صادق خلخالی می‌خواست نام خلیج فارس را بعد از انقلاب تغییر دهد؟

روز سه‌شنبه هشتم خرداد 1358 روزنامه آیندگان به نقل از خبرگزاری فرانسه در دوبی گزارش داد که آیت‌الله خلخالی، طی سفری سیاسی عازم دوبی شده بود، در این کشور اظهار داشته که خلیج فارس یک خلیج اسلامی است.

صادق خلخالی می‌خواست نام خلیج فارس را بعد از انقلاب تغییر دهد؟

بر اساس این گزاش آیت‌الله خلخالی در پایان دیدار با شیخ راشد سعید آل مکتوم، نایب‌رئیس امارات متحده عربی گفته بود:

«ایران تمام نام‌گذاری‌های ساختگی را که امپریالیسم به خلیج نسبت می‌دهد رد می‌کند، زیرا این خلیج در پی موفقیت انقلاب ایران تبدیل به یک «خلیج اسلامی» شده است. رژیم سلطنتی ایران خلیج را به عنوان یک خلیج «پارسی» تلقی می‌کرد، اما اعراب که معتقد بودند این یک خلیج عربی است به این نام‌گذاری اعتراض داشتند. جدا از این کشمکش لغوی، بین ایران و امارات عرب یک دعوای ارضی نیز وجود دارد: تهران با مطرح کردن موضوع حساسیت استراتژیک راه آبی خلیج، سه جزیره کوچک «عرب» ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را در 1971 در پی خروج نیرو‌های انگلیسی از خلیج اشغال کرده بود.»

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز گزارش داد: که آیت‌الله خلخالی در ادامه همان روز «یک ساعت با شیخ زاید، امیر عمارات عربی متحد در ابوظبی دیدار کرده و اظهار داشت: از اکنون خلیج فارس، به عنوان «خلیج اسلامی» معروف خواهد بود.»

خبرنگاران روزنامه آیندگان کوشیدند که بتوانند با آقای خلخالی در دوبی تماس بگیرند تا از صحت و سقم این اظهار نظر‌ها آگاه شوند، اما موفق نشدند.

خلیج‌فارس نامی است ایرانی که هیچ قدرتی توانایی دگرگونی‌اش را ندارد

در پی همین ماجرا آیندگانی‌ها با داریوش فروهر، وزیر وقت کار و دبیرکل حزب ملت ایران، تماس گرفتند و نظر او را در این باره جویا شدند. فروهر که فعالیت‌هایش در جهت منافع ملی ایران در جبهه ملی زبان‌زد بود گفت: «من کاری به گفته آقای خلخالی یا دیگران ندارم، عقیده شخص من درباره خلیج‌فارس این است که خلیج‌فارس نامی است تاریخی که هیچ قدرت بشری توانایی دگرگونی آن را ندارد.»

دکتر ابراهیم یزدی، وزیر وقت خارجه هم در این باره به آیندگان (8 خرداد 58) گفت: «نظر دولت تا وقتی که تغییر نکنیم خلیج‌فارس است.»

من نگفتم اسم خلیج فارس عوض شود

به دنبال واکنش‌ها به اظهار نظر خلخالی راجع به نام خلیج‌فارس در دوبی، جمعه 11 خرداد 58 که آیت‌الله خلخالی به اتفاق مهدی هادوی (دادستان کل انقلاب) و کریمی (رئیس انتظامات زندان قصر) به منظور رسیدگی به اوضاع جاری خوزستان وارد اهواز شدند، در اجتماع مردم خوزستان از ایشان درباره آن اظهار نظر جنجالی پرسیده شد. خلخالی، اما به طور کل چنین اظهار نظری را تکذیب کرد و گفت:

«جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است. ما در این زمینه در رسانه‌های گروهی و در مصاحبه‌های مطبوعاتی امارات متحده عربی هیچ‌گونه گفتگویی نکردیم و در هیچ‌یک از جراید که مطالب ما را به طور مفصل نوشته‌اند از قول ما راجع به این مسئله حرفی درج نکرده‌اند. دشمنان جمهوری اسلامی به هر عنوان که باشد شایعه‌پراکنی می‌کنند در حالی که ما بیداریم و همه توطئه‌ها را خنثی می‌کنیم. در مورد خلیج‌فارس من نگفتم اسم خلیج‌فارس عوض شود، آن‌چه را که من گفتم این بود که خلیج‌فارس قبل از انقلاب اسلامی در ایران، خلیج‌فارس بود و نه خلیج عرب، بلکه خلیج آمریکا بود، زیرا همه منافع آن به جیب کارتر و تراست‌ها و امپریالیزم و صهیونیزم سرازیر می‌شد؛ ولی الان پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران، اسلامی می‌باشد، یعنی متعلق به کشور جمهوری اسلامی ایران است. ما که می‌گوییم ایران کشور اسلامی است و یا فلان کس مسلمان است در صدد نیستیم که اسم واقعی اشخاص و یا کشور را تغییر دهیم. قبل از من هم مسئله را بزرگان عنوان کرده‌اند. باید با تلاش همه‌جانبه توطئه‌هایی که در مورد انقلاب اسلامی می‌شود خنثی نماییم. کارمندان وزارت امور خارجه باید مسئله را دقیقا مطالعه کرده و یا با خودم تماس می‌گرفتند تا حقیقت روشن گردد.» (اطلاعات شنبه 12 خرداد 1358).

منبع: انتخاب

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • عامل
    0

    خوب که به آرزویت ترسیدی ..با این همه کشتار

  • جواد
    0

    جواب خواهی داد در ان دنیا به کودکانی که یتیم کردی زنانی که بیوه شدند خونهایی که به ناحق ریختی

  • بی‌نام‌
    0

    نعلت خداوند بر تو باد ای‌خلخالی لعین

  • جاجانی
    0

    صادق خلخالی یک قاتل بلفرطه بود وبس.یکجانی حیات وحش دنیا اورا درهیچ باغ وحشی نمیپذرین.

  • ناشناس
    0

    خرد ستیزی کشو ها را به سوی خرابی و نا امنی دراز مدت سوق می دهد --- از یک سو حتی به اصطلاح متمدن ترین و لیبرال ترین و دموکرات ترین دولتها در دنیا در برخورد با مخالفان یا مجرمان کشورهای خویش یا از راه دادگاه ها یا از راه برخورد نیروهای امنیتی به هر صورتی عده ای از شهروند خود را بحق یا بناحق به قتل رسانده و خاونده های مقتولان را از سرپرست خود محروم ساخته اند. بی تردید در پس سوژه قرار دادن پیوسته این قتلها توسط مخالفان برای بدنام کردن هر دولتی یک انگیزه سیاسی نهفته است که ادامه بی منطق آن به عقده گشایی و کش مکش میان دولت و مخالفان خود می انجامد و بی خسارت مادی و تلفات جانی نخواهد بود. ادامه این کش مکشها بیشتر بجای قرار دادن کشورها روی خط مدیریت درست و سالم ، کشور ها را به سوی آشوب و شورش و حاکم شدن بی نظمی مخرب در جوامع و ریشه دار شدن آشوب در کشورها می کشاند و مردم را از رسیدن به خواستهای بحق خود نا امید می کند. راه درست برای خروج از این کش مکشها ، که غالبا سود پرستان فرصت طلب آزمند سلطه جو از آن بهره می برند و اکثریت توده های مردم پیوسته از آن زیان می بینند ، ایجاد رشد عقلی برای رفتن به سوی گفتگوی خرد گرای مسالمت آمیز میان گروه های مخالف یک دیگر یا متخاصم با یک دیگر است که باید با انتخاب راه حلهای میانه کشور را به صلح و آرامش و به دوری از دادن خسارات و تلفات بیشتر هدایت کند. از سوی دیگر زندانی کردن افراد در اندیشه های زود گذر منفی آنان که بر اصرار روی یک ایدئولوژی ثابت استوار نبوده اند بیشتر از خصومت مغرضانه و عقده گشایی علیه افراد و گروه های مخالف یک دیگر سر چشمه می گیرد و در انتقام جویی و بدنام کردن خصم سر چشمه دارد بویژه اکر خصم برای دفاع از خود زنده نباشد. در اصرار بر ادامه کش مکش و انتقام جویی میان گروه های سیاسی مخالف یکدیگر چه در قدرت باشند یا نباشند بعلت پیامدهای مخرب دراز مدتی که در پی خواهد داشت هیچ نشانه ای از حسن نیت و وفا داری به کشور و مردم نمی توان یافت و بجز زیانهای جبران ناپذیر برای این گروه ها و مردم بی طرف هیچ بازده مثبت با دوامی نخواهد داشت.

  • رضا
    0

    برای اولین بار امام خمینی در جواب یک خبرنگار خارجی در مورد اسم خلیج فارس پرسید که ایشان اولین بار اسم خلیج اسلامی را بجای خلیج فارس مطرح کردند. بهتر است برای آگاهی مردم به منشا اصلی بحث خلیج اسلامی بجای خلیج فارس توجه شود و آدرس غلط داده نشود. تمامی مسئولین کشور اعم از گذشته تا کنون بصورت شفاف برای آگاهی درست مردم شریف ایران نسبت به این امر پاسخ دهند بویژه قابل توجه وزارت امورخارجه.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      جای بسی تاسف کشور مادست کی بوده

  • کاربر ناشناس
    0

    اسم این فرد را نیارین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها