حاشیه های جنجالی بهارستان / همه دعواهایی که در 4 سال اخیر بین نمایندگان رخ داده است

«به من بگویید خفه شو». این جمله نماینده صومعه سرا خطاب به علی لاریجانی که در یکی از جلسات هفته پیش مجلس بیان شد، بار دیگر بحث داغ حاشیه های بهارستان را زنده کرد.

حاشیه های جنجالی بهارستان / همه دعواهایی که در 4 سال اخیر بین نمایندگان رخ داده است

به گزارش خبر فوری ، مجلس شورای اسلامی محل تلاقی افکار و نظرات مختلف است و با توجه به کثرت نمایندگان از شهرها و استان های مختلف و تفاوت هایی که در دین، مذهب، قوم، مرام و شخصیت منتخبان ملت وجود دارد گاهی شاهد تنش ها و مجادله های لفظی در بهارستان هستیم.

این تنش ها از اولین دوره مجلس شورای اسلامی وجود داشته و فیلم مجادله لفظی حسن روحانی و صادق خلخالی در مجلس اول در هنگام بررسی طرح عزل بنی صدر از ریاست جمهوری یکی از مجادله هایی است که در اوایل انقلاب ثبت شده است.

اما قطعا هیچ مجادله ای همچون مجادله میان علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور در روز استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلام، وزیر وقت کار در اذهان مردم ایران ثبت و ضبط نشده است. جلسه ای که به یکشنبه سیاه معروف شد و روسای دو قوه به صورت کامل از خجالت یکدیگر درآمدند.

حاشیه ها در مجلس به این موارد شاخص محدود نیست و حاشیه های بسیار زیاد دیگری هستند که اگرچه جریان ساز نشده و برای همیشه در تاریخ ثبت نمی شوند اما برای مدتی به سوژه رسانه ها تبدیل می شوند.

برخی از این حاشیه ها به درگیری های لفظی میان خود نمایندگان و برخی نیز به مجادله بهارستان نشینان با اعضای دولت است که با توجه به روحیه نمایندگان و حوزه کاری وزرا، اسامی برخی نمایندگان و وزرا بیش از سایرین در این حاشیه ها به چشم می خورد. به عنوان مثال با توجه به حساسیتی که در سال های گذشته روی موضوع مذاکرات هسته ای وجود داشته، محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه کشورمان بیش از سایرین از الطاف برخی نماینده ها بانصیب بوده است.

در زیر جزئیات برخی از حواشی و درگیری های لفظی را که در سال های اخیر رسانه ای شده اند می خوانید:

دلخوش: اشکال ندارد به من بگویید خفه شو حرف نزن (3 آبان 96)

یکی از تازه ترین حاشیه ها در مجلس، چهارشنبه گذشته میان کاظم دلخوشپ، نماینده صومعه سرا و علی لاریجانی رئیس مجلس رخ داد.

در این جلسه، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تخلفات منطقه آزاد ماکو موضوعی بود که در دقایق اولیه مجلس در دستور کار قرار گرفت. در مسیر بررسی این گزارش بود که کاظم دلخوش با تکیه بر اخطاری زبان به گلایه از این گزارش گشود و زمانی که لاریجانی این اخطار را درست تشخیص نداد، اسباب تنش لفظی میان این دو نفر فراهم شد.

دلخوش نماینده مردم صومعه سرا،‌ گفت: رئیس کمیسیون اقتصادی من را به عنوان سرگروه بررسی پرونده انتخاب کرد. اخطار من این است که به گزارش کارگروه سر سوزنی توجه نشد.

لاریجانی به دلخوش، پاسخ داد: ما در قانون چنین چیزی نداریم. این موضوع اشکال آیین نامه ای و قانون اساسی ندارد. کمیسیون مامور به بررسی بوده است و میتوانست کارگروه تشکیل دهد یا تشکیل ندهد. حالا تشکیل داده است اما به نظر کارگروه در کمیسیون رأی نیاورده است.

دلخوش در میان صحبت‌های لاریجانی وارد شد و توضیح داد:آقای رئیس من نمی خواهم ادامه بدهم،‌اجازه بدهید مطالب دیگر را نگویم. شما اگر میخواهید اینگونه ادامه بدهید یعنی شأنی برای نماینده ها قائل نیستید.

لاریجانی هم خطاب به دلخوش گفت: چرا شأن قائل نیستم؟ اتفاقا این بیان شما نشان میدهد که شأن قائل نیستید. ۱۰ نفر از نمایندگان گفتند که در ماکو تخلف صورت گرفته است. این را به کمیسیون داده اند،‌کمیسیون موضوع را رسیدگی کرد و در حین رسیدگی یک کارگروه تشکیل داد. حالا کارگروه نظر دیگری داشته و کمیسیون آن نظر را نپذیرفته است. کجای این کار خلاف است؟ البته به نظر من احترام به نمایندگان همین است که ما اصرار داریم و به آیین نامه عمل می‌کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، دلخوش که گویا از لحن صحبت لاریجانی دلخور شده بود. ادامه داد: آقای دکتر ما که به شما احترام میگذاریم اما شما اول صبح اینجوری می فرمایید؟ این نحوه برخورد نیست! من سه دوره نماینده مجلس هستم. لااقل اشکال ندارد به من بگو دلخوش خفه شو و حرف نزن! من ساکت می شوم.

لاریجانی که تلاش می‌کرد تا فضا را آرام کند، گفت: خواهش میکنم احساساتی حرف نزنید. اما دلخوش که گویا خیلی از لاریجانی دلخور شده بود گفت که «من اصلا دیگر صحبت نمیکنم. »

فحاشی به ظریف در جلسه رای اعتماد (25 مرداد 96)

در دومین روز از جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم ، عبدالله سامری، نماینده خرمشهر پس از انتقاداتی از محمدجواد ظریف، شروع به فریاد زدن کرد و به گفته برخی رسانه ها، الفاظ نامناسبی را در مورد وزیر خارجه به کار برد که سریعا برخی نمایندگان جلوی دهان او را گرفتند و به بیرون از صحن مجلس بردند.

البته در جلسات روزهای بعد ظریف و سامری با یکدیگر روبوسی کرده و آشتی کردند.

کواکبیان: قرار بر توهین کردن باشد من هم بلدم (21 تیر 96)

در این جلسه در جریان بررسی موافقت یا رد سه فوریت طرح توقف قرارداد نفتی، بین نمایندگان مجلس درگیری لفظی ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هنگام بررسی موافقت یا رد سه فوریت طرح توقف قرارداد نفتی با توتال، مصطفی کواکبیان در مخالفت با سه فوریت طرح توقف قراردادنفتی با توتال در حال صحبت بود، اعلام کرد: هنگامی که من امضاهای این طرح را دیدم فکر کردم فراکسیون روحانیت این طرح را داده است. امضای هشت الی نه روحانی پای این طرح بود. گویا روحانیون در زمینه نفتی هم تخصص پیدا کرده‌اند.

در این هنگام حجج‌اسلام ذوالنور، موسوی لارگانی، سالک و احد آزادی خواه خواهان تذکر شدند. ذوالنور نیز به سمت صندلی رییس مجلس که علی مطهری بر آن نشسته بود، رفت و کواکبیان همچنان به صحبت‌های خود ادامه می‌داد.

ذوالنور بعد به سمت صندلی کواکبیان رفت و بر سر او فریاد زد که کواکبیان در جواب پشت میکروفون گفت: اگر قرار بر توهین باشد من هم توهین کردن بلدم هستم.

با متشنج شدن صحن، برخی دیگر از روحانیون مجلس نیز به سمت صندلی کواکبیان رفتند. تابش و حسین‌زاده برای جلوگیری از درگیری فیزیکی به سمت صندلی کواکبیان رفتند. از طرف دیگر کریمی‌قدوسی نیز به سمت صندلی کواکبیان آمد که در این حین دکمه پیراهن تابش کنده شد.

سرانجام پس از تذکر ذوالنور و اعتراض او به توهین کواکبیان به روحانیت، علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: منظور آقای کواکبیان این بود که تمام امضا کنندگان از اعضای کمیسیون انرژی نیستند.

کواکبیان گفت من قصد توهین نداشتم و حتی گفتم آقای مازنی مخالف این طرح است تا این شائبه پیش نیاید که قشر روحانی مخالف این قرار داد است.

موسسات مالی، دلیل درگیری میان برخی نمایندگان و سیف (سه شنبه 20 تیر 96)

یکی دیگر از حاشیه ها مربوط به جلسه غیرعلنی مجلس با حضور ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی بود.

براساس این گزارش، پس از اینکه علی لاریجانی زنگ آغاز جلسه علنی پارلمان را به صدا در آورد، ولی الله سیف قصد خروج از صحن علنی را داشت که برخی از نمایندگان با جمع شدن به دور او تلاش داشتند آخرین رایزنی‌ها را درباره مشکلات رخ داده برای موسسات مالی با رئیس کل بانک مرکزی داشته باشند.

در این بین شماری از نمایندگان به شدت به ولی الله سیف اعتراض می کردند که حتی در مقطعی درگیری لفظی بین رئیس کل بانک مرکزی و یکی از نمایندگان ایجاد شد که برخی از نمایندگان با وساطت مانع از درگیری‌های بیشتر شدند و ولی الله سیف را به بیرون پارلمان راهنمایی کردند.

کوچکزاده: آقای لاریجانی چرا تحقیر می کنید؟ (21 اردیبهشت 95)

در یکی از آخرین جلسات مجلس نهم و در شرایطی که کوچک زاده نماینده وقت مردم تهران ، آخرین روزهای حضور خود در بهارستان را سپری می کرد میان او و لاریجانی، درگیری لفظی ایجاد شد. وی که در این جلسه معتقد بود هیات رئیسه نوبت وی در ارائه تذکر را رعایت نکرده است با بلندشدن از صندلی خود و با صدای بلند، قصد تذکر درباره اداره جلسه را داشت که لاریجانی گفت: تذکر ضابطه دارد، دکمه دارد.

سپس کوچک زاده در جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و از نزدیک مطالبی را با اعضای هیات رئیسه مطرح کرد.

پس از آن میکروفن وی باز شد تا تذکر خود را ارائه کند.

وی سپس خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی شما اجازه نمی دهید تذکر بدهم؛ باشد ولی چرا تحقیر می کنید.

کوچک زاده افزود: من از آیت الله های قم که شما را تایید کردند می پرسم آیا این اسلامی است؟

نماینده تهران اظهار داشت: عده ای از فاسدها و نفوذی ها در رسانه ها می نویسند کوچک زاده فرق بین تذکر و دکمه را نمی داند چرا تحقیر می کنید؟

وی در پایان تذکرش خطاب به لاریجانی گفت: اگر شهامت دارید عذرخواهی کنید، هیچگونه پاسخی پذیرفته نیست.

لاریجانی که در طول تذکر کوچک زاده ساکت بود، زمانی که می خواست پاسخ کوچک زاده را بدهد با فریادهای پی در پی وی روبرو شد.

رئیس مجلس خطاب به کوچک زاده گفت: شما حرف می زنید ولی تحمل پاسخ را ندارید.

وی ادامه داد: شما تقاضای تذکر داشتید و می خواستید تذکر بعدی را مطرح کنید و من گفتم تذکر روش دارد مسئول تذکر، آقای بذرپاش است و شاید ایشان توضیحاتی داشته باشد، این چه ربطی به من دارد؟

لاریجانی که مرتب از کوچک زاده می خواست ساکت باشد و به حرف های او توجه کند، ادامه داد: به نظر می آید شما نمی خواهید کسی حرف مرا بشنود.

وی گفت: من به شما گفتم تذکر روش دارد، کجای این موضوع تحقیر است؟ شما بلند شدید و داد می زدید این اشکال دارد.

لاریجانی افزود: ما به یک نماینده می گوییم بلند نشود داد بزند، تذکر ضابطه دارد و شما می گویید من شما را تحقیر کردم.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر همه نمایندگان برای تذکر پا شده و فریاد بزنند نمی شود مجلس را اداره کرد.

لاریجانی خطاب به کوچک زاده گفت: این روش شما درست نیست حداقل در پایان این دوره مجلس ، روش تان را درست کنید.

در پایان برخی نمایندگان با حضور در کنار صندلی کوچک زاده وی را به آرامش دعوت کردند.

باز هم پای ظریف درمیان است!

یکی از حواشی دیگر با محوریت کوچکزاده مربوط به سوم خرداد سال 94 است. روزی که محمدجواد ظریف، چفیه بر دوش در جمع نمایندگان حاضر شده بود و صحبت های کوچکزاده، او را بسیار برآشفت.

در این درگیری لفظی که فیلم آن بوسیله یکی از نمایندگان با موبایل ضبط شده و در شبکه های اجتماعی منتشر شد، کوچکزاده، ظریف را خائن و عامل بر هم زدن وحدت می خواند. ظریف در ابتدای این گفت وگو سعی می کند با خنده با کوچکزاده صحبت کند و به او پاسخ می دهد که "من وحدت را بر هم می زنم یا کسی که به من می گوید خائن." اما کوچکزاده در ادامه با ذکر نقل قولی از رهبری می گوید که من از زبان گوینده این مطلب (رهبری )به شما می گویم خائن، که این اظهارات کوچکزاده واکنش شدید ظریف را به همراه دارد و می گوید: رهبری خودشان زبان برای این نظام هستند و شما حق ندارید از زبان ایشان مطلبی بیان کنید.

قاضی پور: آقای لاریجانی شما آقازاده هستید و ما بنده زاده (12 آبان 95)

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه نیز یکی از نمایندگانی است که نامش در حاشیه های مجلس زیاد به چشم می خورد.

یکی از موارد مربوط به وی به جلسه بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی با استناد به اصل 43 قانون اساسی مربوط می شود که قاضی پور در اخطاری اظهار داشت: کشاورزانی وجود دارند که ساعت 3 بامداد سر کار می‌روند که ممکن است، وسایلی برای دفاع از خود به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: باید در این طرح، استثنایی برای این کشاورزان قائل شد تا زمانی که سلاح‌های سردی در دست دارند و از آن استفاده می‌کنند، برای آنها مشکلی ایجاد نشود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن وارد ندانستن این اخطار، گفت: در طرح به این موضوعات اشاره شده است.

زمانی که لاریجانی قصد داشت صحبتهای قاضی‌پور را قطع کند، نماینده ارومیه خطاب به وی گفت: آقای لاریجانی! قدری صبر کنید؛ چون شما کشاورزی نکرده‌اید!

سپس علی لاریجانی در پاسخ نماینده ارومیه گفت: شما از کجا می‌دانید که بنده کشاورزی و چوپانی نکرده‌ام؟

قاضی‌پور نیز پاسخ داد: شما آقازاده هستید و ما بنده‌زاده هستیم!

لاریجانی نیز در جواب قاضی‌پور گفت: افرادی مانند شما که کشاورزی و چوپانی کرده‌اند، زیاد است، شما ژست نگیرید.

درگیری جهانگیرزاده و کوچک زاده (28 مرداد 93)

در این جلسه، جواد جهانگیرزاده، نماینده وقت ارومیه که درخواست تذکر داشت با کوچک زاده به درگیری لفظی پرداخت و به وی گفت «بشین سر جات تو حرف نزن» دقایقی پس از این موضوع جلسه مجلس به تشنج کشیده شد و بهروز نعمتی و جواد جهانگیرزاده اقدام به فریاد در مجلس می کردند که برخی از نمایندگان مانند سیدشریف حسینی نماینده اهواز، کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل و جمعی دیگر اقدام به آرام کردن بهروز نعمتی کردند.

جهانگیرزاده نیز درخواست تذکر خود را چندین بار مطرح کرد اما لاریجانی به درخواست وی توجهی نکرد. پس از دقایقی فضای مجلس آرام شد اما با گذشت لحظاتی دوباره درگیری لفظی بین جهانگیرزاده و مهدی کوچک زاده رخ داد که این بار جهانگیرزاده به کوچک زاده گفت «اول تو به من فحش دادی، ... خوردی. پرونده تو دست من است» بعد از این ماجرا روح الله حسینیان و علی طاهری از اعضای کمیسیون فرهنگی نزد جهانگیرزاده رفتند و با وی گفت و گو و او را آرام کردند.

حاشیه های جلسه 27 فروردین 92

ماجرای این روز از آنجایی آغاز شد که محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان به عنوان مخالف رد کلیات بودجه در جایگاه ناطقین قرار گرفت و به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش باشگاه خبرنگاران،وی در ابتدای نطق خود به برگزاری همایش صدهزار نفری آزادی اشاره کرد و گفت: این موضوع با عدالت همخوانی دارد که صد میلیارد تومان خرج انتخابات کند ؟

در ادامه مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران با صدای بلند خطاب به عثمانی گفت؛ می‌خواهی نامزد ریاست‌جمهوری شوی، الکی جوسازی نکن، از زمین لواسان و ورامین بگو.عثمانی در پاسخ کوچک‌زاده گفت:‌ شما هر چه به نفع‌تان است از فرمایشات رهبری استفاده می‌کنید و می‌گویید گوش دهید اما هر جا خواستید می‌گویید این صحیح نیست اما هر جا دوست داشتید هر چه خواستید می‌گویید، که این کار شما صحیح نیست.

عثمانی در واکنش به اظهارات کوچک زاده و حسینیان گفت: برای اینکه فضا عوض شود من هم لطیفه ای بگویم. یکی از دوستان به من گفت آیا شما هم کاندیدای ریاست جمهوری می شوید که من گفتم بله. او گفت برای این کار باید شیعه 12 امامی باشی. من هم در پاسخ به او گفتم اگر مشایی رجل سیاسی است خلیفه سوم نیز شیعه 12 امامی است.

این اظهارات عثمانی باعث شد تا تعدادی از نمایندگان مجلس به جایگاه هیات رئیسه مراجعه کنند و اعتراض خود را به علی لاریجانی اعلام نمایند.

بعد از پایان سخنان عثمانی همچنین درگیری لفظی شدیدی که نزدیک بود منجر به درگیری فیزیکی شود بین روح الله حسینیان و حسینی نماینده زابل صورت گرفت که با دخالت نمایندگان پایان پذیرفت.

بعد از این اتفاقات جو مجلس نسبتا متشنج شد که لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت خواهش می کنم سر جای خود بنشینید تا به کارمان ادامه دهیم.

سایت باشگاه خبرنگاران درباره درگیری شدید حسینیان با نماینده زابل هم نوشت: حسینیان در داخل صحن علنی و با صدای بلند با لحن تندی به خلیفه دوم برخی کلمات ناروا گفت و این موضوع با واکنش شدید سیدباقر حسینی نماینده زابل روبرو شد و کار تا مرز درگیری فیزیکی پیش رفت.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها