امام خمینی: به جای زیارت مکه و مدینه و عتبات ایران را آباد کنید

امروز ثوابی بالاتر از این نیست که به برادران خودتان کمک کنید و این سازندگی را همه با هم شروع کنید که ایران خودتان درست ساخته بشود و برادران شما نجات یابند.

امام خمینی: به جای زیارت مکه و مدینه و عتبات ایران را آباد کنید

شامگاه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۵۸ امام خمینی در پیامی مهم خطاب به ملت ایران مردم را به سازندگی، عمران، آبادی و جهاد در راه ارزش‌های انسانی اسلام دعوت کردند. متن کامل این پیام که فردای آن روز در روزنامه اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

باید به ملت متوسل شویم؛ ملتی که بحمدالله مهیا خدمت و فداکاری بوده و هستند.

ملت ما با فداکاری، بحمدالله مراحل بسیار بااهمیتی را پشت سر گذاشت و موانع مرتفع شد. خائنین رفتند و اگر تتمه‌ای هم باشد، با همت ملت خواهند رفت. لکن این دیوار شیطانی بزرگ که شکست پشت آن دیوار خرابی‌های زیادی است، ما باید به همت ملت این خرابی‌ها را ترمیم کنیم و لذا ناچاریم که برای سازندگی به ملت متوجه بشویم. برای این‌که خرابی‌هایی را که در طول مدت حکومت جابر پهلوی در مملکت ما حاصل شده است ترمیم کنیم، به ملت متوجه می‌شویم و بحمدالله ملت ما راجع به سازندگی مهیا بودن خود را اعلام کردند. دانشجوهای عزیز، متخصصین، مهندسین، بازاریان، کشاورزان، همه قشرهای ملت داوطلب‌اند ایرانی را که به طور مخروبه به دست ما آمده است، بسازند.

از این جهت باید ما این جهاد را به سازندگی موسوم نماییم. در این جهاد «جهاد سازندگی» که همه قشرهای ملت زن و مرد، پیر و جوان، دانشگاهی و دانشجو، مهندسین و متخصصین، شهری و دهاتی همه با هم باید تشریک مساعی کنند و ایران را که خراب شده است، بسازند و البته به جاهایی که بیش‌تر خرابی است مثل روستاها، جاهایی که مساکن عشایر است، دهات دورافتاده که تقریبا هرکدام و هر گروه که می‌آیند، شکایت از وضع‌شان دارند، می‌گویند: «برق نداریم، خانه نداریم، آب نداریم، اسفالت نداریم، بهداری نداریم» و همه هم صحیح می‌گویند، چون بنا بر این بوده است که ایران را خراب کنند و الان که بحمدالله آن سد شکسته شد، برای مرحله ثانی که مرحله سازندگی است، ما دست‌مان را نزد تمام ملت دراز می‌کنیم و از ملت می‌خواهیم که در این نهضت شرکت کند و همه دست برادری و دوستی به هم بدهند و این جهاد سازندگی را شروع کنند و البته مامورین دولت در هرجا هستند، باید با مردم تشریک مساعی کنند و مامورین دولت، تحت نظر اشخاص کارشناس این کارها را انجام بدهند و روحانیونی که در همه جای بلاد بحمدالله هستند در این امر نیز تشریک مساعی و نظارت کنند و من به همه ملت، پس از دعا و عرض ارادت، تمام اشخاص که در روستاها و دهات به سر می‌برند، یک سفارش دارم و آن این‌که توجه کنند کسانی که برای ساختن و برای سازندگی و برای جهاد سازندگی در دهات می‌آیند، در روستاها می‌آیند، مبادا خدای ناخواسته در بین آن‌ها اشخاصی باشند که بر خلاف رویه ملت، بر خلاف اسلام، مسائلی را پیش آورند.

اگر یک همچون اشخاصی را دیدند، فورا آن‌ها را کنار بگذارند و نگذارند در بین جوان‌های ما در بین روستایی‌های ما تبلیغات سوئی بکنند. ان‌شاءالله خداوند به همه ملت و به همه کسانی که در این راه تشریک مساعی می‌کنند و این وظیفه اخلاقی - شرعی را ادا می‌کنند، توفیق عنایت کند. همه موفق باشند که در این جهاد شرکت کنند و این خرابه را بسازند و برادران خود را کمک نمایند که شاید هیچ عبادتی بالاتر از این عبادت نباشد. بلکه من از اشخاصی که برای زیارت‌ها مثل زیارت مکه معظمه و مدینه منوره می‌خواهند به طور استحباب بروند، از آن‌ها می‌خواهم و تقاضا می‌کنم که شما برای ثواب می‌خواهید مکه مشرف بشوید و یا می‌خواهید مدینه منوره و یا به عتبات مشرف شوید، امروز ثوابی بالاتر از این نیست که به برادران خودتان کمک کنید و این سازندگی را همه با هم شروع کنید که ایران خودتان درست ساخته بشود و برادران شما نجات یابند.

خداوند به همه شما اجر عنایت می‌کند و همان ثوابی را که شما از زیارت‌ها می‌خواهید، خداوند به شما در این جهاد خواهد داد. والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها