رمزگشایی از جعبه سیاه پرونده اختلاس 3هزار میلیارد تومانی

تعیین وقت دادگاه غیابی رسیدگی به اتهامات محمودرضا خاوری، بار دیگر نام این متهم پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی را به سوژه داغ رسانه ها تبدیل کرده است.

رمزگشایی از جعبه سیاه پرونده اختلاس 3هزار میلیارد تومانی

به گزارش خبر فوری ، خاوری، مرد مرموزی است که با فرار پر رمز و راز خود بسیاری از پشت پرده های فساد بزرگ اقتصادی را با خود به کانادا برد و نزدیک به 2200 روز است که تلاش ها برای بازگرداندن او که همچون جعبه سیاه پرونده سه هزار میلیارد تومانی است ناکام مانده به همین دلیل قوه قضائیه قصد دارد دادگاه وی را به صورت غیابی برگزار کند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران در همین زمینه گفته جلسه رسیدگی به پرونده محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی در رابطه با اقدامات نامبرده روز سه شنبه ۳۰ آبان ماه در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار خواهد شد. اسماعیلی افزوده است: با توجه به عدم حضور متهم در ایران پس از صدور کیفرخواست از ناحیه دادسرای تهران اقدامات قانونی مبنی بر صدور قرار رسیدگی غیابی و ابلاغ مراتب از طریق نشرآگهی در جراید کثیرالانتشار انجام و وقت رسیدگی تعیین شده است و در موعد مقرر برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی قضایی انجام و رای مقتضی صادر خواهد شد.

به کارگیری بازنشسته ای با تابعیت دوگانه

با گشوده شدن پرونده فساد بزرگ اقتصادی در تابستان سال 90 نام افرادی چون مه آفرید امیرخسروی و محمودرضا خاوری به عنوان متهمان این پرونده، رسانه ای شد. مه آفرید، متهم ردیف اول این پرونده بود که در 15 مرداد همان سال بازداشت و پس از طی مراحل قضایی در سوم خرداد سال 93 اعدام شد اما خاوری پیش از دچار شدن به سرنوشت شریکش فرار کرد و به کانادا رفت.

محمود رضا خاوری متولد ۱۳۳۱صادره از خرم آباد و دارای تابعیت دوگانه ایران و کانادا است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران تا مقطع لیسانس در رشته حقوق و تا مقطع فوق لیسانس حقوق در دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند.

خاوری فعالیت بانکی خود را در بانک صنعت و معدن در سال ۱۳۵۶ با سمت کارشناس قضایی آغاز کرد. او در سال ۱۳۶۱ به سمت ریاست اداره دعاوی بانک صنعت و معدن منصوب شد و تا سال ۱۳۶۴ در این سمت بود. خاوری در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به سمت عضو هیئت مدیره بانک سپه منصوب شد و در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، ابتدا به سمت قائم مقام مدیر عامل بانک سپه و سپس به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک سپه منصوب شد. در دوره محمود احمدی‌نژاد و در سال ۱۳۸۸ نیز به سمت ریاست بانک ملی ایران رسید و در همین مسئولیت بود که نام خود را به عنوان متهمان اصلی یکی از بزرگ ترین اختلاس ها در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد.

ماجرای انتصاب خاوری به عنوان رئیس بانک ملی نیز در کنار ماجرای فرار او از کشور از جمله نکات مبهم موجود در این پرونده است چراکه خاوری علاوه بر دوتابعیتی بودن، به دلیل بازنشسته بودن نمی توانست مسئولیت ریاست بانک ملی را به عهده بگیرد مگر با تصویب هیات وزیران که این هیات نیز در جلسه 23 خرداد سال 89، این مجوز را صادر کرد.

رسانه ای شدن چنین مسائلی، انتقادات زیادی را متوجه دولت احمدی نژاد و دستگاه اطلاعاتی کرد و به دنبال همین انتقادات بود که برخی از حامیان احمدی نژاد هم توصیه نامه برخی نمایندگان مجلس هفتم برای حفظ محمودرضا خاوری در سیستم بانکی را منتشر کردند. در این نامه که به امضای 170 نفر از نمایندگان رسیده بوده، امضاکنندگان در تاریخ 12 تیر 84 ضمن تبریک به احمدی نژاد به مناسبت پیروزی در انتخابات، از آنچه "عملکرد و فعالیت و مدیریت مطلوب و تحسین برانگیز" خاوری، مدیرعامل وقت بانک سپه خوانده بودند حمایت و قدردانی کرده و خواستار حفظ او در سیستم بانکی شدند.

فرار رازآلود

فرار رازآلود خاوری را شاید بتوان یکی از جنجال برانگیزترین بخش های پرونده وی در سال های اخیر به حساب آورد به طوریکه ناصر سراج، قاضی پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی نیز تایید کرد "قطعا دستهایی در کار بوده تا خاوری را فراری دهند." سراج درباره جزئیات خروج خاوری از کشور اینگونه توضیح داده است: در تاریخ 20 شهریور 90 آقای خاوری رئیس بانک ملی به عنوان ماموریت تقاضای خروج از کشور به انگلستان را داشته است. درتاریخ 29 شهریور با شماره 578669 با ماموریت وی به خارج از کشور موافقت شد. در 6 مهر ماه سال 90 مشاور نهاد و دبیر هیات نظارت بر مسافرتهای خارجی کارکنان دولت آن ماموریت را کان لم‌یکن تلقی کرده است یعنی چند روز بعد از اینکه خاوری به خارج رفته است این ماموریت کان لم یکن تلقی می‌شود و آقای خاوری در هتلی در انگلستان و از طریق فکس استعفای خود را به دفترش اعلام می‌کند. 31 شهریور 90 آقای خاوری به مدیر حراست می‌گوید درخواست سفر به لندن برای شرکت در جلسه بانک پی‌ال سی لندن را دارم. از وزارت اطلاعات سوال کنید اگر ممنوع الخروج نیستم بروم. برابر اطلاعاتی که من کسب کردم آقای صفایی نیکو مدیر حراست از طریق دکتر زارعی رئیس سازمان حراست کل کشور موضوع را پیگیری و نهایتا معاون وزارت اطلاعات بلامانع بودن خروج آقای خاوری را اعلام کرده است. بدین ترتیب آقای خاوری به موجب بلیت تهیه شده توسط بانک پی‌ال‌سی کشور را ترک می‌کند.

محسنی اژه ای در جلسه ای درباره فرار خاوری اظهار داشت: موضوع را باید برد به آن زمانی که اتفاق افتاد، آن زمان شاید تعداد قابل توجهی از افراد در مظان اتهام نبودند، پرونده نیز در یک شعبه دست چندم خوزستان رسیدگی می شد و ابعاد آن روشن نبود. در خصوص فرد مورد بحث (خاوری) وی با ماموریت دولت رسماً از کشور خارج شده بود. وقتی اتفاقی رخ می دهد نمی توان همه حول و حوش آن را ممنوع الخروج کنیم.

جهرمی مدیر عامل وقت بانک صادرات هم که به علت نقش داشتن این بانک در اختلاس سه هزار میلیاردی از مسئولیت خود عزل شد طی بیانیه ای با اشاره به فرار خاوری نوشت: امروز با کنارگذاشتن بنده باز هم درس غلطی را به مردم می‌دهند زیرا با فرار آقای خاوری (مدیر عامل بانک ملی) به کانادا برخی ازآ نان دچار سردرگمی و دست‌پاچگی شده‌اند. آقای خاوری که با توجه به گستردگی فساد در بانک ملی در این پرونده و پرونده‌های دیگر، احتمال دستگیری خود را به خاطر ارتباط با این پرونده‌ها و عوامل پشت پرده آن‌ها می‌داد به کانادا گریخت و اکنون عوامل مرتبط با وی در بانک مرکزی و دولت در صدد رفع و رجوع این فرار، که با کمک و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند و از ترس گسترده‌تر شدن ابعاد این موضوع با شخص اصلی پیگیری‌کننده و شکایت‌کننده اصلی این پرونده برخورد نمودند.

جهرمی همچنین در مصاحبه گفته بود با توجه به اینکه پرونده فساد سه هزار میلیاردی در ابتدا در دادگستری خوزستان در حال رسیدگی بود مسئولان قضایی این استان قصد دستگیری خاوری را داشتند که به دنبال یک سفارش، این اتفاق نمی افتد.

حرف ها و حدیث ها درباره فرار خاوری، واکنش محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت را نیز به دنبال داشت و وی در جلسه ای با دانشجویان در سال 91 در این باره گفت: مديرعامل بانک ملي را چه کسي فراري داد؟ من در اين خصوص با مراجع مسئول مکاتبه کردم. ماجراي فساد بزرگ بانکي را که خود من پيگيري کردم. من با کمک توده مردم از اين موضوع مطلع شدم و وقتي به آنها گفتم برويد پيگير اين ماجرا شويد آنها بدل زدند و موضوع را به سمت دولت هدايت کردند.

امید به همکاری اینترپل

با فرار خاوري به كانادا دستگاه قضايي از اين كشور خواست كه خاوري را براي رسيدگي به اتهاماتش تحويل ايران دهد كه اين كشور تاكنون از اين كار خودداري كرده است. از سوي ديگر از پليس اينترپل خواسته شد مديرعامل فراري را در ليست خود قرار دهد كه پس از پيگيريهاي دستگاه قضايي و ناجا اينترپل نام خاوري را در ليست متهمان تحت تعقيب خود قرار داد.

با اینحال جعبه سیاه پرونده سه هزار میلیاردی همچنان در کانادا به زندگی مجلل خود ادامه می دهد و شاید برگزاری غیابی دادگاه او و صدور حکم برای خاوری، پلیس اینترپل را قانع کند که این غارتگر اموال مردم ایران را به کشور برگرداند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • س ه
    0

    اقا خاوری یک تنه این بار را حمل کرده یا تیمی؟ یک لحظه عمل کرده یا طی زمان؟ خودش تنها رفته یا بردندش یا فرستادندش؟ سعی شود با شغور ملی و مردم بازی نشود

  • خرپشت
    0

    کد خدا را ببین ده را بچاپ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟