آموزش کاشت هل در گلدان

با یادگیری نکات و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب شما می‌توانید به راحتی گیاه هل را در گلدان در منزل بکارید.

آموزش کاشت هل در گلدان

«هِل» یک نوع ادویه و چاشنی سرشار از خاصیت است. بسیاری از افراد، به دلیل فواید و خواص شگفت انگیز هِل برای سلامتی، نسبت به کاشت این گیاه در گلدان و استفاده از محصول ارگانیک خود علاقه‌مند هستند.

کاشت هِل خوشبو در گلدان، مانند کاشت بادام زمینی و یا کاشت سیب زمینی در گلدان بسیار راحت و لذت‌بخش است.

برای کاشت هِل در گلدان ابتدا باید گلدان مناسبی تهیه کنید که ارتفاع آن حدودا ۲۰ سانتیمتر و بهتر که از جنس سفال باشد تا ریشه گیاه نپوسد و از طرفی باید گلدان شما دارای سوراخ‌های زهکشی مناسب باشد تا آب اضافه از ته گلدان خارج شود.

هل برای رشد و پرورش به خاک غنی و حاصلخیز نیاز دارد و همچنین برای افزایش زهکشی خاک، بهتر است مقداری ماسه به آن بیافزایید. بعد از تهیه بافت خاک مورد نظر، گلدان را با این خاک پر کنید.

برای این کار ابتدا کپسول‌های بذر (دانه‌های هل) را برای چند دقیقه در آب قرار می‌دهیم. سپس به آرامی کپسول را باز می‌کنیم و بذر‌ها را بیرون می‌آوریم. در مرحله بعدی، بذر‌ها را با آب می‌شوییم تا پوشش چسبناک آن در آب از بین برود. بذر‌ها را به مدت دو روز درون آب قرار می‌دهیم و پس از این مدت درون دستمال خیس قرار داده تا جوانه بزند. بعد از جوانه زنی باید بلافاصله بذر‌ها را در گلدان بکاریم.

برای کاشتن دانه هل در گلدان، ابتدا سطح خاک را با استفاده از یک آب‌پاش به خوبی مرطوب کنید. سپس با استفاده از یک بیلچه باغبانی سطح خاک را صاف کرده تا آماده کاشت شود. بذر‌های هل را که از قبل خیسانده‌اید و جوانه زده‌اند را روی سطح خاک بپاشید و با مقداری از خاک روی آن را بپوشانید. در پایان نیز با استفاده از آب‌پاش، مجدداً سطح خاک را مرطوب کنید.

آموزش کاشت هل در گلدان

شرایط نگهداری از گیاه هل

نور: مکانی روشن و پر نور، اما به دور از نور مستقیم آفتاب برای رشد و پرورش گیاه هل مناسب است؛ از این‌رو پس از جوانه زدن بذرها، باید گلدان خود را به مکانی نورگیر منتقل کنید.

دما: گیاه هل بهترین رشد را در دمای ۲۴ تا ۲۲ درجه سانتیگراد و حداکثر ۲۶ درجه سانتیگراد دارد. دقت داشته باشید که گیاه هل در دما‌های خیلی پایین و خیلی بالا از بین می‌رود.

توجه داشته باشید که گیاه هل به وزش باد شدید بسیار حساس است. وزش باد باعث کاهش محصول این گیاه می‌شود. از این‌رو، از قرار دادن گلدان در معرض باد اجتناب کنید.

آبیاری: از آنجایی که هل گیاهی رطوبت پسند است، باید همواره گلدان آن را مرطوب نگه دارید. زمانی باید این گیاه را آبیاری کرد که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست داده باشد و نه اینکه کاملاً خشک شده باشد. همچنین باید با عمل غبارپاشی نسبت به افزایش رطوبت هوای اطراف برگ‌ها اقدام کنید. البته آبیاری بیش از اندازه و نامناسب این گیاه می‌تواند منجر به سیاه شدن برگ‌ها، به خصوص برگ‌های پایینی گیاه، پوسیدگی ساقه‌ها و ریشه‌های گیاه و از بین رفتن آن شود. خشکی و کمبود رطوبت خاک نیز در ابتدا موجب سوختگی و خشکی حاشیه و نوک برگ‌ها و سپس قهوه‌ای شدن و چروکیدگی تمامی برگ‌ها می‌شود.

کوددهی: با توجه به نیاز بالای گیاه هل به مواد و عناصر غذایی، افزودن مقادیر مناسبی از کود‌های شیمیایی به همراه کود‌های آلی، نقش مهمی در افزایش عملکرد میوه هل و همچنین بهبود کیفیت آن دارد.

زمان و نحوه برداشت دانه هل

مدت زمان مورد نیاز برای رشد و برداشت کپسول‌های هل، از ۴ تا ۶ هفته بعد از کاشت این گیاه است؛ اما گاهی بیش از ۲ ماه نیز زمان برای رسیدن دانه‌ها نیاز است. کپسول‌های هل را زمانی که تقریباً رسیده هستند، برداشت می‌کنند؛ یعنی قبل از اینکه رنگ آن‌ها به زرد گراییده شود، باید نسبت به برداشت آن‌ها اقدام کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها