ایران در حال ایجاد دفاع هوایی متنوع برابر جنگنده‌های پنهان

وبگاه آمریکایی با اشاره به پیشرفت ایران در ساخت رادارهای جدید، «تلاش- 3» و «باور- 373» را سامانه‌های جالب توجه نام نهاد.

ایران در حال ایجاد دفاع هوایی متنوع برابر جنگنده‌های پنهان

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس، وبگاه آمریکایی «وار ایز بورینگ» در مطلبی نوشت: پروژه دفاع هوایی ایران مبتنی بر تعمیرات اساسی و ارتقاء سامانه‌های «هاوک» ، «اس-200» و دیگر موارد موجود بوده است.
بر این اساس، ایران همچنین سامانه‌های دفاعی چون «تلاش» که نسخه ارتقاء یافته اس-200 و «صیاد» است را تولید کرده و در نهایت نیز در مسیر ترکیب تمامی سامانه‌های قدیم و جدید خود همت گمارده است.
این وبگاه نوشت:تلاش، سامانه دفاع موشکی جالب توجهی بوده زیرا ترکیبی از موشک‌های دفاع هوایی اس-200 و اس-5 و موشک‌های آمریکایی بازسازی شده « RIM-66B» و البته صیاد-2 بود. با این حال در سال 2014 پیکربندی کاملا جدیدی از سامانه تلاش-3 مشاهده شد که شباهت بسیار کمی با نمونه‌های ساخت شوروی سابق و روسیه داشت.
این سامانه به طور تعجب برانگیزی مجهز به رادار الکترونیکی آرایه فازی با نام «قدیر»، یک مقر فرماندهی جدید و یک پرتابگر با چهار آتشبار برای موشک‌های صیاد-2 بود.
تقریبا در همان زمان ایرانی‌ها یک فرستنده جدید رادیویی باز شناسایی امواج رادیویی دوست از دشمن (IFF) عرضه کردند که ضروری بود زیرا سامانه‌های موجود IFF در معرض تهدید قرار داشت و به همین دلیل ایران نیاز به یک سامانه IFFسازگار با طراحی دفاع هوایی جدید خود داشت.
در بخش دیگر این گزارش آمده است: ظهور سامانه تلاش-3 گامی دیگر در توسعه دفاع هوایی ایران بوده زیرا این یک سامانه کاملا جدیدی بود و جایگزین سامانه دفاع موشکی اس-300 می‌شد که مسکو تا آن زمان با وجود قولی که داده بود آن‌را تحویل نداده بود.
ساخت سامانه «باور -373» نیز بعدا جایگزین اس-300 شد. تاریخ ساخت باور-373 به سپتامبر 2011 برمی‌گردد که بیانگر پیشرفت علمی و فن آوری ایران و همکاری بین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی دفاع هوایی خاتم النبیاء، مراکز صنعتی و علمی و جایگزین بومی سامانه اس-300 بود. البته این سامانه قرار بود سال 2016 وارد کار و زار شود که به تاخیر افتاد.
بر اساس این گزارش، همه اجزاء سامانه باور- 373 بر خودروهای «ظفر» و «ذوالجناح» سوار می‌شوند و متحرک هستند. این سامانه همچنین شامل رادارهای کاملا متفاوت از جمله رادار جدید «معراج -4» همراه با موشک‌های «صیاد-4» است.
این وبگاه معراج را رادار آرایه پسیو و متفاوت با رادارهای آرایه اس-300 ،اس-400 و پتریوت-ام ای آم 104 ساخت آمریکا برشمرد .
وبگاه وار ایز بورینگ همچنین با اشاره به رادار «حافظ» به خودروهای حامل پرتابگرهای موشک صیاد-4 پرداخته و نوشت: خودروهای حمل لانچر موشک صیاد-4 (ظفر و ذوالجناح) با وجود شباهت به «ریم- 66 بی» ساخت آمریکا، نسخه ایرانی بازطراحی شده کاملی هستند که اینک در این کشور قابل تولید است. همه اجزاء سامانه دفاع موشکی باور 373 بر خودروهای «ظفر» و «ذوالجناح» سوار می‌شوند و متحرک هستند.
این وبگاه در خاتمه نوشت: ایرانی‌ها با مهندسی معکوس در حال ایجاد دفاع هوایی متنوع و بیش از حدی مقابل هواپیماهای مخفی کار و موشک‌ها هستند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها