مرگ مرجان؛ رفتی و بی‌تو دلم پُر درده

شهلا صافی‌ضمیر، معروف به مرجان خواننده و بازیگر قدیمی عرصه موسیقی و سینمای ایران روز گذشته در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت. او را بیشتر بشناسیم.

مرگ مرجان؛ رفتی و بی‌تو دلم پُر درده

شهلا صافی‌ضمیر، معروف به مرجان خواننده و بازیگر ایرانی بود که در سال ۱۳۲۷ متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه با مهدی علی محمدی (گوینده رادیو و دوبلور) ازدواج کرد. وی در سن ۲۱ سالگی برای نخستین بار در فیلم دنیای پر امید به کارگردانی احمد شیرازی بر پرده سینما ظاهر شد. او پس از جدایی از همسر خود با فریدون ژورک ازدواج کرد. در آن زمان، چون شهلا ریاحی با نام شهلا معروف شده بود، نام هنری مرجان را برای خود برگزید.

مرجان از هنرمندانی بود که در آغاز بازیگر سینما بوده و در فیلم‌های بسیاری بازی کرده‌است. او در طول فعالیت سینمایی خود با بازیگران معروف و سرشناسی، چون محمد علی فردین، ناصر ملک مطیعی، رضا بیک ایمانوردی، سعید راد، رضا فاضلی و ایرج قادری به ایفای نقش پرداخته‌است. در آن زمان خواننده‌هایی، چون عهدیه در فیلم‌ها با وی ترانه می‌خواندند.

مرگ مرجان؛ رفتی و بی‌تو دلم پُر درده

آثار مهم سینمایی مرجان

جوانمرد

جوانمرد فیلمی به کارگردانی مهدی ژورک و بازیگری محمدعلی فردین و مرجان است که در سال ۱۳۵۳ در سینماهای کشور به نمایش درآمد.

خلاصه داستان

دو دوست بنام امیر پلنگ (محمدعلی فردین) و احمد ننه بابا جگرکی (زکریا هاشمی) به آسیه (مرجان) علاقه دارند. امیر به‌نفع احمد از آسیه دوری می‌جوید. احمد با قلی که از پدر آسیه طلبکار است، درگیر می‌شود و او را به قتل می‌رساند، اما امیر دستگیر می‌شود. احمد با ارثی که عمه‌اش برای او باقی می‌گذارد، تبدیل به یک سرمایه‌دار می‌شود. آسیه هم بعد از فوت پدرش به تهران می‌رود و آوازه خوان می‌شود. امیر از زندان آزاد می‌شود و با کمک کاس آقا (علی میری) به دنبال آسیه می‌رود و او را در کافه پیدا می‌کند و با صاحب کافه درگیر می‌شود. صاحب کافه آسیه را نابینا می‌کند. امیر به سراغ دوستش احمد می‌رود؛ اما او امیر را طرد می‌کند و بعد پشیمان می‌شود. آسیه معالجه می‌شود و با امیر ازدواج می‌کند.

سلام بر عشق

سلام بر عشق فیلمی به کارگردانی عزیزاله بهادری و نویسندگی سیروس الوند محصول سال ۱۳۵۳ است.

خلاصه داستان

حبیب خال کوب (محمدعلی فردین) از زندان آزاد می‌شود و با زری (مرجان)، که آوازه خوان است، ازدواج می‌کند، و با مرتضی (مرتضی عقیلی)، که حامی زری بوده است، دوست می‌شود، امیرخان (بهرام وطن پرست)، که مدیر کافه است، برای بازگرداندن زری با حبیب درگیر می‌شود؛ اما به ضرب گلولهٔ فرد ناشناسی از پا در می‌آید.

تکیه بر باد

تکیه بر باد (فیلم ۱۳۵۷) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مهدی ژورک ساختهٔ سال ۱۳۵۷ است.

خلاصه داستان

ابراهیم عسکری موسوم به «ابی» جوان آسمان جلی است که دختری به نام «مریم» را که قصد خودکشی دارد از مرگ نجات می‌دهد. «مریم» یتیم است و عمو و پسرعمویش قصد دارند ثروت موروثی او را تصاحب کنند. وقتی «ابی» از چنگ پلیس می‌گریزد، «مریم» عازم آبادان است تا نزد خاله اش برود. «ابی» به «مریم» ملحق می‌شود. آن دو پس از اطلاع از فوت خالهٔ مریم به تهران بازمی‌گردند.

«فرشته»، نامزد ابی، و دوستش «اسی» از وضع موجود دلخور هستند، و «ابی» تصمیم می‌گیرد آن دو و «مریم» را ترک و خود را به پلیس معرفی کند. «مریم» با ضمانت «ابی» را آزاد می‌کند و «فرشید» «اسی» را، که دلباختهٔ «مریم» است، بر ضد «ابی» می‌شوراند و از او می‌خواهد که «ابی» را به بیابان پرت افتاده‌ای بکشاند. «ابی» با «فرشید» و همدستانش درگیر می‌شود، و «مریم» و «اسی»، که متنبه شده، برای کمک به او می‌شتابند. همدستان «فرشید» در مرافعه با «ابی» می‌گریزند و خود او موقع کش مکش با «ابی» زیر آوار جان می‌دهد.

سکه شانس

سکه شانس فیلمی به کارگردانی ایرج قادری و نویسندگی سعید مطلبی محصول سال ۱۳۴۹ است.

خلاصه داستان

دو برادر شیفتهٔ دختری می‌شوند، اما دختر به برادر کوچکتر علاقه‌مند است. در این حال مردی سعی می‌کند که بین دو برادر جدایی ایجاد کند و برادر بزرگتر را به قمار می‌کشاند. برادر بزرگتر تمامی ثروت پدر دختر را می‌برد و در صورتی حاضر به به بازگرداندن ثروت مرد می‌شود که او دخترش را به ازدواجش درآورد. مرد می‌پذیرد، ولی برادر بزرگتر در آخرین لحظه درمی یابد که عشق را نمی‌توان با پول خرید و دختر را به ازدواج برادر کوچکتر درمی‌آورد..

مرگ مرجان؛ رفتی و بی‌تو دلم پُر درده

آثار هنری موسیقی

مرجان متوجه صدای خوب خود می‌شود و با خواندن ترانه «کویر دل» که پیش‌تر خواننده ترکیه‌ای آژدا پکان آن را به زبان فرانسه و به نام Viens dans Ma Vie اجرا کرده بود، بسیار معروف شد. با شرکت در شو‌های تلویزیونی از جمله برنامه رنگارنگ، محبوبیت و معروفیت وی صد چندان شد و پس از خواننده شدن سینما را رها کرد و در فیلمی بازی نکرد. از آهنگ‌های معروف و خاطره‌انگیز او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کویر دل

حسود

تکیه بر باد

سکه من

کی صدا کرد منو

گمشده

قصه

خونه خالی

پرنده تنها

مرجان سرانجام در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت.

منبع: برترین‌ها

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی
    0

    در هر خلقی میبودی وقتی تلویزیون را روشن میکردی ترانه ای بود اما حالا هر وقت سدا وصیما را روشن کنی جز قتل و کشتار در جهان نیست و ما وارث تمامی اندوه ها .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها