‌حاشیه، اهل استفاده از گرایش‌های سیاسی مختلف و نیروی جوان است. دانشگاه باید سیاسی باشد اما نباید سیاست‌زده باشد. نباید دعواهای سیاسی وارد محیط دانشگاه شود. دانشگاه باید گره‌های اقتصادی کشور را باز کند.

دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد:‌ به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای ایجاد اشتغال، عدم پیشرفت محسوس اصل 44 و ریشه‌یابی و چرایی در خدمت نبودن نقدینگی در خدمت تولید بسیار اهمیت دارد. امروز چپ، راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب اگر دغدغه ملت و کشور را دارند باید دست در دست هم به وزیر مومن، با اخلاق، معتقد به مبانی انقلاب و کسی که به مطالعه و پژوهش توجه می‌کند رای دهند تا خلاءهای کشور و دانشگاه‌ها را برطرف کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: اعتقاد ایشان به سپردن مسئولیت‌ها به جوانان ما را بر آن داشت تا زمینه رای‌آوری ایشان را به وجود بیاوریم و صد البته عملکرد گذشته ایشان در این مسئله بسیار اهمیت داشته است. در میان مسئولان ارشد کشور تنها کسی است که از نزدیک به موضوعات دانشگاه آگاه است و به اساتید و نخبگان دانشگاه توجه می‌کند و برای اسلامی شدن دانشگاه با مسئولان ذیربط تشکیل جلسه می‌دهد.

قاسم احمدی لاشکی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: حساسیت وزارت علوم بسیار بالاست. معتقدم این وزارتخانه در دولت قبلی و فعلی به دلیل بی‌وزیر ماندن، مظلوم واقع شده است. در دولت قبل سه وزیر به مجلس معرفی شدند ولی رای نیاوردند و با سرپرست اداره شد در این دولت نیز همین رویه ادامه یافت.

نماینده مردم نوشهر در مجلس با اشاره به ارزیابی‌های یک هفته‌ای خود در خصوص صلاحیت‌های عملی و اجرایی منصور غلامی، گفت: با بررسی‌هایی که از هیات علمی دانشگاه همدان و جهاد دانشگاهی اصفهان و شهرکرد و تمام مراکز علمی که غلامی در آنجا مسئولیت داشته، داشته ام، از ایشان دفاع می‌کنم. ۱۵ آذر در راه است و همه وزارتخانه‌ها خود را آماده کرده‌اند تا دولت با هماهنگی، بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهند اما وزارت علوم به دلیل اداره شدن با سرپرست نتوانسته برنامه‌ریزی درست، اصولی و با برنامه داشته باشد. با وجودی که برادر عزیزم سیدضیاء هاشمی این مسئولیت را بر عهده دارند اما ایشان به دلیل سرپرست بودن نمی‌توانستند تصمیم‌گیری نهایی کنند.

احمدی لاشکی یادآور شد: نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه همدان را بارها جویا شدم آنان هیچگاه نگفتند غلامی نیرویی ضعیف در انجام مسئولیت‌ها بوده است. ایشان را که ترامپ به مجلس معرفی نکرده است بلکه دکتر روحانی ایشان را به ما معرفی کرده است.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ در مخالفت با منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: وظیفه وزیر علوم، آموزش، تربیت کادر برای اداره کشور و تولید علم است.

وی افزود: یک سوال که از نمایندگان ملت دارم این است که آیا شما از وضعیت حاکم بر دانشگاه‌ها رضایت دارید، همچنین این سوال را از آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور می‌پرسم که شما از اوضاع کنونی دانشگاه‌ها رضایت دارید؟ در ابتدای جلسه امروز شاهد بودیم که رئیس جمهور نیز از وضعیت کنونی دانشگاه‌ها انتقاداتی داشت که علت این نارضایتی‌ها این است که در انتخاب امانتداران این ملت بزرگ و در عین حال مظلوم در راستای سوگند خود حرکت نمی‌کنیم.

نماینده مردم شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما به این توجه می‌کنیم که فلان وزیر با من خوب است و یا بد و یا اینکه فردا در فراکسیون من می‌تواند برآورده کننده خواسته‌های سیاسی و اقتصادی من باشد یا نه، تصریح کرد: مگر وزرا را رئیس جمهور تعیین نکرده و ما انتخاب نمی‌کنیم پس مسئولیت تمام اتفاقات آینده برعهده ما بوده و از ماست که برماست.

محبی‌نیا با اشاره به اینکه ما از نظر شخصی ایرادی به آقای غلامی نگرفته‌ایم، اظهار داشت: ایراد ما از آقای غلامی در عدم توانایی ایشان برای تصدی و اداره وزارت علوم است. بنابراین از انتخاب ایشان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم گله‌مند هستم.

وی گفت: در نشستی که در خدمت آقای غلامی بودیم گفتم که برنامه‌های ایشان تنها تکرار بندهای برنامه سند چشم‌انداز توسعه است و هیچگونه ابتکاری در نوشتن برنامه نداشتند. سوال من این است که آیا امروز نباید دانشگاه‌های ما دارای استقلال مالی باشند، متاسفانه در این برنامه هیچ اشاره‌ای به استقلال مالی دانشگاه‌ها نشده است.

نماینده مردم شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای غلامی برای به روز کردن سرفصل‌های دروس دانشگاهی برنامه مشخصی ارائه نداده است حال آنکه ما از نظر سرفصل‌ها 30 سال عقب هستیم و هیچ توجهی به این مسئله مهم در برنامه ایشان نشده است. از طرفی مسئله دانش‌بنیان کردن اقتصاد و سیاست یکی از وظایف مهم دانشگاه‌هاست و ما در سطح جهانی شاهد هستیم که دانشگاه‌ها با دانش‌بنیان کردن سیاست و اقتصاد گام بلندی در پیشرفت کشورها برداشته‌اند.

نبی هزارجریبی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم گفت: رئیس‌جمهور گزینه خوبی را برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرده است. آقای غلامی عمر و جوانی خود را صرف ارتقای علمی کرده است.

وی توسعه علم و فناوری را از ارکان پیشرفت دولت‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: لازم است وزیر علوم از تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویان ولایی حمایت و دفاع کند. چون آنها دغدغه پیشرفت نظام را دارند. البته وجود دانشگاهی با محیط آرام نیز لازم و ضروری است چون محیط آرام عاملی موثر در پرورش ایده‌ها است.

نماینده گرگان دانشگاه را مکانی مقدس و قابل اعتماد دانست که باید در آن ارزش دانشجو و استاد حفظ شود لذا اگر عقیده وزیری با ما هماهنگ نیست نباید از گردونه علم و دانش رانده شود. پیش از این کسانی بودند که به دلیل اختلافات سیاسی از جامعه دانشگاهی کنار گذاشته شدند که این باعث ضربه به این جامعه شد.

هزارجریبی غلامی را فردی تحصیلکرده و لایق دانست که مراتب علمی را پلکانی طی کرده است که لازم است به دلیل معرفی او از رئیس‌جمهور قدردانی نمود.

وی تاکید کرد: اگر فردی را برای مسندی قبول نداریم نباید او را تخریب کنیم که تخریب در احکام دینی مذموم واقع شده است.

حبیب‌الله دهمرده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به ویژگی های برنامه غلامی گفت: حمایت از کارآفرینی در دانشگاه ها با توجه به بیکاری دانشگاهیان، حمایت از زیرساخت مناطق محروم، ارتباط بین دانشگاه و صنعت، پذیرش دانشجو خارجی، تبدیل به علم به فناوری و تقویت پارک‌های علم و فناوری جهت تجاری سازی از جمله برنامه های علمی آقای غلامی است.

به گفته وی انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، ارتقای کیفی آموزش و تاکید بر افزایش مهارت‌های آموزشی دانش آموختگان، بازنگری در ساختارهای راهبردی وزارت علوم در حوزه تصدی گری و اهتمام ویژه برای سیاست گذاری برنامه ریزی و نظارت، التزام بخشی به سیاست گذاری علمی، به کارگیری افراد توانمند، شایسته و لایق در مدیریت کلان و عدم سیاسی کاری در تصمیم گیری‌ها از دیگر برنامه های آقای غلامی به شمار می آید.

دهمرده گفت که وزیر پیشنهادی علوم به دنبال راه اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی، تحول در علوم انسانی، توسعه تشکل‌های دانشجویی و صنفی و بهره گیری از ظرفیت های آنها است.

وی غلامی را فردی متدین ولایی با سابقه مدیریتی و دارای اعتدال در مشی دانست و گفت: آقای غلامی به اعتقاد و توجه به منویات رهبری به اقتصاد مقاومتی و استفاده از مدیران شایسته و شایسته سالاری معتقد است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها