۲۰ هزار ملوان لنج‌های تجاری استان بوشهر بیکار شده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به رکود فعالیت ۲۵۰۰ فروند لنج تجاری استان بوشهر به سبب ویروس کرونا گفت: بیش از ۲۰ هزار ملوان و خدمه این شناورها در ۱۱ بندر استان بوشهر با اعمال محدودیت‌ها بیکار شده‌اند.

۲۰ هزار ملوان لنج‌های تجاری استان بوشهر بیکار شده‌اند

خورشید گزدرازی، صبح امروز در جمع خبرنگاران در بوشهربا بیان اینکه ویروس کرونا شناورهای سنتی تجاری را زمین‌گیر کرده است اظهار داشت: استان بوشهر در همجواری با آب‌های خلیج فارس و مراوده تجاری با کشورهای حاشیه این آبراه مهم و استراتژیک نقش مهمی در رونق اقتصادی و معیشتی مناطق ساحلی دارد.

وی از زمین‌گیر شدن فعالیت لنج‌های صیادی از زمان شیوع بیماری کرونا در بنادر استان بوشهر خبر داد و افزود: پس از شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر برخی مشاغل، لنج‌های تجاری در اسکله‌‌ها متوقف شدند و اکنون بیش از 3 ماه است این لنج‌ها در بنادر استان بوشهر متوقف هستند و اشتغال ملوانان تعطیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اشتغال ملوانان لنج‌های تجاری استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بیش از 2 هزار و 500 فروند لنج تجاری استان بوشهر با بیش از 20 هزار ملوان و خدمه در 11 بندر استان متوقف هستند و اکنون منتظر تصمیم گیری‌های راهگشا از سوی متولیان هستند تا با آغاز مجدد فعالیت خود به رونق بنادر و بازارهای کشور کمک کنند.

گزدرازی با بیان اینکه ملوان و خدمه این شناورها از سه ماه گذشته با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها بیکار شده‌اند تاکید کرد: ملوانان و خدمه‌های لنج‌های تجاری مستقر در بنادر استان بوشهر با تعطیلی فعالیت لنج‌ها حتی از بیمه بیکاری برخوردار نیستند و دچار بحران معیشتی و اقتصادی شده‌ اند.

وی با تاکید بر نقش مهم اتاق بازرگانی در کمک به تامین نیازمندی‌‌های جامعه خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی استان بوشهر آماده است با مطالعه نیازمندی‌های بازار مصرفی استان و صنایع تولیدی در داخل استان و استان‌های پیرامون به عبور از شرایط فعلی کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با بیان اینکه اکنون تردد لنج‌های تجاری از بنادر استان بوشهر به بنادر امارات با سختی‌ها فراوان از سر گرفته شده است گفت: کشور امارات با تدوین پروتکل‌های جدید بهداشتی برای مقابله با کرونا اجازه ورود لنج‌های صفاری استان بوشهر به بنادر دبی صادر می‌کند و این در حالی محقق می‌شود که لنج‌های پیش از خروج نماینده و وکیلی در امارات انتخاب و مامور خریدکالاهای مورد نیاز خود و تحویل آن به بندر کنند.

گزدرازی با بیان اینکه پس از تهیه کالا از سوی وکیل، لنج‌ها می‌توانند در بنادر دبی پهلو بگیرند، گفت: بر این اساس لنج‌ها با فرصت 3 روزه می‌توانند اجناس تجاری را بارگیری و به سمت بنادر استان بوشهر حرکت کنند.

وی، با اشاره به اینکه خدمه لنج‌های تجاری باید زیر 60 سال سن داشته باشند افزود: طبق پروتکل‌های جدید کشور امارات برای جلوگیری از شیوع کرونا ملوانان لنج‌های ایرانی باید زیر 60 سال سن داشته باشند و اجازه پیاده‌شدن در بندر و ارتباط با کارکنان بنادر دبی را ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر انجام معاینات پزشکی خدمه‌ لنج‌ها در بنادر دبی از دیگر موارد پروتکل‌های کشور امارات دانست و بیان کرد: بعد از ورود لنج‌های ایرانی به بنادر دبی معاینات پزشکی ملوانان از سوی پزشکان اماراتی انجام می‌شود و در صورت سلامت ملوانان، لنج‌ها اجازه پهلوگیری و بارگیری می‌یابند.

وی با بیان اینکه بارگیری کالا و اجناس تجاری در امارات توسط کارکنان یا شرکت‌های کشتیرانی انجام می‌شود و ملوانان حق تماس با این افراد را ندارند خاطرنشان کرد: هزینه‌های معمول برای انتخاب وکیل و سفارش کالا و بارگیری معادل تقریبا 50 میلیون تومان برای هر لنج تجاری است که لنج‌داران باید آن‌را به وکیل خود در کشور امارات پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر بیان کرد: با تغییر رویه‌های معمول از سوی دولت، کالای همراه ملوان با دستورالعمل‌های پیشین اجازه ورود نخواهد یافت و این در حالی است که کالای ته‌لنجی فرصتی مناسب برای تامین کالاهای مصرفی و صنایع تولیدی کشور است و اگر دولت در محدودیت‌های اعمال شده تجدید نظر کند می‌تواند با بسته‌ای جدید در شرایط تحریم به کمک کشور بیاید.

گزدرازی با تاکید بر نقش کالای ته لنجی در تامین مایحتاج صنایع تولیدی کشور افزود: دولت می‌تواند لیستی از کالاهای مورد نیاز مصرفی و یا صنایع تولیدی تهیه کند و حتی با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی به ملوانان اجازه دهد بدون ثبت سفارش این کالاها را با عنوان ته‌لنجی وارد کنند تا نیازمندی‌های بازار و برخی از صنایع تولیدی کشور تامین شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها