گواهینامه و دادگاه به سبک داعش!

سوریه، روزهای حساسی را می گذراند؛ تاحدودي بیشتر قلمروی داعش ، آزاد شده و تا بازگشت آرامش به سرزمین شام، مدت زیادی باقی نمانده است.

گواهینامه و دادگاه به سبک داعش!

به گزارش خبر فوری به نقل از روزنامه قانون، دیروز شنبه، شهر راهبردي المیادین از دست تروریست‌ها آزاد شد تا پس از چند سال ناآرامی، این منطقه به کنترل نیروهای دولتی در بیاید. درگیری‌ها در محورهایی در کرانه‌های شرقی رود فرات در مقابل دیر الزور برقرار بود. ارتش سوریه با همراهی نیروهای هم‌پیمان خارجی توانست گذرگاه ارتباطی بین دو حومه شمال غربی و شرقی را با کرانه‌های شرقی رود ببندد.

شهر المیادین، پایتخت نظامی گروه تروریستی داعش به حساب می‌آید؛ چراکه مقر وزارت جنگ خلافت خودخوانده ابوبکر البغدادی در آنجا واقع شده است.یگان‌های مهندسی ارتش سوریه در حال مین روبی و پاکسازی این شهر از وجود بمب و مواد منفجره هستند.

آزادی رقه توسط کُردهای سوری

همچنين دیروز، منابع خبری کُرد از پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه در شهر رقه خبر دادند.

طبق اطلاعات رسانه ای شده، نیروهای دموکراتیک به زودی کنترل کامل شهر رقه را به دست خواهند گرفت.

«طلال سلو»، سخنگوی رسمی این نیروها و «جیهان شیخ احمد» سخنگوی عملیات «خشم فرات» نیز اعلام کردند که به زودی نیروهای دموکراتیک خبر سیطره کامل بر شهر رقه را اعلام خواهند کرد.

بر اساس آنچه منبع آگاه اطلاع داده اند، عناصر باقی‌مانده داعش در رقه چیزی بین ۳۰۰ نفر تا ۴۰۰ نفر هستند و منطقه‌ای را به مساحت یک کیلومتر و نیم مربع در اشغال خود دارند.

سخنگوی ائتلاف آمریکا نیزاعلام کرد که ۴۰۰غیر نظامی روز جمعه از رقه خارج شده‌اند.

رقه، مرکز استان رقه در شمال سوریه، سال 2013 به اشغال گروه‌های مسلح معارض در آمد و پس از آن داعش موفق شد آن را کامل اشغال کند.تعداد مردم آواره این شهر در جولاي گذشته به 120 هزار نفر رسید.

ثبت و ضبط اموال شخصی تروریست‌های داعشی

خارج از بحث‌های مربوط به آزادسازی شهرهای سوریه از چنگ تروریست‌های وحشی داعشی، روایتی حاشیه ای از خروج و یا هلاکت این تروریست‌هاوجوددارد. اینکه پس از مرگ عوامل داعش یا خروج آن‌ها از شهرهایی مثل رقه یا المیادین، چه چیزهایی از آنان باقی می ماند؟ بر اساس اطلاعات، وسایل شخصی داعشی‌ها بیشتر شامل دفترچه یادداشت، موبایل، هارد دیسک، اسناد و مدارک و نظایر آن‌ها می شود؛ اموالی حاوی اطلاعات امنیتی با ارزش که هم در شرایط حاضر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و هم در آینده برای برخی برنامه‌ریزی‌های امنیتی و راهبردي، به درد می‌خورد.یکی از کارکردهای این وسایل شخصی، شناسایی نیروهای داعشی و جلوگیری از سفرآنان در سراسر دنیاست. سرنخ هایی که اطلاعات خوبی از تروریست‌های ناشناس را برملا می‌کند و به‌ويژه بازگشت یا سفر آن‌ها به اروپا را با مانع مواجه می‌کند.

ماموران نظامی و امنیتی اعضای یک ائتلاف امنیتی و نظامی بین‌المللی در سوریه در حال حاضر به قول خودشان، مانند یک جاروبرقی عمل می‌کنند. آن‌ها پس از پایان درگیری و امن‌شدن محل زد و خورد، وارد عمل می‌شوند و کار گردآوری و ارزیابی و تحلیل اموال به جای‌مانده از سوی تروریست‌های داعشی را انجام می‌دهند. جالب اینجاست که اعضای این ائتلاف امنیتی و نظامی ملیت مشخصی ندارند و گاهي عراقی، سوری، آمریکایی، روسی و حتی آلمانی هستند.

گواهینامه و دادگاه داعشی!

در برخی اسناد به دست آمده، حتی مشخص شده داعش که خود را یک دولت می‌داند، برای اعضای خود گواهینامه رانندگی صادر می‌کند! همچنین برخی مدارک نشان می‌دهند که دادگاهی به نام «شریعت» کار رسیدگی قضایی به جرایم احتمالی را بر عهده دارد. نکته دیگر اینکه لیست‌های حضور و غیابی نیز به دست آمده که حاکی از ساعات کاری و مرخصی نیروهای داعشی است. این لیست‌ها توسط ماموران حضوروغیاب تنظیم می‌شود و در آن شروع به کار روزانه و پایان کار هر نیرو به صورت جداگانه ثبت می‌شود.احتمال می‌رود که مبنای پرداخت حقوق به تروریست‌ها بر اساس همین ساعات کاری و حضور یا غیاب آنان باشد.از سوی دیگر، برخی اخبار نشان می دهد که اسناد بسیاری به دست ماموران امنیتی افتاده و در یک مورد، آمریکا موفق شده‌است به ۳۰ ترابایت اطلاعات درباره داعش دست یابد!

باید منتظر ماند و دید که پس از پایان جنگ در سوریه و عراق، چه اسنادی از اسرار داعش، به دست می آید.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها