افزایش مصرف گوشت شتر در چهارمحال و بختیاری

پرورش شتر در چهارمحال و بختیاری به‌دلیل افزایش مصرف گوشت شتر مورد توجه قرار گرفته است و هم اکنون مراکز پرورش این دام برای نخستین بار در این استان در حال راه اندازی است.

افزایش مصرف گوشت شتر در چهارمحال و بختیاری

شتر یکی از حیوانات اهلی است که از دیرباز نقش مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا کرده است. قدرت باربری زیاد، قابلیت سازگاری در شرایط سخت محیطی، قدرت تحرک و راهپیمایی طولانی و قابلیت تولید محصولات گوناگون مانند گوشت و پشم از مهم‌ترین مزایای اقتصادی این دام مناطق کویری به شمار می‌رود.

طبق بررسی محققان گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند از میزان چربی کمتری برخوردار است و در مقایسه با سایر گوشت‌های دیگر دارای عناصر مغذی بالاتری است. این ویژگی سبب شده است که تا گوشت این دام مناطق کویری در سبد خرید خانوار قرار گیرد.

در چهارمحال و بختیاری بیشترین نوع گوشت مصرفی اختصاص به گوشت گوسفند و گوساله دارد که چند سالی است که خرید گوشت شتر نیز در سبد خانوار جای گرفته است. قصابی‌های سطح شهرهای چهارمحال و بختیاری عرضه و فروش گوشت شتر را نیز به علت استقبال از آن مورد توجه قرار داده اند.

افزایش مصرف گوشت شتر در چهارمحال و بختیاری

خرید گوشت شتر چند سالی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته است

یکی از کسبه فعال در عرضه گوشت در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه خرید گوشت شتر چند سالی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته است، بیان کرد: قصابی‌های سطح شهرهای چهارمحال و بختیاری در گذشته تنها گوشت گوسفند و گاو را عرضه می‌کردند.

کبیری بیان کرد: هم اکنون فروش گوشت شتر در اغلب قصابی‌های این استان به علت استقبال مردم مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: هم اکنون شتر توسط برخی فعالان توزیع گوشت از استان جنوبی خریداری می‌شود و در کشتارگاه کشتار و در بین قصابی‌ها برای عرضه توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان مصرف و خرید گوشت شتر در این استان روز به روز در حال افزایش است.

استقبال مردم چهارمحال و بختیاری به خرید گوشت شتر و افزایش مصرف این پروتئین ارزشمند سبب شده است که برخی از کارآفرینان استان به دنبال پرورش این دام مناطق کویری در استان باشند و هم اکنون متقاضیانی در استان چهارمحال و بختیاری به دنبال راه اندازی مراکز پرورش شتر هستند.

افزایش مصرف گوشت شتر در چهارمحال و بختیاری

راه اندازی مراکز پرورش شتر در شهرکرد و بروجن در دستور کار قرار گرفته است معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با با اشاره به اینکه راه اندازی مراکز پرورش شتر در چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: هم اکنون راه اندازی مراکز پرورش شتر در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن در دستور کار قرار گرفته است.

سام مردانی ادامه داد: پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز پرورش شتر توسط کارآفرینان در این استان در حال انجام است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شتر دارای ارزش اقتصادی بالایی است و با تمام شرایط آب و هوایی سازگار است، گفت: راه اندازی مراکز پرورش شتر در استان زمینه ساز تأمین گوشت مورد نیاز استان است و نقش مهمی در افزایش اشتغال بخش کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های برتر کشور در زمینه تولید گوشت گوسفند، بز و گاو است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری بیش از ۳۱ هزار تن گوشت قرمز به صورت سالانه تولید می‌کند.

۴ متقاضی در شهرستان شهرکرد به دنبال راه اندازی مرکز پرورش شتر هستند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد نیز در گفت و گو با بیان کرد: استقبال از گوشت شتر در این استان سبب شده است که متقاضیان راه اندازی مرکز پرورش شتر در استان افزایش یابند.

فرهاد رفیعی با بیان اینکه هم اکنون چهار متقاضی در شهرستان شهرکرد راه اندازی مرکز پرورش شتر پیگیری می‌کنند، عنوان کرد: این متقاضیان به دنبال راه اندازی مرکز پرورش شتر با ظرفیت پرورش ۵۰۰ شتر در مناطق هارونی، شهرکیان، شهرکرد و روستای دستگرد هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بررسی‌های لازم توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برای راه اندازی طرح پرورش شتر در مناطق اعلامی متقاضیان در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد بیان کرد: حمایت‌های لازم برای اجرای طرح‌های کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

راه اندازی مراکز پرورش شتر در چهارمحال و بختیاری مسیر جدیدی در تولید پروتئین حیوانی و محصولات دامی در این استان است که آینده بسیاری خوبی برای توسعه استان رقم خواهد زد. فعال شدن مراکز فرآوری گوشت و محصولات دامی شتر از دیگر ظرفیت‌هایی است که در کنار مراکز پرورش شتر می‌تواند در استان ایجاد شود و مسیر توسعه استان را هموارتر کند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها