تصویر مریخ‌نورد کنجکاوی از ۲ سیاره زمین و زهره

مریخ‌نورد

تصویر مریخ‌نورد کنجکاوی از ۲ سیاره زمین و زهره

به گزارش اکسپلوریست ، مریخ نورد کنجکاوی در حدود ۷۵ دقیقه پس از غروب آفتاب در ۵ ژوئن ۲۰۲۰ و پس از گذشت دو هزار و ۷۸۴ روز مریخی از حضور کنجکاوی در آنجا، از دوربین خود موسوم به "مستکم" (Mastcam) برای ثبت تصویری خارق العاده استفاده کرد و موفق به ثبت دو تصویر پانوراما از زمین و زهره در یک قاب شد.

در تصویر، به دلیل وجود گرد و غبار موجود در هوا هر دو سیاره همانند نقاط کوچک نورانی قابل مشاهده هستند.

از تصویر ثبت شده توسط این مریخ‌نورد می‌توان به شرایط فعلی مریخ پی برد. در طول این فصل در مریخ، گرد و غبار بیشتری در هوا وجود دارد تا نور خورشید را منعکس کند.

"مارک لمون" ( Mark Lemmon)، محقق موسسه علوم فضایی در بولدر کلرادو گفت: وقتی این تصویر از زهره ثبت شد، حتی ستاره‌های نسبتاً روشن قابل رؤیت نبودند. در قسمت پایین تصاویر جدید، قست بالای یک ویژگی صخره‌ای به نام "برج بات" (Tower Butte) قرار دارد که کنجکاوی بیش از یک سال در آنجا در حال کاوش بوده است. از زمان فرود کنجکاوی در سال ۲۰۱۲، این مریخ‌نورد از غروب خورشید در مریخ که آبی رنگ است و عبور سیارک‌ها و همچنین عبور سیاره عطارد از مقابل خورشید و دو قمر مریخ به نام‌های "فوبوس" و "دیموس" تصاویری را به ثبت رسانده است.

مریخ‌نورد کنجکاوی پیچیده‌ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ (مریخ) فرستاده است. این خودروی ۶ چرخه ۲٫۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۸۹۹ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می‌دهد تا بیش از ۱۰ سال به حرکت ادامه دهد که برای بازدید از کل کفِ گودال گیل و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است.

این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه‌برداری و سنگ‌ها را سوراخ کند. یک بازوی رباتیک، نمونه‌ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می‌کند. این مریخ‌نورد که در حال حاضر در ماموریت به سر می‌برد، هنگام حرکت در مریخ و ارسال داده‌های جدید در مورد محیط مریخ و تغییرات آن به مرور زمان، نمونه‌هایی را از هر لایه جمع‌آوری می‌کند. شاید کنجکاوی در ماموریت‌های آینده خود بتواند لایه‌های بیشتری را برای ارزیابی ساختار صخره‌های مریخ مورد بررسی قرار دهد. این ماموریت‌ها می‌توانند از اسرار بیشتری در مورد مریخ میلیون‌ها سال پیش پرده بردارند.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها