عصر جدید؛ سرگرمی مبتذل یا رنسانس برنامه‌سازی؟

عصر جدیدِ علیخانی را دوست داشته باشیم یا نه، به هر حال طرفداران خودش را دارد، این مطلب به نقاط ضعف و قوت این برنامه پرداخته است.

عصر جدید؛ سرگرمی مبتذل یا رنسانس برنامه‌سازی؟

عصر جدید نام تازه‌ترین برنامه‌ی احسان علیخانی، تهیه کننده و مجری نامی کشور است که کار خود را از ۲۷ بهمن ۹۷ آغاز کرد و فصل اولش از همان تاریخ کلید خورد. درواقع در این فصل رقابت کنندگان در بخش‌های هنری، ورزشی و سرگرمی زیر نظر داوران به رقابت می‌پردازند که داوری در این برنامه بر عهده افرادی همچون امین حیایی، رویا نونهالی، آریا عظیمی‌نژاد و سید بشیر حسینی است. عصر جدید یک برنامه‌ی استعدادیابی است که تبلیغات خیره کننده‌ای در شبکه‌ی سه سیما دارد و کپی کم و بیش با کیفیتی از برنامه‌ گات‌تلنت است که هنوز راه درازی برای موفقیت در پیش دارد.

عصر جدید

از آغاز اولین سری این برنامه تا به امروز، از جنبه‌های مثبت و منفی مورد بررسی قرار گرفته است که طبیعتاً مخالفان و موافقانی داشته است، موافقان آن را برنامه‌ای جذاب می‌دانستند و منتقدان آن را کپی نمونه‌های خارجی! در این مطلب سعی داریم به نکات مثبت و منفی این برنامه بپرداریم.

در ابتدا جنبه‌ی مثبت این برنامه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد به ایرادات و اشکالاتش می‌پردازیم.

از مهم‌ترین نکات مثبت این برنامه می‌توان به موضوعش اشاره کرد، یعنی استعدادیابی! طبیعتاً در کشورمان فقدان کشف استعداد کودکان به چشم می‌خورد. تا جایی که حتی می‌بینیم شرکت کنندگان با سن‌های بالا در این برنامه شرکت کرده‌اند با امید به اینکه شاید مورد توجه قرار بگیرند و بتوانند بالاخره در این سن و برهه از زندگی خود، در زمینه‌ی علاقه و استعدادشان فعالیت کنند.

در سیستم آموزش ما متأسفانه معلمین تصور می‌کنند هرکسی ریاضی بلد نیست، یا عربی را نمی‌فهمد، خنگ است و هیچ استعدادی ندارد. این در حالی است که دانش آموزی که ریاضی بلد نیست شاید شعر خوب می‌گوید. شاید در ورزش موفق است. شاید استعداد هنری دارد.

حتی اگر یک نفر سرنوشتش با چنین برنامه‌هایی تغییر کند، یعنی اساس کار صحیح بوده است. در بیشتر مواقع استعداد‌ها پشت در ریاضی، فیزیک و شیمی می‌مانند. برنامه‌هایی مثل عصر جدید، این تابو را می‌شکند و این اجازه را به افراد می‌دهد که استعداد خود را به قضاوت مردم بگذارند. پس برنامه احسان علیخانی و یا هرکسی که کمک کند استعداد‌های نهفته رشد پیدا کنند، قابل احترام است حتی اگر کپی از یک برنامه آمریکایی باشد.

یکی از مثال‌های بارز این اتفاق، کشف استعداد محمد زارع در فصل قبلی عصر جدید است که در حال حاضر به عنوان یکی از مربیان این برنامه فعالیت می‌کند.

عصر جدید

اگر با یک نگاه کلی و با توجه به محدودیت و معذوریت‌های تولیدی برنامه‌سازی نسبت به نمونه‌های خارجی به این محصول نگاه کنیم، قطعاً با مجری، هیأت داوران، استودیوی خوب و روایتی صمیمی توانسته قدمی در عرصه استعدادیابی ایرانی بردارد. قطعاً در ادامه نواقص فنی و تکنیکی کار هم کاسته خواهد شد.

عصر جدید برای بررسی و پالایش متقاضیان کار دشواری داشته و باید از بین صد‌ها نفر به گزینه‌های نهایی برسد. همین نشان‌دهنده‌ی تنها یکی از سختی‌های تولید این برنامه است. امید است که این برنامه در روندی معقول مسیر رو به رشد داشته باشد و با اصلاح نواقص به یک جایگاه مناسب در عرصه برنامه‌سازی برسد.

نقدهای وارد بر عصر جدید

تلویزیون بخش عمده‌ای از مخاطب جدی‌اش را از دست داده، مخاطبی که به جز ساعتی برای سرگرم شدن، بخواهد نقد‌های جدی این رسانه را هم دنبال کند و به دنبال فهمیدن کم و کیف برنامه‌هایی باشد، می‌بیند برنامه «عصر جدید» علیرغم تبلیغات گسترده، برآورد بالا و پول کلان تبلیغاتی که نصیب خودش و سازمان صدا و سیما می‌کند، برنامه‌ی چندان موفقی نبوده است.

به چندین و چند دلیل:

۱. برنامه از روی نمونه‌ی خارجی اش کپی شده و زحمتی برای طراحی اولیه این برنامه در کار نبوده است.

۲. شاید در طول یک دوره از عصر جدید بین ٧٠ تا ١٠٠ شرکت کننده حضور پیدا کنند. این شرکت کننده‌ها کشف نشده اند و کسانی هستند که از بین فیلم‌های ارسالی انتخاب می‌شوند، پس زحمت چندانی برای پیدا کردنشان کشیده نمی‌شود. درصد بالایی از افراد انتخاب شده، برای تست خوانندگی می‌آیند که ساده‌ترین راه برای انتخاب است.

آنچنان که اگر در جمعیت مدرسه‌ای تست خوانندگی بگیرید قطعاً به چند صدای خوب برمی خورید، در حالی که میان همین انتخاب شده‌های خوانندگی در میدان عصر جدید، به‌ندرت به صدای درست و خوب و حرفه‌ای برمی‌خوریم. در عین حال در هر دو سری از برنامه عصر جدید دیده‌ایم که در میان این انتخاب شده‌ها هم، تعداد دانه درشت‌هایی که استحقاق واقعی برای حضور در چنین جایگاهی را دارند، در هر دوره به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسند.

عصر جدید

۳. در هیچکدام از برنامه‌های استعدادیابی دنیا، تافته‌ی جدا بافته‌ای به نام مجری وجود ندارد که گاهی از داور‌ها بخواهد نظرشان را عوض کنند و زنگ طلایی را روی میز خودش بگذارد. به علاوه اینکه پخش آنچه گذشت و توضیح تکراری و طولانی هر قسمت توسط مجری، وقت زیادی از برنامه می‌گیرد که حساب تک تک این ثانیه‌ها و دقیقه‌ها را در برآورد کلی برنامه از حساب بیت المال نوشته شده است.

۴. احسان علیخانی آدم به شدت باهوشی‌ست. خوب می‌داند چطور وقت برنامه اش را پر کند. چطور نسبت بالایی از سوژه‌های معمولی را با تک و توک اتفاق‌های ریز و درشت بپوشاند و درنهایت با چند اتفاق خوب برنامه را به پایان ببرد تا در ذائقه عمومی مخاطبان برنامه اش کاردرست و حرفه‌ای جلوه کند. احسان علیخانی پایان خوش را بلد است.

۵. القا اصل مهمی در باور آدم‌هاست. صدا و سیما آمار‌هایی را اعلام می‌کند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند. مردم پرمخاطب بودن پایتخت را می‌فهمند، چون همه‌ی آدم‌های اطرافشان مشغول دیدن این سریال‌اند و درباره‌اش حرف می‌زنند، اما عصر جدید قطعا جزء برنامه‌های پرمخاطبی نیست که همه جا حرفش باشد. با این حال می‌بینیم که اعلام آمار‌هایی شبیه درصد بالای رضایت مخاطبان، ارقام بالا و عجیبی هستند که به طور ناخودآگاه بر ذهن مخاطب اثر می‌گذارد.

۶. نکته آخر این که اگر چهار داور دیگر، از سر اتفاق، روی آن چهار صندلی می‌نشستند، کم و بیش باز با همین نتیجه و همین درجه از انفعال نظر می‌دادند. داور‌هایی که قطعاً در خیلی زمینه‌ها صاحب نظر نیستند، هیچ استادی و تبحری در کلامشان نیست و جز لجبازی‌های گاه و بیگاهشان، اتفاقی از این همه رأی و نظر، در ذهن مخاطب از این چهار نفر به یاد نمی‌ماند.

پی‌نوشت: این مطلب با دخل و تصرف از خبرآنلاین و یادداشت بهار هاشمی در شبکه اجتماعی «ویرگول» برداشته شده است.

منبع: برترین‌ها

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • ناشناس
    0

    اتفاقا برنامه ی عصر برنامه ی خوبیه ...واسه منو شمایی ک وسط شهر نشستیم و ب همه چی دسترسی داریم شاید کارکردش مفید نباشه...وای واسه ی ادمی ک تو شهرستان یا روشنا زندگی میکنه و امکانات مارو نداره خیلی خوبه. از ویژگی های مثبت دیگه شم افتادن اتفاقات خوب واسه خیلیاس ک تو فصل قبل مشخصتر بود .هربدنامه ای در هر حال نقاط ضعف و قوت خودشو داره.و در صمن کپی کردن چیز بدی نیس اگر اون کار کار خوبی باشه

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      یعنی الان من دارم توی روشنا رندگی میکنم؟

  • ....
    0

    حالا مگه ایرادی داره کپی برنامه های استعداد یابی نباشه و توش چیزای جدیدی مث زنگ طلایی و مجری داشته باشه اتفاقا چیزی که برنامه رو خیلی جالب میکنه حضور احسان علیخانیه !!!

    نظرات شما -
    • جعفری
      0

      باسلام عصرجدید خیییییییییییلی خیلیییییییی برنامه خوب وجذاب میباشد از همه دست اندکاران متشکرم

  • حلیمه
    0

    عصر جدید واقعا برنامه خوبیه و خیلی سرگرم کننده است

  • بهلول
    0

    صدا سیما توسط این افراد پول درمیآره .مهران مدیری ،علیخانی وغیره .چون براش فقط درآمد مهمه این وسط این مجریان باهوش هم درآمد خوبی دارن .وقتی صحبت کمک به اقسام میشه آقای علیخانی کمک هم میکند یا فقط لالایی میخواند .درضمن داورها هم متخصص درهمه امور نیستند گاهی هم نظراتشان درست نیست باهم خیلی کل کل دارن .بالاخره برای ماآب داره برای آنها نان داره.

    نظرات شما -
    • آرش
      0

      کاش حداقل اسمتو عوض کنی الان بهلول تو گور لرزید

  • ناشناس
    0

    سلام و خسته نباشید عصر جدید برنامه خوبی اما مجریان برنامه سید بشیر و آریا عظیمی نژاد تو رای دادن وجدان ندارن احسان علی خانی هم به تازگی شبیه همین دو نفر شده همش متلک و تیکه میاندازه از برنامه عصر جدید متنفرم فقط خانم نونهالی و آقای امین حیایی خوب هستن و وجدان کاری دارن وسلام .

  • پور جی
    0

    خیلی برنامه قشنگیه

  • مهسا
    0

    عصر جدید خیلی برنامه خوبیه یه چیزی که این برنامه رو خیلی جزاب کرده حضور احسان علیخانیه چون اگه علیخانی حضور نداشت این برنامه خیلی خسته کننده میشد این برنامه با وجود علیخانیه که خیلی خوش مزه است و هیجانیه

  • Sana
    0

    عصر جدید بهترین برنامه است هر کی عصر جدید رو دوست نداره حق توهین به احسان علیخانی و عصر جدید رو ندارن و حتی داور ها من به شخصه و به شدت به همه داور ها وبرنامه و احسان علیخانی احترام خاصی قائل هستم شماها رو نمیدونم ولی من از عصر جدید راضی هستم برام هم مهم نیست که از روی برنامه های خارجی و انگلیسی زبان ساخته شده به هر حال خیلی زحمت می کشن و من ممنونم

  • ناشناس
    0

    عصرجدید برنامه شاد مفرح وسرگرم کننده ایه وعلیخانی مجری توانمند وخوبیه. بنظرم نقدا مغرضانس تا منصفانه

  • ایرانی
    0

    آدمی که از روستای خود بیرون نزده باشد سریعترین وسیله تردد را خر خود یا اسب همسایه خود میداند و این همان استقبال ما از عصر جدید است .

    نظرات شما -
    • زد بازی
      0

      حالا تو که با لامبور گینی تو نیویورک میرونی تا حالا چه گلی به سر مملکت زدی که باعث پیشرفت شد

  • رویاعبدالهی
    0

    بهترین برنامه‌ي صدا و سیما عصر جدید هست ممنونم از تمام عوامل و آقای علیخانی و هر 4 داور که خیلی زحمت می کشند برای ساختن این برنامه من امیدوارم که فصل های بعدی ابن برنامه رو هم بسازند با تشکر فراوان

  • سلین
    0

    به نظرم عصر جدید بهترین برنامه پربیننده شبکه ۳ و با حضور داوران جذاب و همچنین اقای علیخانی خیلی هم بهتر شده و رای همه ی داوران هم بر اساس منطق بوده قرار نیست هرکی میاد عصر جدید بهش ۴ تا رای مثبت بدن و بره مرحله بعد به نظر من این برنامه فوق العاده هست

  • اشنا
    0

    سلام اگه این برنامه رو نمی ساختن مردم می گفتن کشور های خارجی برنامه استعدادیابی دارن چرا کشور ما نداره حالا هم که ساختن میگن کپیه هر برنامه ای ضعف های خودشو داره

  • ادیبی
    0

    ما که دوست داریم نگاه میکنیم مگه تلویزیون جز دورهمی و عصرجدید برنامه جذاب دیگه ای هم داره

  • ناشناس
    0

    به نظر من عصر جدید یک برنامه ی عالی و پر بیننده است که خیلی هم پر طرفدار و با حضور داوران عالی و مجری عالی هستش حرف ندارهاین برنامه

  • ازاده
    0

    اتفاقا برنامه خوبیه میگید کپی برداشتن بعد مجدد میگید در برنامه خارجی مجری ندارن چرا علیخانی بعنوان مجری هست ؟دلیلش معلومه جون کپی خارجیش نیست

  • zhra
    0

    اولش میگید "کپی از برنامه های خارجیه و هیچ زحمتی واسه طراحیش ندادن به خودشون"، بعد میگی "تو هیچ کدوم از برنامه های استعداد یابی مجری ندارن ولی اینا دارن!" اینم یه ایده ایه که از بقیه برنامه های استعداد یابی متفاوتش کرده دیگه خب :| فازتون چیه خدایی؟ تنوع ندن میگید کپیه تنوع بدنم باز گیر میدید:| خیلیم باحاله و دلمونو شاد میکنه=)

  • ناشناس
    0

    این سبک برنامه زیاد مطلوب نیست چون به نوعی سرگرمی است یعنی گذاشته ات سر کار تا وقت بگذره. البته نظر دیگران هم مورد احترام است و ملاک نظر اکثریت است و همه تابع آن. به هر حال مجریان آن موفق باشند .

  • بیاتی
    0

    عصرجدید پربیننده ترینبرنامه است

  • سانا ملکی
    0

    چرا انقدر گیر میدین به عصر جدید شما خودتون فکر میکنین خیلی خوبین بقیه برنامه ها کلاه بردارز ها خوبه فقط عصر جدید مشکل داره

  • بهار
    0

    واقعا دست آقای علیخانی و داورها درد نکنه که اینقدر زحمت میکشندتا یه برنامه عالی تقدیم ماکنند خیلی ممنون که همچین برنامه ای ساختین دست شما درد نکنه با تشکر.

  • فاطمه
    0

    احسان علیخانی عالیه عالیه عالی...

  • Setayesh
    0

    ۱. اینجوری ک اینحا نوشتین،نمیشه ک صدها نفر رو ک هرکدوم ی تخصص دارن رو بیاره بنشونه پشت میز ک نظر بدن . ۲.ما هم اطرافیانمون رو دیدیم ک درباره پایتخت حرف میزدن. هم دیدیم ک درباره عصر جدید میگن.این چ ملاکیه؟حرف از خودتون میسازین؟اگ یادتون باشه،توی فصل ۱ عصرجدید دیدیم ک توی فینال چقدرررر رأی دادن.از همین میتونیم بفهمیم ک چقد بیننده داره. تازه اون فصل یکش بود شاید بعضیا اطلاع نداشتن از همچین برنامه ای. ۳.اینکه میگین کپیه از نمونه های خارجی،اگه خیلی ناراحتین برین همون خارج تست بدین

  • رضا
    0

    برنامه ی شدیدا مزخرف

  • نازی
    0

    چرا اینطوری میکنین میخوالن همین چند تا سرگرمی داخل تلوزیون هم ازمون بگیری بسه تر خدا ما دلمون به همین عصر جدید و دورهمی و کودک شو و..خوشه وگرنه هی تلوزیون نگاه نمیکنیم

  • سید
    0

    نمیدونم چرا اکثر خانم هایی که نظر دادن بیشتر در مورد علیخانی نظر دادن تا برنامش!!!!!! تو فانتزی هاتون با علیخانی خوش باشید بزگواران....... خداوکیل چه مردم خوبی داریم ما.... یاعلی

  • نی
    0

    اقای احسان علیخانی بسیار ادم باهوش وزرنگی است می داند در کجا باید فرصت های خود استفاده کند مثل زمانی که می دانست باید در کجایی ماه عسل حرف بزن چی بگه که به دل بببندگان بشینه زبون خوب داشتن هنر بسیار خوبی است. توجه مردم را به موقع. به خودش جلب می کنه خدا برای مادرش نگه دارد

  • عسل نوروزی
    0

    دست آقای علیخانی درد نکنه به نظر من بهترین برنامه ای که تو عمرم دیدم. من کلا تلویزیون نگاه نمی کنم ولی برنامه ی عصر جدید مارو با تلویزیون آشتی داد

  • ناشناس
    0

    خیلی ممنون از آقای علیخانی

  • احمد محسنی
    0

    برنامه مزخرفیست این برنامه عصر جدید، کلا مسخرست.

  • Sarbaz_rahbar
    0

    دلیل مجری داشتن برنامه اینه که بعضیا!فکرنکننعیناً کپی برنامه خارجی بوده و طرح برنامه ازروی گات تلنت برداشته شده چون به هرحال تفاوت هایی بین فرهنگ ها و قوانین دوکشور وجود داره و حتی علیخانی اخیرا سعی کرده باکارهای جدیدی مثل سوال پرسیدن از داورا یا خوندن تعدادی از کامنت های مردم برنامه رو متمایز کنه

  • حنانه
    0

    دوستانی که میگن برنامه عصر جدید خیلی برنامه بیخودیه و مزخرفه کاملاً در اشتباه اند عصرجدید یک برنامه خیلی پرطرفداری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها