«خروج» ناطقی‌ها از دولت روحانی

استعفای شهیدی محلاتی از دولت حسن روحانی به مثابه خروج آخرین سهمیه‌های ناطق نوری از دولت تدبیر و امید بود که نوعی خروج ناطق از دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود.

«خروج» ناطقی‌ها از دولت روحانی

یک استعفای دیگر در دولت تدبیر و امید رخ داد. محمدعلی شهیدی محلاتی از روحانیون نزدیک به حسن روحانی از ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران استعفا داد. او که از دوستان قدیمی روحانی به شمار می‌رود از سال ۱۳۹۲ تاکنون معاون رئیس‌جمهور در بنیاد شهید بود.

محمدعلی شهیدی محلاتی (زادهٔ ۱۳۲۸ محلات) است. وی نماینده محلات در دوره سوم مجلس شورای اسلامی بود و در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ بعنوان معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه فعالیت می‌کرد. وی مدتی معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) بود و در زمانی مسئول کمیته منطقه ۱۱ تهران بود.

او که پیوند خوبی با نهادهای نظامی و انتظامی داشت٬ مدتی به شهربانی منتقل شد و مسئول نشریه پلیس بود.

اما استعفا شهیدی از دولت آن هم به دلیل بیماری یک روی سکه این ماجراست. روی دیگر این استعفا به خروج آخرین سهمیه ناطق نوری از دولت حسن روحانی هم مربوط می‌شود. البته شهیدی از یکسال گذشته تاکنون بیمار بوده و حضور بسیار کم‌رنگی هم در صدر مدیریت بنیاد شهید داشته است.

برخی از کارشناسان به عملکرد او در بنیاد شهید انتقادهای زیادی وارد می‌کنند. بدهی‌های انباشته شده بنیاد شهید، ماجرای اختلاس در بانک دی و تعویق وام و تسهیلات ایثارگران و خانواده‌های شهدا از این دست انتقادها به این روحانی ۷۱ ساله است. محلاتی در ایام تبلیغات مسئولیت کمیته روحانیت ستاد انتخاباتی روحانی را بر عهده داشت.

بر اساس این گزارش؛ دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ با ائتلاف و کمک‌های هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، محمد خاتمی و سیدحسن خمینی و حمایت‌های این افراد شکل گرفت. به همین دلیل بعد از روی کار آمدن شیخ دیپلمات سهم‌های این افراد هم به آنها داده شد. در همین مورد برخی از افراد نزدیک به راست سنتی و طیف روحانیت مبارزه نزدیک به ناطق نوری هم سهمی در دولت تدبیر و امید گرفتند.

عباس آخوندی و شهیدی محلاتی که هر دو باجناق ناطق نوری هستند در دولت مسئولیت گرفتند. در دولت روحانی سهمیه‌های هم برای هاشمی، لاریجانی و خاتمی در نظر گرفته شد. عباس آخوندی که بعد از اختلاف با حسن روحانی و انتقادهای شدید درباره مدیریت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی در یادداشتی تلگرامی از دولت استعفا داد و بعدها به شدت از روحانی در زمینه اقتصادی انتقاد کرد. آخوندی از اعضای راست سنتی و لیبرال دولت روحانی بود. او خودش را برای شهرداری تهران نامزد کرده بود اما در رقابتی نزدیک در مقابل پیروز حناچی بازنده شد.

محلاتی هم که عمر رفاقتش با حسن روحانی به دهه‌های قبل بازمی‌گردد از افراد نزدیک به ناطق و حسن روحانی در جامعه روحانیت مبارز یا همان طیف راست سنتی هستند که ریاست بنیاد شهید و امور ایثاگران را برعهده گرفت.

سال گذشته او به دلیل درآوردن غده‌ای از ریه‌اش در بیمارستان بستری شد و چند بار بعد از آن هم به بیمارستان رفت. با این حال همواره رفتن او از بنیاد شهید تکذیب می‌شد. البته به غیر از محلاتی باید علوی را هم در زمره افراد نزدیک به ناطق نوری در راست سنتی به شمار آورد.

حال به نظر می‌رسد روند خروج سهمیه ائتلافی ناطق نوری از دولت حسن روحانی شتاب گرفته و تنها علوی از این طیف در دولت حسن روحانی باقی مانده است. البته شاید این استعفاها به دلایلی نظیر بیماری و خستگی باشد، ولی نمی‌توان پایان حضور ناطقی‌ها در دولت روحانی را هم نادیده گرفت. ناطق نوری هم به شخصه از سال ۱۳۸۴ تاکنون از روند مدیریت در سیاست کناره‌گیری کرده است و برخی پیشنهادها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و ۹۲ را نپذیرفت و اخیراً‌ هم زمزمه‌های مبنی بر مسئولیت در شورای عالی امنیت ملی شنیده می‌شد که توسط او تکذیب شد.

منبع: آنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها