سلامت ایلامی‌ها با ذبح دام در محل‌های مسکونی و قصابی‌های سنتی تهدید می‌شود

ذبح دام به‌شیوه سنتی تهدیدی برای سلامت، محیط زیست و عامل شیوع برخی از بیماری‌ها است ، اما این شیوع ذبح در ایلام همچنان ادامه و مورد استقبال برخی شهروندان است که می‌طلبد مسئولان برای پرهیز از این شیوه فرهنگ سازی کنند

سلامت ایلامی‌ها با ذبح دام در محل‌های مسکونی و قصابی‌های سنتی تهدید می‌شود

ذبح دام در محل‌های مسکونی و قصابی‌های سنتی، خارج از کشارگاه صنعتی ایلام یکی از تهدیدات سلامت برای مردم ایلام است. این شیوع ذبح که متاسفانه در ایلام به کرات مشاهده می‌شود، تاکیدات، طرح‌ها و تصمیم‌های مسئولان نظارتی و بهداشتی نیز نتوانسته است برای آن چاه‌اندیشی کند. ادامه این شیوع ذبح علاوه بر مشکلات زیست محیطی خطراتی برای سلامت مردم نیز در پی دارد.

اما چرا؟ به رقم آنکه ذبح دام به شیوه سنتی و خارج از کشتارگاه تهدید کننده سلامت، زیست محیطی و عامل شیوع برخی از بیماری‌ها است، همچنان مورد استقبال خریداران ایلامی است و بخش قابل توجهی از شهروندان این شیوه تهیه نیاز گوشت قرمز را انتخاب کرده‌ و می‌کنند.

مفتاحی در این زمینه می‌گوید: مشاهده دام به صورت زنده قبل از ذبح، اعتماد به قصاب محل عاملی جهت انتخاباب خرید گوشت از قصابی‌هایی است که در محلات ذبح دام می‌کنند.


وی در ادامه می‌گوید: قصاب‌های محلی به شیوه ذبح شرعی مسلط و از طرفی از دام‌های دامداران مورد اعتماد محلی دام را خریداری می‌کنند و این نیز اعتماد دیگری است برای خریداران گوشت قرمز گوسفندی در قصابی‌های محلی است.

یوسف‌زاده دیگر شهروند ایلامی که در حال خرید از اینگونه قصابی‌ها است نیز به سالم بودن، مورد اعتماد بودن و از طرفی روئیت دام قبل از ذبح اشاره می‌کند و در ادامه بیان می‌کنند؛ با ذبح دام در محلات جوانان بیکار نیز ممر درآمدی پیدا می‌کنند و از بیکاری گرفتار انواع آسیب‌های اجتماعی نمی‌شوند.

کشتار سنتی منشاء شیوع آلودگی

فریدی از کارشناسان بهداشت و محیط ضمن تذکر به شهروندان برای خرید گوشت قرمز از قصابی‌هایی که گوشت خود را از کشتارگاه و با مهر دامپزشکی تهیه می‌کنند یادآور می‌شوند؛ کشتار دام و خون ریخته‌شده حیوانات می‌تواند باعث سرایت آلودگی و بیماری شود.

به گفته وی، محلی را که خون ریخته شده است باید علاوه بر شستن با آب با مواد ضدعفونی‌‌‌کننده نیز شست‌وشو داد. نکته مهم دیگر جمع‌آوری پس‌مانده‌های حاصل از کشتار است. محتویات روده بیشتر دام‌ها حاوی عوامل عفونت‌زا مانند ای‌کولای و سالمونلا است و به علت فساد پذیری بالای این اعضا، لازم است هرچه سریع‌تر با روش‌های ویژه به جمع‌آوری و دفع آنها اقدام شود.

کارشناسان در پاسخ به نحوه جمع‌آوری پس‌مانده‌های حاصل از کشتار در کشتارگاه صنعتی بیان می‌کنند، سوزندان پس‌مانده‌های حاصل از کشتار، حضور دکتر دامپزشک و انجام معاینات مرتبط و سپس بعداز ذبح، مهمر کردن به مهردامپزشکی تضمین کننده سلامت، بهداشت و محیط زیست است و شهروندان لازم است با دقت نظری که در بهداشت و سلامت دام در کشتارگاه‌ها است، گوشت داری مهر دامپزشکی را خریداری کنند.

وهاب پیرانی در ارتباط با ذبح محلی دام در استان ایلام را یکی از مشکلات موجود در استان ایلام عنوان و اظهار داشت: در خصوص کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه مجاز هشدارهای لازم داده شده است ولی در برخی مناطق نسبت به این هشدارها بی توجهی‌هایی مشاهده و گزارش می‌شود که حسب مورد برخوردهای بایسته معمول گردیده است .

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: اقدامات اساسی در ارتباط با برخورد با اینگونه قصابان از برخورد قضایی تا پلمپ مغازه انجام شده است.

وی از انجام گشت‌های مشترک در محله‌ها انجام می‌شود، و گاها بازرسان این شبکه در بازرسی از این واحد قصابی لاشه دام ذبح شده به صورت غیرمجاز را کشف کرده و بعد از اخذ دستور قضایی حکم پلمب آن صادر و اجرایی شده است.

پیرانیگفت: شهروندان از خرید گوشت قرمز و سایر فرآورده‌های خام دامی خارج از مراکز عرضه مجاز خودداری کرده و در هنگام خرید حتما به مهمور بودن لاشه دام به مهر دامپزشکی که توسط بازرس در کشتارگاه زده می‌شود، توجه کنند.

وی با بیان اینکه شبکه دامپزشکی در راستای تحقق اهداف سازمانی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت افراد جامعه کوشا فعالیت دارد، افزود: خط قرمز دامپزشکی خطای بهداشتی توسط افراد متخلف است که به هیچ عنوان قابل گذشت و صرف‌نظر نیست و با متخلفان برخورد قاطع و جدی برابر قانون خواهد شد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها