80 درصد زنان سرپرست خانوار فاقد مهارت شغلی هستند

مشاور امور زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس آمار بیش از 80 درصد زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور بیکار و فاقد هر گونه مهارت شغلی درآمد زا هستند.

80 درصد زنان سرپرست خانوار فاقد مهارت شغلی هستند

به گزارش خبر فوری به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه عباسی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده؛ اظهار داشت: بر اساس آمار بیش از 80 درصد زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور بیکار و فاقد هر گونه مهارت شغلی درآمدزا هستند.

عباسی با تاکید بر اهمیت مبحث اشتغال زنان سرپرست خانوار گفت: این افراد با اشتغال به کار، ضمن ارتقاء خودباوری و توانمندی، از گرایش به آسیب های اجتماعی مصون می مانند و این امر تنها با فراهم کردن فرصت های شغلی میسر است.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور برای آماده سازی شغلی و پرداخت سرمایه کار، مختص زنان سرپرست خانوار و توانمند سازی آنان که به لحاظ تامین مالی زندگی خود دچار مشکل هستند برنامه ویژه ای دارد.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده ادامه داد: برنامه های آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار به 3 شکل انجام می شود که در حالت اول مددجویان به مراکز فنی حرفه ای، برای آموزش مهارت های فنی و حرفه ای معرفی می شوند.

عباسی گفت: مددجویان ضمن کسب مهارت های فنی و حرفه ای در این مرحله، مهارت های زندگی شامل مهارت حل تعارض و راه های افزایش اعتماد به نفس را نیز فرا می گیرند تا به توانمندی لازم دست پیدا کنند.

وی با اشاره به آموزش زنان سرپرست خانوار در زمینه فراگیری دانش کسب و کار به عنوان یکی دیگر از برنامه های آماده سازی شغلی خاطر نشان کرد: در این برنامه مددجویان مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار را فرا می گیرند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده در تشریح آموزش کسب و کار گفت: طی این برنامه فرد آموزش می بیند که چگونه برای خود یک شغل درآمد زا ایجاد کند و اغلب زنان پس از فراگیری آموزش های لازم به صورت فردی و یا به صورت گروهی برای خود شغلی ایجاد می کنند ویا کسب و کار خود را توسعه می دهند.

عباسی اضافه کرد: برنامه سوم سازمان بهزیستی برای آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار با آموزش تربیت مربی اجرا می شود و مربیان در این برنامه از میان مددکاران مراکز غیر دولتی انتخاب می شوند.

وی ادامه داد: مددکاران در این طرح به مدت 6 ماه مهارت های لازم برای اشتغال آفرینی زنان سرپرست خانوار فرا گرفته و پس از آن موظف می شوند که آموزش های فوق را در اختیار گروه هدف خود که شامل زنان سرپرست خانوار هستند، قرار دهند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده تصریح کرد: طرح آموزش تربیت مربی در حال حاضر تنها در دواستان ایلام و کرمانشاه در حال اجرا است و در استان های گلستان، مازندران،یزد و زنجان نیز به صورت پایلوت اجرا می شود که به شرط موفقیت و تایید نهایی در سایر شهرها عملیاتی می شود.

عباسی با تاکید بر موفقیت نسبی طرح های مربی محور سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: طرح های مربی محور معمولا از جمله طرح های موفق بوده چرا که با آموزش هایی که مربی فرا می گیرد دسترسی به جامعه هدف و تامین نیازهای آن ها نیز آسان ترمی شود.

پرداخت تسهیلات 15 میلیون تومانی ویژه زنان سرپرست خانوار


وی ادامه داد: اعتبار ویژه سازمان بهزیستی برای آماده سازی شغلی هر یک از زنان سرپرست خانوار مبلغ 550 هزار تومان است که این مبلغ در اختیار موسسات متقاضی و مجری طرح های آماده سازی شغلی قرار می گیرد.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده گفت: مبلغ 15 میلیون تومان به عنوان سرمایه اولیه ایجاد شغل به ازای هر فردی که مهارت های لازم را در یکی از 3 برنامه آماده سازی شغلی کسب کرده باشد به موسساتی که زنان سرپرست خانوار را مورد آموزش قرار داده اند پرداخت می شود.

عباسی با اشاره به آمار 10 هزار نفری زنان سرپرست خانواری که تا کنون آموزش های آماده سازی شغلی و تسهیلات مورد نیاز را فرا گرفته اند یادآور شد: از مجموع 17 هزار زن سرپرست خانواری که در سال 95 از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند 9 هزار نفر آن ها از طریق آماده سازی شغلی به توانمندی رسیدند.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر محدودیتی برای پرداخت وام های آماده سازی شغلی ویژه زنان سرپرست خانوار ندارد و این افراد در صورت کسب مهارت های لازم و آمادگی برای اشتغال به کار و درآمد زایی تحت حمایت این سازمان قرار می گیرند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی تاکید کرد: در مبحث توانمندی زنان سرپرست خانوار اولویت سازمان بهزیستی، دو مساله آماده سازی شغلی و سپس واگذاری سرمایه اولیه است.

عباسی با اشاره به فعالیت 3 هزار گروه خودیار سازمان بهزیستی در 21 استان کشور ادامه داد: در گروه های خودیار 4هزار و 800 نفر از زنان سرپرست خانوار با استفاده از تسهیلات بانکی و صندوق های داخلی موسسات زیر مجموعه سازمان بهزیستی مشغول به کار بوده و از این راه کسب درآمد می کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر محدودیتی در پرداخت وام های اشتغالزایی سازمان بهزیستی کشور به شرط توانمندی و مهارت آموزی زنان سرپرست خانوار نداریم.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها