استفاده از نیروی کار غیربومی، عامل بیکاری در استانها

استفاده از نیروی کار غیربومی در استان های مختلف درحالی از منظر قانونی ممنوع است که همچنان با استقبال کارآفرینان مواجه می شود.

استفاده از نیروی کار غیربومی، عامل بیکاری در استانها

به گزارش خبر فوری ، در سال‌های اخیر در موارد متعددی دیده شده است که پیمانکاران بخش خصوصی و حتی شرکت ها و ارگان های دولتی برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود از افراد غیربومی بهره جسته اند و اتفاق نامبارکی که در این میان رخ داده، اعتراض مردم به‌ویژه جوانان بیکار منطقه به این امر بوده است.

معایب بهره گیری از نیروهای غیربومی تنها به اینجا ختم نمی شود. بسیار مشاهده شده که نیروهای خارجی علاوه بر تاثیرات منفی فرهنگی و اجتماعی بر منطقه هدف خود، میزان هزینه های تولید را بالا برده و در نتیجه موجب اتلاف منابع موجود می شوند.

جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در مناطقی که جوانان بیکار بومی وجود دارند، انتظار بر استفاده و اولویت بکارگیری آنها در مقابل نیروهای خارج از منطقه است. بکارگیری نیروهای خارجی موجب بالا رفتن هزینه های مصرفی شده و طبق قاعده این موضوع میزان بیکاری در استان را بالا برده و در نتیجه شاهد افزایش مهاجرت به کلان شهرها خواهیم بود.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم تاکید کرد: یکی از شروط واگذاری معدن به بخش خصوصی توسط دولت، استفاده از نیروی بومی در کادر کارگری و متخصص این معادن بوده است. این به نفع خود تولیدکننده و سرمایه‌گذار است که از نیروهای بومی برای انجام امور مختلف بهره ببرد و این امر موجب پایین آمدن هزینه تمام شده تولید یک کالا و یا انجام خدمات خواهد شد.

علی اسدی کرم ، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای سلامی نیز یادآور شد: متاسفانه از آنجاییکه بیشتر امور صنعتی و معدنی استان های کشور در دست پیمانکارن است، دولت و دستگاه های اجرایی نمی توانند در امور استخدامی دخالتی داشته باشند. به عنوان مثال در معادن شهر بابک، به تعداد بسیار اندکی از مردم خود منطقه برای اشتغال بهره برده شده است و پیمانکار پروژه از نیروهای غیربومی حتی برای کارگری ساده استفاده می‌کند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رحمان
    0

    افغانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها