مدير عامل شرکت خدمات انفورماتيک:

ايجاد شبکه منطقه اي درصورت عدم اتصال به سيستم بانکی بين المللي

مدير عامل شرکت خدمات انفورماتيک با اعلام آمادگي هاي فني ايران براي اتصال به شبکه پرداخت جهاني گفت: در صورت فراهم نشدن اتصال به شبکه بين المللي، شبکه اي منطقه اي ايجاد می کنیم.

ايجاد شبکه منطقه اي درصورت عدم اتصال به سيستم بانکی بين المللي

به گزارش خبر فوری به نقل از آريا، شرکت خدمات انفورماتيک اواخر هفته گذشته ، به نمايندگي از بانک مرکزي در خصوص فراهم کردن امکان اتصال به شبکه هاي بين المللي پرداخت در قالب يکي از پروژه هاي استراتژيک نقشه راه بانک مرکزي، با شرکت BPC روسيه قرارداد همکاري امضا کرد.
همچنين اوايل سال جاري رييس کل بانک مرکزي در سفر خود به مسکو از اتصال سوئيچ کارت‌هاي بانکي دو کشور سامانه"شتاب" و سامانه "مير" خبر داد و افزود: با نهايي شدن طرح، گردشگران دو کشور از خدمات اين کارت ها و استفاده از دستگاه هاي خودپرداز و پايانه‌هاي فروش بهره‌مند خواهند شد.
حال با انعقاد اين قرارداد و ايجاد زير ساخت هاي لازم براي اتصال به سوئيچ هاي منطقه اي مانند مير روسيه مي توان براي اتصال به شبکه شتاب بين المللي اميدوار بود.
در همين راستا سيد ابوطالب نجفي در اين باره گفت: پس از برجام، بحث اتصال به شبکه هاي بين المللي پرداخت از جمله ويزا کارت، مستر، UPAچين و GCB ژاپن مطرح بود.
وي ادامه داد: اين اتصال و ورود کارت هاي بانکي خارجي به ايران، نيازمند اين است که بانک هاي ما هم توان صدور و پذيرش کارت هاي بين المللي را داشته باشند.
مدير عامل شرکت خدمات انفورماتيک تصريح کرد: برهمين اساس يکي از مهمترين پيش نيازهاي اين اتصال وجود شبکه اي به روز و ايمن متناسب با استانداردهاي روز دنيا مثل EMV است و بانک مرکزي براي حرکت به اين سمت، اجراي اين طرح را در دستور کار خود قرارداد زيرا در زيرساخت هاي فعلي اين امکان وجود ندارد.
نجفي افزود: در همين راستا شرکت خدمات انفورماتيک طي يک سال گذشته با برگزاري مناقصه و رايزني هاي لازم، در نهايت به شرکت BPC روسيه رسيد نتيجه آن قراردادي يک ساله براي ايجاد اين سرويس و پشتيباني 5ساله است.
اتصال به شبکه بين المللي
وي درباره اتصال ايران به شبکه هاي پرداخت بين المللي گفت: البته ايران پيش از اين با UPAچين و GCB ژاپن مذاکراتي انجام داده اما تاکنون نهايي نشده است. اين شرکت هاي بزرگ براي همکاري با ايران به دليل تحريم ها و واکنش آمريکا نگراني هايي دارند.
مير روسيه در راه ايران
نجفي با اشاره به توافق منعقده ميان بانک مرکزي ايران و روسيه و امکان پذير شدن اتصال شبکه ملي دو کشور به يکديگر ، گفت:با اين تفاهم نامه کارت هاي بانکي دو کشور در ايران و روسيه قابل استفاده خواهد بود. اما به دليل اينکه در حال حاضر شبکه پرداخت کشور ما از کارت هاي هوشمند با استاندارد EMV پشتيباني نمي شود، در فاز اول کارت هاي اعتباري در دو کشور تنها در دستگاه هاي ATM قابليت استفاده دارد.
مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک اظهار اميدواري کرد در آينده اي نزديک دستگاه هاي کارتخوان در دو کشور نيز قابليت پشتيباني داشته باشد.
ايجاد شبکه پرداخت منطقه اي
نجفي اظهار داشت: ايران تمام تلاش خود را براي اتصال به شبکه جهاني به کار خواهد گرفت اما در صورت عدم موفقيت در اين زمينه، بانک مرکزي ايجاد شبکه شتاب منطقه اي را در برنامه هاي خود دارد که به جاي پوشش جهاني، پوشش کارت هاي منطقه اي را خواهيم داشت. به گزارش ايبِنا، وي در پايان در واکنش به خبر اخير درباره برجام و تاثير آن بر اتصال ايران و ارتباط با دنيا گفت: ايران با ايجاد زيرساخت هاي لازم آمادگي هاي فني را دارد اما بقيه موارد به سياست هاي بين المللي ارتباط دارد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها