استراتژی های کاهش حملات قلبی

در کنار موارد ژنتیکی و خانوادگی، سبک زندگی تاثیر به سزایی در اولین حملات قلبی خواهد داشت.

استراتژی های کاهش حملات قلبی

حمله قلبی عامل اول مرگ و میر در ایران است. از آن‌جا که بیشتر این مرگ و میر ها به دلیل بیماری های کرونری قلبی هستند، آگاهی در باره فاکتورهای ایجاد حمله قلبی مهم است .یک مطالعه بزرگ سوئدی که در سال 2014 در ژورنال کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، نشان داد که 5 عامل سبک زندگی مانند درست خوردن ، ورزش منظم و ترک سیگار می تواند برای جلوگیری از 80 درصد از اولین حملات قلبی تاثیر گذار باشد.

نکشیدن سیگار و ترک دخانیات ( 36 درصد)
مواد شیمیایی موجود در تنباکو می تواند به قلب و رگ های خونی شما آسیب برساند. دود سیگار باعث کاهش اکسیژن موجود در خون می شود و این باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شما می شود زیرا قلب شما باید برای تأمین اکسیژن کافی به بدن و مغز خود مجبور به تلاش بیشتر شود. در تحقیقات بسیار مشخص شد ترک دخانیات 36 درصد حمله های قلبی را کاهش داده اند.
به هرحال در کنار موارد ژنتیکی و خانوادگی این عوامل سبک زندگی تاثیر به سزایی در اولین حملات قلبی خواهند داشت که محققان در این مطالعه بزرگ به این نتیجه رسیدند 86 درصد افرادی که این موارد را رعایت کرده بودند درگیر اولین حملات قلبی در سنین پایین نشده اند .

فعالیت بدنی
فعالیت بدنی منظم و روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. فعالیت بدنی به شما کمک می کند تا وزن خود را کنترل کنید و احتمال ابتلا به دیگرشرایطی که ممکن است فشار را برای قلب شما ایجاد کند ، از جمله فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 کاهش می یابد. توصیه های علمی برای ورزش در حوزه سلامت به شرح زیر است:
1)در هفته 150 دقیقه ورزش هوازی متوسط ، مانند پیاده روی ، ایروبیک
2)در هفته 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید مانند دویدن
3) دو یا سه جلسه تمرین قدرتی در هفته
در مطالعه مشخص شد مردانی که روزانه 40 دقیقه پیاده روی داشته اند 3 درصد کاهش حمله قلبی نسبت به همتایان خود داشته اند.

رژیم غذایی مناسب
یک رژیم غذایی سالم می تواند به محافظت از قلب شما ، بهبود فشار خون و کلسترول شما کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. یک برنامه غذایی سالم برای قلب شامل موارد زیر است:
سبزیجات و میوه ها ، لوبیا یا حبوبات دیگر، گوشت قرمز کم چرب و ماهی ، لبنیات کم چرب یا بدون چربی ، غلات کامل ، چربی های سالم مانند روغن زیتون
دو نمونه از برنامه های غذایی سالم قلب شامل برنامه رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) و رژیم غذایی مدیترانه ای است.

مصرف مواد زیر را محدود کنید
نمک ، قند ، کربوهیدرات های فراوری شده ، چربی اشباع (موجود در گوشت قرمز و لبنیات پر چرب) و چربی ترانس (موجود در فست فود سرخ شده ، چیپس ، کالاهای پخته شده). در مطالعه به افراد شرکت کننده توصیه های زیر ارائه شد که در نهایت آن دسته از افرادی که این دستورالعمل ها را رعایت کرده اند ، خطر ابتلا به حملات قلبی برای اولین بار را 20درصد کاهش داده اند .

4 وعده غلات کامل
یک یا بیشتراز یک وعده غذایی لبنیات کم چرب
مصرف هفتگی حدود دو وعده ماهی سالم

وزن مناسب
اضافه وزن ( خصوصاً اطراف شکم ) خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. وزن بیش از حد می تواند منجر به شرایطی شود که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد .

فشار خون
با شروع سن 18 سالگی ، فشارخون شما باید حداقل هر دو سال یک بار اندازه گیری شود تا فشار خون بالا به عنوان یک عامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی نشان داده شود. اگر بین 18 تا 39 سال دارید و از عوامل خطر فشار خون بالا برخوردار هستید ، به احتمال زیاد سالی یک بار مورد معاینه قرار خواهید گرفت همچنین به افراد 40 سال و بالاتر نیز سالانه آزمایش فشار خون داده می شود.

کلسترول
به طور کلی بزرگ سالان کلسترول خود را حداقل هر چهار تا شش سال یک بار اندازه گیری می کنند. غربالگری کلسترول معمولاً از 20 سالگی شروع می شود ، اگرچه دیگرفاکتورهای خطر ، مانند سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی زودرس ، ممکن است آزمایش های قبلی توصیه شود.

منبع: زندگی سلام

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها