فرار از مالیات خانه‌های خالی این بار به نفع جوانان دَم بخت

بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی توسط دولت موجب شده عده‌ای به هر طریقی دنبال فرار مالیاتی باشند و بخواهند همچنان خانه‌های متعلق به خود را خالی نگه دارند.

فرار از مالیات خانه‌های خالی این بار به نفع جوانان دَم بخت

مسکن ارزان قیمت این روز‌ها به اصلی‌ترین دغدغه‌ی زوج‌های جوان و افراد مجردی که در شرف ازدواج هستند، تبدیل شده است، اما با این حساب جوانان گاهی بر سر دوراهی خرید خانه یا اجاره کردن می‌مانند.

با یک حساب دو دو تا چهار تا مشخص می‌شود با درآمد‌های فعلی و تورم موجود در کشور خرید خانه برای جوان‌هایی که می‌خواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند سخت و گاهی ناممکن است. با این وجود آن‌ها به سراغ اجاره کردن یک خانه نقلی می‌روند، هر چند که اجاره چنین خانه‌ای در متوسط‌ترین منطقه شهر قیمت‌ نسبتاً بالایی دارد.

این روزها زوج‌های جوان به دلایل واضح و روشنی که همه ما می‌دانیم، با حجم عظیمی از مشکلات ریز و درشت اقتصادی دست‌ به‌ گریبان هستند و برای شروع زندگی مشترک چاره‌ای جز اجاره آپارتمان کوچک یا حتی آپارتمان زیر ۴۰ متر ندارند. البته باید بدانید که اجاره خانه ارزان می‌تواند در مدیریت هزینه‌ها در اوایل زندگی مشترک زوج‌های جوان به‌ شدت تأثیرگذار باشد.

در این باره محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ، با بیان اینکه مشکل اصلی تأمین مسکن ارزان برای جوانان است، گفت: با افزایش مبالغ وام‌ها برای جوانان، آن‌ها تنها زیر بار قرض و پرداخت اقساط وام می‌روند و این موضوع از یک جوان، بدهکار بانکی ایجاد می‌کند.

وی افزود: مشکل فراهم شدن مسکن ارزان وام نیست، چرا که به وجود آمدن شرایط خرید مسکن ارزان مسئله اصلی است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه زمین رایگان، مصالح دولتی و حذف عوارض ساخت و ساز می‌تواند به تولید یک مسکن ارزان کمک کند، تصریح کرد: مردم کشور‌های توسعه یافته از خانه‌های کوچک زندگی خود را آغاز می‌کنند.

تندگویان با بیان اینکه تغییر سبک زندگی در مسکن مثل متراژ پایین‌تر و سکونت می‌تواند در بهبود شرایط برای جوانان تأثیرگذار باشد، ادامه داد: متأسفانه الگو این سبک زندگی در کشور بر هم ریخته است و گرایش به متراژ‌های بالا و تجملات افزایش یافته است.

اجاره آپارتمان یک خوابه با توجه به شرایط یک زوج جوان به لحاظ اقتصادی گزینه بسیار خوبی است، ضمن اینکه آپارتمان‌های کم متراژ و یک‌خوابه با توجه به تقاضای خانواده‌های کم‌جمعیت و به‌ طور کلی زوج‌های جوان طراحی و ساخته می‌شوند، اما اجاره کردن چنین خانه‌هایی هم دردسر‌های خود را دارد، چراکه پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به جوانان هم مشکلی را در این خصوص حل نکرده است.

فرار از مالیات خانه های خالی این بار به نفع جوانان دم بخت

با این حساب در کشور بسیار شاهد خالی ماندن چنین خانه‌هایی هستیم که صاحبان آن‌ها به دلایلی چون سفر‌های خارج از کشور یا زندگی در خانه‌های بزرگ‌تر و... این خانه‌ها را خالی رها کرده‌اند. از چند روز گذشته که بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی توسط دولت مطرح شده است، عده‌ای به هر طریقی دنبال فرار مالیاتی هستند و می‌خواهند همچنان خانه‌های متعلق به خود را خالی نگه دارند.

دولت هم اعلام کرده است: مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس متراژ ملک در هر منطقه و مانند سیستم مالیات بر اجاره دریافت می‌شود. همچنین بر اساس موقعیت ملک و بر حسب ارزش اجاره مالیات از خانه‌های خالی دریافت می‌شود.

شرایط دریافت مالیات به این صورت است که به موجب قانون اگر خانه‌ای یک سال خالی باشد، مشمول مالیات نمی‌شود و از سال دوم به میزان ۵۰ درصد ارزش اجاره ملک، سال سوم ۱۰۰ درصد ارزش اجاره و سال چهارم یک و نیم برابر ارزش اجاره بها مشمول مالیات می‌شود.

به گفته علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی، بر اساس تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم در تهران و شهر‌های بزرگ واحد‌های مسکونی زیر ۱۵۰ متر و در شهر‌های کوچک املاک زیر ۲۰۰ متر از پرداخت مالیات بر اجاره بها معاف هستند، اما اگر این واحد‌ها خالی بمانند و اجاره داده نشوند براساس قانون اخذ مالیات‌های مکرر مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

با این حال بهتر است صاحبان چنین املاکی برای اینکه پرداخت مالیات‌های زیاد گریبان گیرشان نشود، دنبال این باشند که برای فرار از پرداخت، املاکشان را با قیمت‌های مناسب تری به زوجین جوان اجاره دهند تا هم پولی پرداخت نکنند و هم در ازای اجاره مسکن به جوانان مبلغی هم دریافت کنند. در این وضعیت صاحبان املاک خالی در شهر تبدیل به خیرینی خواهند شد که در راستای ازدواج آسان جوانان قدم‌های خوبی برداشته‌اند.

این اقدام می‌تواند زمینه را برای فرزندآوری زوج‌های جوان فراهم کند، چرا که خانه‌های بزرگ موجب آسایش بیشتر آن‌ها خواهد شد، به دلیل آن که این روز‌ها بعضا خانه‌های نقلی و کوچک بهانه‌ای برای فرزندآوری کمتر شده است، لذا این پیشنهاد می‌تواند در دستور کار قانونگذاران و مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    اینقدر خانه ها بیست واحد بیست واحد است چندین سال خالی است وقتی به صاحبش میگویند بفروش یا اجاره بده میگوید نیازی ندارم چون هم در شهرداری و اداره مالیاتی از همه چیز فرار که هیچ بالاتر میرود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها