کرونا هنر را شوکه کرد!

رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران بر این باور است که اگر کرونا تمام شود و شرایط به حالت عادی بازگردد، می‌توان امکان فعالیت‌های مجازی که به سبب شیوع ویروس کرونا برجسته شد را اتفاق مثبتی برشمرد.

کرونا هنر را شوکه کرد!

امیر راد، رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری چه ضررها و البته فوایدی را برای عرصه هنرهای تجسمی و هنرمندان به همراه داشته است؟ اظهار کرد: به طور کلی «کرونا» پدیده‌ای است که حداقل در چند نسل اخیر جهان، جدید و تازه محسوب می‌شود؛ بنابراین طبیعی است تمام جوامع در مواجهه با آن دچار شوک بشوند و واکنش‌های متفاوتی نشان دهند. در این میان طبیعتا حوزه هنر به صورت عام و نه فقط هنرهای تجسمی نیز از این جریان مستثنی نبوده است.

او با بیان اینکه «کرونا آسیب‌های مالی جدی به حوزه‌های فرهنگی و هنری وارد کرده است»، خاطرنشان کرد: باید این نکته را در نظر داشت که وقتی کلیه فعالیت‌ها و برنامه‌ها تعطیل می‌شود، حوزه فرهنگ و هنر نسبت به سایر حوزه‌ها با آسیب‌های بیشتری مواجه می‌شود؛ چراکه محصولات فرهنگی و هنری در سبدهای خانواده‌های ایرانی تقریبا جزو آخرین اولویت‌ها محسوب می‌شود و از سوی دیگر اغلب کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، توان مالی چندانی ندارند؛ در نتیجه در چنین شرایطی محصولات فرهنگی و هنری عملا از سبد خانواده‌ها حذف و امکان کسب درآمد هنرمندان نیز از بین می‌رود.

راد همچنین درباره افزایش فعالیت‌های هنری در فضای مجازی همانند برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین، اظهار کرد: برخی از امکانات در گذشته نیز وجود داشته است؛ به عنوان مثال امکان برگزاری نمایشگاه و فروش آنلاین آثار هنری که این روزها رونق بیشتری گرفته است، پیشتر نیز وجود داشت، اما در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شد. طبیعتا به دلیل اینکه ما سال‌ها بعد از کشورهای پیشرفته جهان، زیرساخت‌های اساسی اینترنت را فراهم کردیم اموری مانند گسترش استفاده از اینترنت پرسرعت و امکانات آن هم دیرتر گسترش پیدا کرد و فرهنگ فعالیت‌های آنلاین نیز دیرتر و با سرعت کمتری در جامعه ما شکل‌ گرفت؛ اما شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های حضوری باعث شد که این امکانات موجود جدی گرفته و مورد توجه واقع شود و بسیاری از افراد ناگزیر شدند که به این سمت و سو بروند.

او یادآور شد: اگر این بیماری باقی بماند، طبیعی است که فعالیت‌های مجازی گسترده‌تر و تبدیل به جریان اصلی این حوزه شود؛ اما اگر هم این همه‌گیری به پایان رسد و شرایط به حالت عادی برگردد، فعالیت‌های مجازی به عنوان یک امکان جدی در کنار فعالیت‌های فیزیکی حضور خواهد داشت. نکته مهم این است که امکان فضای مجازی امری در تقابل با سایر امکان‌ها به‌خصوص فعالیت‌های حضوری و فیزیکی نیست، بلکه با توجه به ویژگی‌های خود یک امکان مستقل است که می‌تواند نقشی مکمل برای این دسته از فعالیت‌ها داشته باشد.

رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در پاسخ به این پرسش که آیا فرهنگ فعالیت‌های آنلاین در دوران پس از کرونا نیز در جامعه هنرهای تجسمی کشور ماندگار می‌شود، توضیح داد: الان دیگر فعالیت‌های آنلاین یک امکان است که در اختیار مخاطب قرار گرفته و قطعا در دوران پسا کرونا نیز نقش جدی‌تری در عرصه هنرهای تجسمی و سایر هنرها ایفا می‌کند.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها