چرا کرونا در ایران زیاد شد؟ / سفر به شمال؛ فاجعه‌ای که می‌تواند به وقوع بپیوندد

نمودار ابتلا به کرونا در 11 فروردین به اوج خود رسید و بعد کاهش یافت. بعد از آن، در تاریخ 12 اردیبهشت به کمترین میزان خود رسید و حتی به زیر 1000 مورد ابتلا در روز هم دست یافت اما سپس مجددا رو به فزونی گذاشت.

چرا کرونا در ایران زیاد شد؟ / سفر به شمال؛ فاجعه‌ای که می‌تواند به وقوع بپیوندد

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه کشور آرام آرام در حال بازگشت به شرایط عادی خود است، افزایش ابتلا به کرونا در ایران باعث نگرانی برخی شده است. نمودار زیر شرایط ابتلا و مرگ و میر روزانه کرونا در ایران را از ابتدای اسفند تا 10 خرداد به تصویر می‌کشد.

نمودار فوق به خوبی نشان می‌دهد که نمودار ابتلا در 11 فروردین به اوج خود رسید و بعد از آن رو به کاهش گذارد.

بعد از آن، در تاریخ 12 اردیبهشت به کمترین میزان خود رسید و حتی به زیر 1000 مورد ابتلا در روز هم دست یافت اما بعد از آن مجددا رو به فزونی گذاشت.

این افزایش ابتلا به حدی بود که در تاریخ 9 خرداد تعداد مبتلایان روزانه به بیش از 2800 نفر رسیدند و روز بعد هم عدد 2282 را به ثبت رساند.

این در حالی است که روند شیوع کرونا در کشورهای دیگر کمی تفاوت دارد. ایتالیا کشوری بود که تقریبا همزمان با ما به دام کرونا افتاد. نمودار زیر تعداد مبتلایان روزانه و مرگ و میر حاصل از کووید 19 این کشور را نشان می‌دهد.

21 تا 25 مارس اوج شیوع کرونا در این کشور بوده است. بعد از این زمان، تعداد مبتلایان به آرامی کم شده و جهش دیگری رخ نداده است(بر خلاف ایران).

نمودار مرگ و میر کرونایی این کشور البته شباهت بیشتری به ایران دارد. هر دو کشور در بازه زمانی انتهای مارس و ابتدای آوریل بیشترین تعداد مرگ و میر را داشته و بعد از آن روند کاهشی پیدا کرده اند.

نمودار وضعیت ابتلای روزانه اسپانیا و آلمان نیز شرایط مشابهی را نشان می‌دهد. در هر دو این کشورها نمودار ابتلا یک جهش(در انتهای مارس) داشته و بعد از آن، روند کاهشی بوده است.

چرا کرونا زیاد شد؟

اکنون پرسش این است" چرا کرونا در ایران مجددا رو به فزونی گذاشت؟" بازگشت روند صعودی مبتلایان از روز 12 اردیبهشت کلید خورد. اگر قاعده مخفی بودن حدودا دو هفته ای ویروس را قبول داشته باشیم باید اعتراف کنیم که احتمالا صعودی شدن مجددا روند ابتلا به روزهای ابتدایی اردیبهشت باز می‌گردد.

در این روز بود که طبق اعلام دولت و ستاد کرونا، روند عادی سازی جریان رفت و آمد و اقتصاد کشور آغاز شده و بسیاری به سر کارشان بازگشتند. در همین رابطه می‌توان فرض کرد که علت شیوع مجدد کرونا عادی سازی زود هنگام کشور به دستور دولت بوده است.

با این حال، دولت و مسئولان بهداشتی کشور، این فرض را رد و انکار می‌کنند. آنها معتقدند که اصولا صعودی شدن نمودار کرونا نه به معنی افزایش ابتلا بلکه به معنی افزایش روند شناسایی مبتلایان بوده است. در همین رابطه، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: علت این افزایش در آمار به دلیل تغییر تمرکز ما از بیماران بستری در بیمارستان به کل جامعه است.

به جز این، شرایط پخش کرونا در استان‌ها نشان می‌دهد که شاید تئوری اول درست نباشد. اگر افزایش ابتلا به کرونا به علت تصمیم دولت مبنی بر بازگشت کشور به شرایط عادی و خروج از قرنطینه بود باید در شهرهایی مانند تهران (که اصولا از ابتدای اردیبهشت به شرایط عادی بازگشتند) تعداد مبتلایان افزایش می‌یافت.

اما شواهد نشان می‌دهد که مناطق زرد و قرمز ایران عموما شامل استان‌های مرزی می‌شود. طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، وضعیت استان خوزستان، قرمز و استان های خراسان رضوی ، آذربایجان های شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و مازندران در وضعیت هشدار قرار دارند.

نمودار زیر نشان می‌دهد که وضعیت زرد و قرمز بیشتر در مناطق مرزی وجود داشته و استان‌های مرکزی کم خطرتر هستند.

سفر؛ خطری که جامعه را بیش از پیش تهدید می‌کند

اما پرسش این است که چرا در مناطقی مانند خوزستان و کرمانشاه ابتلا به کرونا افزایش داشته است؟ بسیاری علت این افزایش ابتلا را فزونی یافتن ترددهها و تجمعات می‌دانند. طبق گفته حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزاری آیین عروسی و عزاداری و تجمعات چند نفره و گروهی در خوزستان عامل انتشار بیماری کرونا بوده است.

همین اتفاق باعث نگرانی برخی مسئولین شده است. تعطیلات انتهای هفته باعث شده بسیاری عزم شمال و به خصوص مازندران کنند. استان مازندران هم اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد و افزایش مسافرت به این منطقه باعث جهش بیماری در این منطقه و مراکز دیگر به خصوص تهران می‌شود.

در همین رابطه، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از هموطنان به‌ویژه تهرانی‌ها خواسته به استان‌های شمالی سفر نکنند. براساس آمار رسمی تا پایان روز جمعه دوم خردادماه جاری در مجموع در بیمارستان های تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران 337 بیمار با وضعیت حاد تنفسی و مبتلا به ویروس کرونا همچنان تحت درمان قرار دارند که حدود 15 درصد از مجموع بیماران کرونایی تحت درمان در 31 استان کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • محمد
    0

    این از بی تد بیری مسا ولین است حکومت وقانون دست شماست باشدت وحدت عین سایر کشورها عمل کنید این ملت ظرفیت ندا رن که با رافت با انها عمل شود چوبشم انهایی میخورند که قانون مدار هستند

  • ناشناس
    0

    این دیگر چرا ندارد دولت آمار غلط میدهد و فقط آمار مربوط به تست را گزارش میکند و آن را هم میگوید ۸۰ درصد سرپایی و موارد تشخیصی دیگر را جز آمار نمی آورد. من دیروز به داروخانه رفتم مسولین داروخانه بماند که حتی ماسک را استفاده نمیکرد بلکه به یک شکلی افرادی که رعایت میکردند را وسواس معرفی میکرد. همه چیز دیگر در خیابان ها عادی شده. جنایت که شاخ و دم ندارد. کسانی که عادی سازی میکنند و یا دستور ها عادی سازی میدهند همه قاتل و جنایتکار هستند.

  • علی
    0

    قطعا آمارهای ایران ایراد دارد و احتمالا داده ها به درستی جمع آوری نشده است.

  • ناشناس
    0

    چرا حکومت راه ها را نمیبندد؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پلیسو میزنن ملت باافتخار از سد عبور میکنن. بعدم عکساشو با علامت ویکتوری تو اینستا منتشر میکنن بعدم ب عشق و حالشون لب دریا میپردازن

  • اکبر بی کله
    0

    دنیا به شام تیره گرفتار صد بلاست محتاج یک طلوع پر از شادی و شفاست ایران ما ولی به بلای مضاعفی در این فضای تیره و آلوده مبتلاست.... شد انقلاب و سهم گدا زاده ها کنون بازار ارز و اشرفی و سکه و طلاست آن کس که پیش از این به الاغی سواره بود راحت به بنز ضد گلوله پی صفاست شیخی که هر شبی دو ریالی به روضه داشت این دوره شد رئیس و ببین منزلش کجاست....

  • ایمان
    0

    ب جرات میگم نیمی از مردم هر شهر مبتلا هستن ک اکثرا هم ناقلین بی علامتن،هیچ بشری دیگ رعایت نمیکنه،برای یک کار ضروری بعد از سه ماه از خونه رفتم بیرون با یه ماسک جراحی ک روش N95 بود و دوتا لاتکس ب دست،مردم جوری نگاه میکردن انگار جذام دارم،هیچکسم رعایت نمیکرد مغازه ها،باشگاه و غیره همه باز بودن و خوش و خرم بدون فاصله اجتماعی،دقیقا قبل از اعلام کرونا هم من همین شکل ماسک میزدم و مردم جوری نگام میکردن انگار مرض مسری دارم حتی مسولین بیمارستان کامکار قم!!!بله‌من ساکن قم هستم و مسولین اولین بیمارستانی ک کرونا مثبت شد منو بخاطر ماسک زدنم مسخره کردن یک شب قبل از اعلام کرونا وقتی برای نوشتن‌نسخه برای انسولین مادرم رفته بودم!! خلاصه اینکه خوب دولت و ملت بهم دیگ میان ملت میگن دولت چرا تمهیدات نمیذاره،جالب خود ملت حتی ماسکم نمیزنن و کسی هم ک ماسک داره رو مسخره میکنن در ضمن من بشدت از قیمت های فضایی الکل و ژل شکایت دارم

  • رضا
    0

    با با آمار دیگه چه صیغه ای هستش اینا همش سیاسیه از وقتی که زمزمه های همدستی چین و بهداشت جهانی شنیده شد و چون ایران هم متهم ردیف دوم بود آمار ها رفت بالا و گر نه با این وضعیت ایران الان ما باید روزانه 30000 مبتلا رو حداقل داشته باشیم

  • کاربر ناشناس
    0

    بنظر می رسد که شما تبلیغ بد حجابی هم در در صدر برنامه دارید وگرنه از خانمهای بد حجاب نمایش نمی دادید

  • پدرام
    0

    نه به اینهمه ادعای ایران ،که کرونا را بزانو درآوردیم و به کشورهای دیگر مشاوره میدهیم و حالا اسپانیا که وضعیتش اسفبار بود الانه میزان مبتلایانش به صفر رسیده و ما با اینهمه ادعا اندر خم یک کوچه هستیم،جای تاسف دارد

  • علی
    0

    همه جا رو گرفتن باز کردن دولت خودش میخواد هم اقتصاد بگرده هم کرونا روشکست بده وعادی سازی هم کرده وقتی یه شهر که من زندگی میکنم اصلا تعطیلات فطر و همین تعطیلات پیش رو اصلا مردمش رسم نیست برن مسافرت فقط نوروز میرن آمار از عید نوروز بیشتر شده کدام مسافرت کل کسب وهمه چیز باز شد معلومه اینجوری میشه بهانه کردن مسافرت خب عید فطر همون یه روز تعطیل میکردن راههای استانی رو هم میبستن عرضه این کار رو دارن فقط میخوان مردم برن اقتصاد بچرخه

  • طه
    0

    وقتی همه جا رو باز میکنن از مردم چه انتظاری هست؟ تا وقتی تالارها و مساجد بسته بود نه کسی مراسم می گرفت نه کسی مجبور بود تو تجمعات شرکت کنه.الان که یکی یکی این ها رو باز میکنن مردم هم فکر میکنن خطر رفع شده.خانواده خودم یکی از همین مردم هستند هر چی میگیم آمار بالا رفته میگن تالارها باز شده دیگه قشنگ سور و سات عروسی رو راه انداختن...خدا به خیر بگذرونه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها