ماجرای بازدید از دو مرکز هسته‌ای ایران چیست؟

پارازیت اسرائیل در مدار روابط ایران و آژانس / وقتی اسناد جاسوسی، جای مستندات علمی را می‌گیرد

ایران همواره اعلام کرده که به تعهدات خود در مقابل آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند است و غیر از گزارش اخیر، آژانس بارها بر این ادعا صحه گذاشته است. با این حال گزارش اخیر آژانس بار دیگر جنجال به راه انداخته؛ ماجرا چیست؟

پارازیت اسرائیل در مدار روابط ایران و آژانس / وقتی اسناد جاسوسی، جای مستندات علمی را می‌گیرد

به گزارش خبر فوری ، با ادعاهای چند روز پیش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران اجازه دسترسی دو محل را برای کارشناسان آژانس را فراهم نکرده است اینجا بخوانید بگو و مگوهای سیاسی بین ایران و آژانس رنگ و بوی دیگری گرفته است.

17 خرداد بود که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد که بر اساس آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افزایش اورانیوم غنی شده به بیش از 1300 کیلوگرم خبر داده بود. بعد از آن بود که مدیر کل آژانس سخنان خود را مبنی بر ممانعت ایران از بازرسی ها مطرح کرد . در پی این سخنان واکنش های متعددی نسبت به آن مطرح شد که از جمله آنها باید به سخنان محمد جواد ظریف در سفر خود به روسیه اشاره کرد که در این اظهارات تاکید کرده است ؛ اجازه نخواهیم داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزاری برای نابود کردن برجام توسط آمریکا شود.

همچنین این مقام ارشد ایران تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران همواره با شفافیت کامل با آژانس رفتار کرده و 15 گزارش آژانس نشان داده است که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است. اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است.

ظریف: روشهای غیر منطقی آژانس برخورد متناسب ایران را در پی خواهد داشت

ظریف تاکید کرده است که اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند برخورد مناسبی خواهیم داشت.

به بهانه اتفاق اخیر نگاهی گذارا خواهیم داشت به تاریخچه همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

تلاش برای دستیابی به حقی مسلم از سال‌های پیش

برنامه هسته‌ای ایران که در سال ۱۳۲۹ آغاز شده بود در سال ۱۳۵۳ با تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران و امضای قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر شکل جدی به خود گرفت. ایران در سال ۱۳۳۷ ، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد و در سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸) پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را امضاء کرد و دو سال بعد آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رساند.

در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۱ سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ِ خبر از تهیهٔ سوخت هسته‌ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد و در فروردین ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران، اعلام کرد که ایران موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۳٫۵ درصد شده‌است. در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ایران از ساخت میله سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی شده و بارگذاری آن در رآکتور تحقیقاتی ۵ مگا واتی تهران خبر داد.

تعلیق برنامه‌های اتمی

در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، دولت هشتم ، این دولت حاضر به پذیرش چند توافق‌نامه شد که به تدریج فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم در ایران را به حالت تعلیق درآورد.

اولین مذاکره هسته‌ای با سه کشور اروپایی، تهران (سعدآباد)، ۲۹ مهر ۱۳۸۲

در ۲۹ مهر ۱۳۸۲، در نشست مشترک وزاری خارجه سه کشور اروپایی و هیئت ایرانی که در تهران، سعدآباد، برگزار شد، بیانیه‌ای اعلام گردید که به موجب آن، ایران برای بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات اتمی خود اعلام همکاری کرد و گازدهی در سانتریفیوژهای نطنز را در راستای راستی‌آزمایی و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، به صورت داوطلبانه و برای مدت محدود تعلیق کرد. انگلیس و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.

در این مذاکرات ریاست هیئت ایرانی را حسن روحانی و کمال خرازی بر عهده داشتند. ریاست هیئت اروپایی را هم دومینیک دو ویلپن، جک استراو و یوشکا فیشر وزیران خارجه سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان بر عهده داشتند.

توافق‌نامه بروکسل

این توافق‌نامه در ۴ اسفند ماه ۱۳۸۲ به امضاء رسید و ایران متعهد شد ساخت و آزمایش سانتریفیوژهای مورد نیاز برای غنی‌سازی را متوقف کند و اقدام به ساخت قطعات یدکی سانتریفیوژهای موجود در آن زمان را نیز تعلیق کند.

در این مذاکرات ریاست هیئت ایرانی بر عهده حسن روحانی و ریاست هیئت اروپایی بر عهده خاویر سولانا بود.

توافق‌نامه پاریس

این توافق‌نامه در ۱۴ نوامبر ۲۰۰۴ برابر با ۲۴ آبان ۱۳۸۳ در پاریس بین ایران و سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به امضاء رسید و به موجب آن ایران به عنوان اقدامی داوطلبانه در جهت اعتمادسازی -و نه به عنوان یک تعهد قانونی - پذیرفت که کلیه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری مانند ساخت، تولید، نصب، آزمایش، سرهم‌بندی و راه‌اندازی سانتریفیوژهای گازی، و فعالیت‌های مربوط به جداسازی پلوتونیم را متوقف کند و در عوض اتحادیه اروپا سعی در پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی نماید.

نماینده مذاکره‌کننده ایران سیروس ناصری به همراه سفیران وقت ایران در پاریس، لندن و برلین بودند.

غربی‌ها زیر توافق پاریس زدند !

پس از توافق‌نامه پاریس و در آخرین ماه دولت هشتم سید محمد خاتمی اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیریم . در ژانویه ۲۰۰۶ نیز مقامات ایران در حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، تأسیسات هسته‌ای نطنز را فک پلمب کردند، اما شورای امنیت بلافاصله در مارس ۲۰۰۶ به ایران یک ماه فرصت داد تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

ایران عضو باشگاه اتمی شد

در فروردین ۱۳۸۵ دانشمندان ایرانی موفق به تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای در مقیاس آزمایشگاهی شدند و ایران به کشورهای عضو باشگاه اتمی پیوست. شورای امنیت در ۹ مرداد ۱۳۸۵ قطعنامه ۱۶۹۶ را تصویب کرد که خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران بود.

شورای امنیت در دوم دی ۱۳۸۵ قطعنامه ۱۷۳۷ را تصویب کرد که بیشتر فعالیت‌های تجاری، مالی، صنایع موشکی و هسته‌ای ایران را براساس بند ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد، هدف قرار داده بود. این قطعنامه نخستین سند بین‌المللی حقوقی بود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به‌عنوان تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه‌ای معرفی می‌کرد.

ادامه فشارها برای توقف فعالیت‌ها

گروه ۱+۵ در راستای ادامه فشار بر توقف برنامه اتمی ایران، قطعنامه‌های ۱۷۴۷ (در ۴فروردین ۱۳۸۶ - مارس ۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (در ۳ اسفند ۱۳۸۶ - مارس ۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (در ۶ مهر ۱۳۸۷ - سپتامبر ۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (در ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ژوئن ۲۰۱۰) را نیز تصویب کردند؛ بر اساس این قطعنامه‌ها محدودیت‌های مالی بر شرکت‌ها و افراد وابسته به سپاه پاسداران و سازمان انرژی اتمی افزایش یافته بود.

در این دوران چندین دور مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ در شهرهای ژنو، بغداد، استانبول، مسکو و آلماتی انجام گرفت. ریاست هیئت ایرانی را در این مذاکرات سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بر عهده داشت.

مذاکرات نیویورک

این دور از مذاکرات که اولین مذاکره هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی بود در خلال سفر هیئت ایرانی برای شرکت در کنفرانس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، هرچند این دور از مذاکرات بسیار کوتاه(۳۰ دقیقه) و تنها برای معرفی هیئت تازه ایرانی بود اما به دلیل برگزاری در سطح وزیران خارجه و جلسه خصوصی بین جان کری و محمد جواد ظریف وزیران خارجه ایالات متحده و ایران که پس از این دور از مذاکرات انجام شد بسیار خبرساز شد. همهٔ شرکت‌کننده‌ها پس از این مذاکرات ابراز امیدواری کردند تا موضوع هسته‌ای ایران سریعتر حل شود.

مذاکرات ژنو ۴

این مذاکرات در ۲۳ و ۲۴ مهر ۱۳۹۲ در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و محمدجواد ظریف سرپرست تیم مذاکره ایران را بر عهده داشت.

مذاکرات ژنو ۵

این مذاکرات که قرار بود در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان در سطح معاونین وزیران خارجه گروه ۱+۵ در ژنو سوئیس برگزار شود به دلیل زمان بیشتر برای توافق احتمالی به روز سوم یعنی ۱۸ آبان نیز کشیده شد. این دور از مذاکرات را می‌توان نقطه عطفی در مذاکرات ایران با قدرت‌های جهان طی ده سال اخیر دانست اول به این دلیل که این مذاکرات در سطح کم سابقه وزیران خارجه انجام شد و دوم اینکه احتمال یک توافق اولیه احتمالی در این دور از مذاکرات حداقل در دو روز اول بسیار محتمل بود.

به نتیجه نرسیدن این مذاکرات منجر به ایجاد تنش در آخرین جلسهٔ این دور از گفتگوها بود. به گونه‌ای که سید عباس عراقچی در یکی از شبکه‌های تلویزیونی اعلام کرد که جلسهٔ آخر، صحبت‌های تندی مطرح شد. وی همچنین گفت که محمد جواد ظریف در این جلسه، در حضور وزرای خارجهٔ کشورهای ۵+۱ چند بار فریاد زده‌است.

مذاکرات ژنو ۶

این نشست پیرو مذاکرات پیشین از تاریخ ۲۹ آبان تا ۳ آذر ۱۳۹۲ در هتل اینترکنتیننتال ژنو برگزار گردید. در نهایت ایران با ۵ کشور دیگر گروه ۵+۱ به توافق اولیه رسیدند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا این توافق تاریخی را آغازی مهم خواند.

تفاهم هسته‌ای لوزان

پس از چندین دور مذاکره ایران و گروه ۵+۱ در وین و ژنو، به منظور دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای، پس از دو دور مذاکره فشرده در بازهٔ زمانی ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ تا ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ در ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ تفاهم هسته‌ای لوزان، شامل خلاصه‌ای از مجموع راه حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای ایران تا ضرب الاجل ۱۰ تیر ۱۳۹۴، میان ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس منعقد شد. مجموعه متضمن این راه حل‌ها جنبه حقوقی نداشته و صرفاً راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قرار دادن این راه حل‌ها در آینده نزدیک آغاز گردید.

برنامه جامع اقدام مشترک

پس از چندین دور مذاکره در وین، لوزان و ژنو، آخرین دور از مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ از ظهر روز شنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵، در هتل کوبورگ در شهر وین اتریش با حضور جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و هیئت‌های کارشناسی دو طرف آغاز شد. ضرب الاجل تعیین‌شده برای این مذاکرات، روز سی‌ام ژوئن تعیین شده بود که سه‌بار به ترتیب تا سوم، دهم و سیزدهم ژوئیه تمدید گردید. به تدریج و در روزهای پایانی توافق برخی از وزرای خارجه گروه ۵+۱ نیز برای برداشتن گام‌های نهایی عازم وین شدند.

در نهایت پس از چندین دور تمدید مذاکرات در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ توافق جامع هسته‌ای وین که در اصطلاح برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام نامیده می‌شد، در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.

جزئیات برجام چه بود؟

بر اساس این توافق، ایران ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی خواهد کرد و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع می‌کند، تعداد سانتریفیوژها را حدود دوسوم و حداقل به مدت ۱۵ سال کاهش می‌دهد. ۱۵ سال بعد، ایران موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از ۳٫۶۷درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به مدت ۱۰ سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده می‌کند محدود خواهد بود. دیگر تأسیسات نیز طبق پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجتناب از خطرهای تکثیر سلاح‌های اتمی تبدیل خواهند شد. برای نظارت و تأیید اجرای توافق‌نامه توسط ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به تمام تأسیسات اتمی ایران دسترسی منظم خواهد داشت. در نتیجه این توافقنامه که تاییدیه پایدار متعهدین آن را به همراه دارد، ایران از تحریم‌های علیه ایران شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده (تحریم‌های ثانویه) بیرون خواهد آمد.

ترامپ خروج از برجام را اعلام کرد

در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ خورشیدی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.

کاهش تعهدات ایران در 4 مرحله

در شبانگاه ۱۵ دی ۱۳۹۸، دولت حسن روحانی نیز پس از چهار مرحله کاهش تعهدات خود، طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. مطابق این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

علیرغم همه این موضوعات ایران همواره اعلام کرده است که به تعهدات خود در مقابل اژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند است و غیر از گزارش اخیر آژانس نیز این نهاد بین المللی در تعهد ایران برعمل تعهداتش تاکید کرده است.

گزارش اخیر آژانس به‌جای تکیه بر مستندات، به گزارش‌های جاسوسی اسرائیل متکی است که اگر ایران به این درخواست تن دهد، در عمل بدعتی در آژانس برای مبنا قراردادن اسناد جاسوسی را پذیرفته است.

آمریکا از اتهامات جدید آژانس به‌عنوان سند مشروعیت گام‌های خود برای لغو معافیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه مهر بهره خواهد برد. اقدامی که در صورت موفقیت، اولین ثمره برجام را بی اثر خواهد کرد.

به این ترتیب آژانس به‌عنوان یک نهاد بی‌طرف، در عمل در خدمت سرویس‌های جاسوسی قرار گرفته که می‌کوشند تیر خلاص را به برجام زده و برای همیشه به این توافق تاریخی پایان دهند. آیا آنها موفق به این کار خواهند شد؟

منبع: خبر فوری

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • حمید
    0

    به نظر من ایران که این همه همکاری کرده باید تا پایان دوره ترامپ در این دوره همکاری کنه و اولین ثمره برجام برای خرید تسلیحات از بین نره بعد از اون اگه دوباره آژانس بهانه بنی اسرائیلی گرفت اون موقع از آن پی تی خارج بشه الان با این شرایط بد اقتصادی به نفع کشور نیست

  • ناشناس
    1

    چین و روسیه دو عامل اساسی ناکام ساختن ادعاهای آژانس و آمریکا علیه ایران --- موفقیت ایران در پیشبرد اهداف مشروع خود در برنامه ی هسته ای خویش با وجود راستی آزماییهای چند گانه ی آژانس به جدیت چین و روسیه در دفاع از حق ج.ا.ا در این زمینه در شورای امنیت در مقابل ادعاهای اخیر اژانس و ایالات متحده ی آمریکا وابستگی دارد.

  • ایرانی
    0

    چندین ساله بخاطر این برنامه هسته‌ای و برجام داریم زجر میکشیم ، آخرش هم هیچی...

  • امیر
    1

    به اسم برجام رفتید سیمان ریختید و هسته ایمونو نابود کردید و خیال غربو ازین ک ما هسته ای نداریم راحت کردیم تا قبلش میترسیدن که ممکنه داشته باشیم و خودش عامل بازدارنده جنگ بود بعد برجام چیشد دلار شد هزارتومن نفت تونستیم بفروشیم یا وضعیتمون بهتر شد خوده مقامات آمریکایی میگن ما سر مذاکره کننده های ایرانی کلاه گذاشتیم بعد اینا ادعای هوش میکنند الانم برید موشکامونو بدید تا بشیم مثل لیبی

  • مهدی
    1

    سلام ،بنظر من اعتماد کردن به آمریکا و اروپا یه کار احمقانه است ایران نباید به کشورهای غربی اعتماد کند بنده و اکثریت مردم ایران خواهان گسترش برنامه هسته ای کشور هستیم چون منابع نفتی کشوربالاخره روزی تمام میشود حتی من پا را فراتر میگذارم و میپرسم چطور کشورهایی مثل پاکستان وهند سلاح هسته ای دارن اما ایران نباید داشته باشد اسراىیل باید داشته باشد اما ایران نه ،سلاح هسته ای یه سلاح قوی بازدارنده می‌باشد و از مسولین خواهش میکنم به سمت ساخت بمب اتم بروند شاید فردا توسط همین کشورها یا حتی آمریکا مورد تهاجم اتمی قرار بگیریم پس برای دفاع وترساندن دشمنان خود چه بهتر که بمب اتم داشته باشیم امیدوارم مطلب من که شاید حرف بسیاری از مردم ایران است نشان داده شود و سانسور نشود با تشکر

    نظرات شما -
    • بی‌نام‌
      0

      تویی که از مسئولین خواهش میکنی به سمت ساخت بمب هسته ای بروند‌ واقعا تو آدم هستی یا حداقل‌شک‌کن که آدمی

    • مهدی
      1

      درجواب دوستی که در انسان بودن من بخاطر اینکه پیشنهاد ساخت بمب اتمی را دادم عرض میکنم من که از خودم مطمئن هستم یک ایرانی باغیرتم اما درمورد وطن فروشی تو وامسال تو که باید اسم حیوان را برایتان گذاشت شکی ندارم ،حیواناتی که همه چیز را برای دشمنان این آب وخاک مباح میدانند و برای خود ملت حرام ،شاید اجنبی باشی یا وطن فروش ،اما پیشنهاد میدم نظرسنجی گرفته شود ببینیم چند درصد ملت موافق داشتن بمب اتم هستن احمق هایی چون توهستن که همیشه ساز مخالف زدند وامروز هم با برجامتون ملت به سختی افتاده خدا لعنت کند شماهارو که فقط به فکر منافع خود هستید وطن فروش رذل

  • دانا
    0

    آژانس گل لگد می کند که اسراییل با جاسوسی برایش اطلاعات جمع می کند؟ایران باید همکاری با آژانس را به طور کلی تعلیق کند تا آژانس وظیفه اش را به یاد آورد .

  • شهرام
    0

    خوب یادمه وقتی نتانیاهو درباره تورقوز آباد می‌گفت عراقچی و تخت روانچی و داوینچی و ظریف و همه هارهار میخندیدن . بعد که فهمیدن نتانیاهو درست می‌گفته خفه شدن . خب آژانس و جهان و غرب چطور اعتماد کنه به همچین رژیمی؟اقا ما اتم نخواستیم . اتم و موشک برا ما نون و آب نمیشه فقط باعث تداوم دیکتاتوری و تضمین رژیم هست که ما ایرانیها کاملا باهاش مخالفیم

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      داداش از خودت مایع بزار نه از ملت ،درسته عیب ونقص در اداره مملکت وجود داره نمیگیم همه چیز گل بلبله ،اما آنقدر هم که میگی ملت با این انقلاب مخالف نیستن مردم با سازندگان برجام مشکل دارن با دروغگویان با اختلاسگران وبا دزدان ،نه با این نظام ،اتم وموشک اگه برا ما نون آب نشه امنیت میشه ،امنیتی که لیبی نداره عراق نداره سوریه نداره و،،،، دنیا دنیای موشکه وقتی آمریکا داره نسل نو وجدید موشک اتمی میسازه ،وقتی دشمنان ببینند ما قوی هستیم با ما کاری ندارن وگرنه باید منتظر جنگ تحمیلی جدیدی مثل جنگ ایران و عراق باشیم

  • .
    0

    تیر خلاص به همه بدبختی ها مذاکره مستقیم با امریکاس..ای رییس جمهور ای رهبر گرامی این خواسته اکثر ما مردمه.حکایت ما مث کسی شده که نون شب نداره بخوره اما پول قرض میکنه میره ماشین میخره..والا دیگه به لبمون رسیده..گرانی از فاجعه به حرچ تبدیل شده..اما بازم لجبازین..ما این هسته ای را نخوایم باید کیو ببینیم؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      تمام بدبختی ملت از مذاکره با آمریکاست نه اتفاقا بیشتر مردم مخالف مذاکره با آمریکا هستند چون در مذاکرات قبلی این آمریکا بود که زد زیر همه چیز ،باید قوی شویم تا دشمن از ما بترسد

  • مهدی
    0

    تنها راه خلاصی از شر دشمنان و همچنین درامان بودن از تهدیدهای اسراییل و آمریکا و اتحادیه اروپا فقط و فقط ساخت سلاح هسته ای یا همان بمب اتم است ،چرا دشمنان ما بمب اتم دارن با بمب‌های هسته ای مارا تهدید میکنند اما ما نباید داشته باشیم مگر اسراییل نبودکه کشوررا به نابودی با بمب اتم تهدید کردحالا اگر تهران ،اصفهان ،مشهد وشیراز را با بمب هسته ای میزد چه کسی جوابگو بود بمب اتمی حق مسلم ملت بزرگ و پرافتخار ایران هست لطفاً نظر من را به اشتراک بگذارید ممنون

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      من موافقم تا کی هرروز موضوع هسته ای و تحریم سوژه اول زندگی مردم باشه اصلا نظر سنجی بگیرید شک ندارم 80درصد مردم راضی به ساخت بمب اتمی هستن ،دمت گرم داداش حرف دل مارو زدی بمب اتمی حق مسلم ماست

  • حسن
    0

    سلام خیلی خوبه یکم فکر کنید که ما شهید هسته ای دادیم و به اون خون ها مدیون هستیم چه هسته ای داشته باشیم و چه نداشته باشیم اون غربی های کثیف این خاک رو هدف قرار دادن و برای تصاحب و تجاوز به این سرزمین هر روز در حال نقشه کشیدن هستن خوبه آدم غیرت داشته باشه اتم برای این کشور لازمه چون باید بازدارندگی خودش رو بخاطر امنیت مردمش بیشتر کنه انگار مال ما خار داره که اونا اتم داشته باشن ما نداشته باشیم.

  • بینام
    0

    زندگی مردم به توهمات وخود بزرگ بینی گره زده‌اید چهل یک سال هی می‌گویید درست میشه ولی نشد وروز به روز بدتر شد مشکل ایران با دوسه کشور نیست با کل دنیاست الان کل دنیا بر علیه ایرانه تمام دنیا دروغ میگن ولی حکومت گران ایران راست میگن تمام خود بزرگ بینی غرور وخیلی از توجیهات دیگر فقط مصرف داخلی داره تا چند صباحی بیشتر حکومت کنند وبدبختی مردم اصلا براشون مهم نیست ومعلوم نیست مردم تا کی نمی خوان واقعیت بفهمند

  • بینام
    0

    به بدبختی هرچه بیشتر مردم ایران ختم می‌شود وباب میل حاکمان ایران واختلاس گران

  • رضا
    0

    سلام. همانطور که مشخص است نه بلوک عرب و نه بلوک شرق خواستار رشد ایران هستند.پس دور از توجه آنها ما باید توسط نیروهای خودمان استراتژی آینده مان را براساس حقیقت و خارج از ادعاهای سیاسی تعیین و برای یک هدف مشترک برنامه ریزی کنیم.در این میان تبلیغات ضعیف ودر حد صفر ایران در عرصه بین المللی و حتی در فضای مجازی این مجال را به رقبا و دشمنان داده تا رفتارهای منطقی ایران برای صلح و ثبات زیر سوال بره .پس از فرصت در فضای مجازی استفاده و با تبلیغ گسترده تهدید را تبدیل به فرصت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها