چه کسی نقویان را از تلویزیون اینترنتی حذف کرد؟

این که آخرین دبیر هیئت عالی گزینش کشور که یک روحانی مشهور است، توسط اسپانسر یک برنامه اینترنتی که تعداد مخاطبانش هم معلوم نیست، گزینش و حذف شود، از اتفاقات خنده‌دار روزگار ماست که متأسفانه جای گریستن دارد.

چه کسی نقویان را از تلویزیون اینترنتی حذف کرد؟

بحث تلویزیون خصوصی و لزوم آن، سال‌هاست که در کشور ما مطرح است و البته با اصرار صداوسیما به تداوم انحصار و مخالفت‌های نهادهای دیگر به نتیجه‌ای نرسیده است، اما با شیوع کرونا، استفاده از امکان لایو اینستاگرام بسیار رونق گرفت و از طرفی، بازار vod ها هم داغ‌تر شد. مشخص بود که تلویزیون توانایی و جذابیت لازم را ندارد و مخاطب در ایام سخت قرنطینه به دنبال رسانه‌های جایگزین می‌گردد.

پای اسپانسر در میان است

در شب‌های ماه رمضان، برنامه‌ای با نام «باغ رمضان» توسط مجموعه فرهنگی عباس‌آباد تهران و با حمایت مالی همراه اول و اپلیکیشن روبیکا هر شب از پلتفرم روبیکا پخش شد که در نوع خود و در مقایسه با جنگ‌های تلویزیونی، برنامه‌ای متفاوت و جذاب به حساب می‌آید.

در این برنامه که حجت‌الاسلام محمدرضا زائری کارشناسی ثابت آن را در کنار دو مجری دیگر بر عهده داشت، هر شب گفت‌وگوهایی با اهالی فرهنگ و هنر در موضوعات متنوع برگزار می‌شد و یک گروه موسیقی هم بدون داشتن محدودیت‌های مرسوم تلویزیون، در بخش‌های مختلف برنامه، قطعاتی را اجرا می‌کردند که اتفاقاً با استقبال مهمانان نیز مواجه می‌شد.

اما طبق آنچه اعلام شده بود، قرار بر این بود که حجت‌الاسلام ناصر نقویان هر شب در این برنامه درباره مسائل دینی بحث‌هایی ارائه کند، اما علیرغم این اعلام، با آغاز پخش، غیر از یک شب، خبری از این روحانی خوش‌بیان نشد و تا پایان ماه رمضان حجت‌الاسلام زائری تنها کارشناس_ روحانی این برنامه بود.

نقویان درباره این غیبت اعلام نشده‌اش گفت: البته قرار نبود من هر شب برنامه زنده داشته باشم، چند قسمت ضبط شده بود که بنا بود پخش شود، ولی متأسفانه به من اعلام کردند که برخی مسئولان با حضور من در این برنامه مخالف هستند و همان قسمت‌های ضبط شده هم پخش نشد.

چه کسی نقویان را از تلویزیون اینترنتی حذف کرد؟

اسپانسر همه کاره است

طبق اطلاعاتی که خبرنگار ایرناپلاس به دست آورده، علاوه بر حضور نماینده صداوسیما به‌عنوان ناظر پخش این‌گونه برنامه‌ها، نماینده همراه اول و روبیکا که اسپانسر بوده‌اند، در نظارت و ممیزی باغ رمضان نقش مؤثری داشته‌اند و حضور حجت‌الاسلام نقویان که به‌تازگی از دبیری هیئت عالی گزینش کشور کناره‌گیری کرده است، با مخالفت شرکت همراه اول مواجه شده و تهیه کننده هم ناچار به حذف او شده است. می‌توان حدس زد به همان دلیلی که نقویان از تلویزیون کنار گذاشته شده، از باغ رمضان هم حذف شده است، اما این‌که یک اسپانسر این کار را انجام داده باشد، جای تأسف بیشتری دارد.

گرچه روبیکا هنوز در بین کاربران فضای مجازی جا باز نکرده و بسیاری این نرم‌افزار را نصب و استفاده نمی‌کنند، اما مخاطبانی که موفق شده‌اند کل این برنامه، یا قسمت‌هایی از آن را در اینستاگرام یا تلگرام ببینند، محتوا و فرم باغ رمضان را پسندیده‌اند که این اتفاق به بازتر بودن و به‌روز بودن محتوا و فرم باغ رمضان بازمی‌گردد.
می‌توان گفت بسیاری از گفت‌وگوها و آیتم‌های باغ رمضان از نظر کیفیت، اجرا و محتوا برتر از برنامه‌های مشابه در تلویزیون بود و نادیده گرفتن برخی خط قرمزها موجب صریح شدن بحث‌ها و جذاب‌تر شدن کل برنامه شده بود.

زنده بُدم، ضبطی شدم

از موارد قابل توجه درباره باغ رمضان این است که برخلاف تصور مخاطبان، این برنامه تنها یک شب به‌طور زنده پخش شد و از شب دوم، ضبطی بود که به نظر می‌رسد صداوسیما و همراه اول برای کنترل بیشتر به این اقدام دست زده‌اند.

به هر حال و با لحاظ همه ضعف‌ها و قوت‌ها، باغ رمضان را می‌شود به‌عنوان نمونه‌ای موفق از برنامه‌ای در تلویزیون خصوصی دانست به این شرط که اعمال نظارت و ممیزی‌های تنگ‌نظرانه، بی‌دلیل و سلیقه‌ای، بلایی را که بر سر تلویزیون آورده است، تکرار نکند.

منبع: ایرنا پلاس

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها