گزارشی از مراسم افتتاحیه پارلمان؛

آغاز یازدهمین دوره مجلس / کدام شخصیت‌های سیاسی در مراسم تحلیف حضور دارند؟ / لباس کردی بر تن عضو هیات رئیسه

امروز پارلمان میزبان شخصیت‌های سیاسی و لشکری است تا مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برگزار کنند.

آغاز یازدهمین دوره مجلس / کدام شخصیت‌های سیاسی در مراسم تحلیف حضور دارند؟ / لباس کردی بر تن عضو هیات رئیسه

به گزارش خبر فوری ، دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. در این مراسم پیام رهبر معظم انقلاب از سوی حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر ایشان قرائت می شود.

افتتاحیه مجلس یازدهم اگرچه تحت تاثیر کرونا خلوت و با مهمانانی کمتر برگزار می شود اما چهره های شاخص در آن حضور دارند. حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس دهم، سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار سرلشگر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، رحمانی فضلی وزیر کشور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش، سید محمد علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس دهم در امور بین‌الملل، اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ غلامعلی حدادعادل،‌ سیدحسن خمینی، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات، صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران امروز میهمان پارلمان هستند.

سه رئیس پیشین در جلسه

عرف است روسای پیشین مجلس به جلسه افتتاحیه می آیند. تاکنون مجلس شورای اسلامی در ایران پنج رئیس داشته و اکنون لاریجانی، حداد عادل و ناطق نوری در جلسه هستند و دو رئیس دیگر یعنی هاشمی رفسنجانی و کروبی امکان حضور ندارند، یکی به دلیل فوت و دیگری به دلیل حصر خانگی. ( درباره روسای پیشین مجلس اینجا بخوانید ).

برنامه های مراسم افتتاحیه را اینجا بخوانید

یک لباس روحانی و یک لباس کردی در جایگاه هیات رئیسه

صندلی ریاست سنی این دوره از مجلس در اختیار حجت الاسلام سیدرضا تقوی از چهره های شاخص جامعه روحانیت مبارز است که قرار است در کنار مصطفی میرسلیم نایب رئیس هیئت رئیسه سنی، روح الله نجابت جوان‌ترین منتخب دبیر هیئت رئیسه سنی و محسن فتحی به عنوان جوان‌ترین منتخب دبیر دوم هیئت رئیسه سنی، اداره اولین جلسه مجلس یازدهم را برعهده گیرند. ( درباره هیات رئیسه سنی در 11 دوره مجلس، اینجا اطلاعات جالبی در اختیار است .) تقوی با لباس روحانیت و فتحی با لباس کردی در جایگاه هیات رئیسه نشسته اند که استفاده از لباس کردی توسط یکی از اعضای هیات رئیسه بی سابقه است.

عکس دو منتخب درگذشته بر اثر کرونا در صحن علنی

فاطمه رهبر منتخب مردم تهران و رمضانی منتخب مردم آستانه اشرفیه دو منتخبی هستند که پیش از آغاز مجلس یازدهم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته اند و امروز جای خالیشان را عکس هایشان پر کرده است.

دو رقیب در یک قاب

محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم هر دو سودای کرسی ریاست مجلس را در سر دارند. آنها در جلسه افتتاحیه تقریبا پشت سر هم نشسته اند.

قالیباف ظاهرا چندان دغدغه کرونا ندارد. عکس های دیگری از او منتشر شده که کنار سایر منتخبان در حال عکس گرفتن است. ( عکس های قالیباف ).

دیگر رقیب این دو حمیدرضا حاجی بابایی است که او هم همچون قالیباف در حال لابی بود و نمایندگان مدام دورش حلقه می زدند.

مجلس ایران جزو ۱۰ پارلمان برتر جهان در بهره گیری از فناوری اطلاعات

غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس اولین سخنران جلسه افتتاحیه بود. او پشت تریبون رفت تا از عملکرد مجلس دهم بر اساس آمار سخن بگوید. به گفته نوری، مجلس شورای اسلامی جزو ۱۰ پارلمان برتر جهان در بهره گیری از فناوری اطلاعات است. ( مشروح سخنان نوری را اینجا بخوانید ).

سخنرانی رئیس سنی مجلس

رئیس سنی مجلس شورای اسلامی پس از قرائت قرآن و ترجمه آن و گزارش معاون مجلس از مجلس دهم، به ایراد سخن پرداخت. تقوی سخنور قابلی است اما سخنرانی رئیس هیات رئیسه سنی در آیین نامه پیش بینی نشده است. او از زبان نمایندگان مجلس یازدهم سخن گفت و تاکید کرد که قرار نیست وکیل الدوله یا معاون الدوله باشند. مشروح سخنان تقوی در مراسم افتتاحیه را اینجا بخوانید .

پیام رهبر انقلاب به‌مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس و تشکر از علی لاریجانی

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز توسط حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی آن را در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرائت شد. رهبر معظم انقلاب، وظیفه مجلس را ریل‌گذاری قانونی برای رسیدن کشور به قله‌ها دانستند. ایشان تعبیر امام راحل مبنی بر در رأس امور بودن مجلس را جامع‌ترین توصیف برای شأن و وظیفه مجلس دانستند و افزودند: اگر قانون را راه کشور به سمت قله‌ها و مقصدهای معین شده در قانون اساسی بدانیم، مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است. ( متن کامل پیام رهبر انقلاب را اینجا بخوانید ).

روایت وزیر کشور از شرایط خاص انتخابات مجلس یازدهم

در ادامه جلسه تریبون در اختیار وزیر کشور قرار گرفت. عبدالرضا رحمانی فضلی از شرایط خاص انتخابات مجلس یازدهم بعد از شهادت سردار سلیمانی، اتفاقات آبان ماه، سقوط هواپیمای اوکراینی و کرونا سخن گفت. او با گله از قوانین برگزاری انتخابات از منتخبان مجلس یازدهم درخواست کرد:«قوانین فعلی برگزاری انتخابات به خصوص انتخابات مجلس نیازمند بازنگری است و امیدواریم در این دوره شاهد تصویب قانون جامع انتخابات باشیم.» ( سخنان آقای وزیر را اینجا بخوانید )

نمایندگان به مرقد امام نمی روند

بر اساس آنچه در آیین نامه مجلس برای برگزاری جلسه افتتاحیه آمده است، پس از پایان جلسه منتخبان برای تجدید میثاق به حرم امام خمینی می روند اما در این دوره ستاد کرونا اجازه این کار را نداده است و برای اولین بار پس از ارتحال امام، نمایندگان این مراسم را به جا نمی آورند.

گزارش کار آقای رئیس جمهور

رئیس جمهور سخنران آخر این جلسه بود. حسن روحانی با موضوع اهمیت مجلس شروع شد و سپس به صورت مفصل به اقدامات دولت برای مقابله با کرونا اختصاص پیدا کرد. مشروح سخنان روحانی اینجا در دسترس است. روحانی پس از پایان سخنانش دقیقه ای در صحن نماند و به سرعت مجلس را ترک کرد.

268 منتخب مردم سوگند یاد کردند

پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور، منتخبان مردم ایستادند و یک صدا سوگندنامه را با صدای بلند قرائت کردند. 268 منتخب در جلسه حضور داشتند. آنها سپس سوگند نامه را امضا کردند. متن سوگند نامه را اینجا بخوانید .

پس از سوگند خوردن منتخبان، میهمانان جلسه را ترک کردند. هنگام خروج، تقوی از گلپایگانی خواست که سلام نمایندگان را به حضرت آقا برساند.

سپس نوبت به قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب رسید. شعب اعتبارنامه منتخبان را بررسی خواهند کرد. فهرست منتخبان هر شعبه اینجا در دسترس است.

اولین قیام و قعود در مجلس یازدهم

در پایان جلسه افتتاحیه، تقوی با استفاده از روش قیام و قعود زمان جلسه بعدی مجلس را تعیین کرد. جلسه بعدی مجلس فردا پنجشنبه است در حالی که معمولا حتی در زمان تصویب بودجه سالیانه که جلسات مجلس سه شیفت برگزار می شود، مجلس پنجشنبه ها تعطیل است. فردا قرار است انتخابات هیات رئیسه موقت برگزار شود.

منتخبان پس از پایان جلسه بر سر مزار شهدای گمنام در حیاط پارلمان حاضر شدند.

منبع: خبر فوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • اکبر
    0

    انشاله به اخر نرسه

    نظرات شما -
    • 1
      0

      انشالله پیریت رو نبینی که انقدر ضد انسانیت و ضد مردم هستی

  • رتبه 4 کنکور
    0

    بهتر بود در ماه مبارک رمضان اینو برگزار میکردن تا خوراک کمتری مصرف میشد.حیف اون همه بیت المال

  • آریو
    0

    گویا ظریف و امثالهم بخوبی اگاهند و میدونن ک مراسمات افتتاحیه واختتامیه مجلس ج اسلامی نمایشی،بیش،نیست و هیچ تاثیری تو روند اداره مملکت و وضع ملت نداره و تصمیم ها توسط،کسان دیگ و درجای دیگ نوشته بمجلس دیکته میشن ونتیجشم وضعیت اسفناک اقتصادی امروز اکثریت ملته

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      اره کاره خودشونه ههه مجلس دهم که این همه کصافط کاری داشت همه لال بودن حالا این مجلس هنوز کارشو شروع نکرده چون از انقلاب صحبت میکنه همشون اهل بخور بخورن ولی اگ مثل اصلاح طلبا میگفتن بریم با غرب ببندیم میشدن متمدن و باکلاس

    • اریو
      0

      کاربرامیر سگ زرد برادر شغاله وای بحال کسایی ک فک میکنن این مجلس قراره از قبلی بهتر باشه وکاری برا صلاح ملت وکشور انجام بده البته گذر زمان بزودی ناکارامدیشون رو مثل دورههای قبل ثابت میکنه البته ناگفته نمونه با راهیابی اافرادجدید (اصولگرا)بمجلس نمایندگان عزیز وانقلابی و افراد دسمال چرخان اطرافشون و اعوان وانصارشون از رانت و برکات خوان جدید بهره مندمیشن وایشالا ک شما ذینفع نباشی

    • وحید ایرانی
      0

      چیزی نیز نصیب شما میشه که سنگ به سینه میزنی ،مردم ایران ایرانی ،نه اصولگرا نه اصلاح طلب .

  • ازاد
    0

    درود بر مجلس اصولگرا، جماعت اصلاح طلب شدیدا در حال القای این مسئله هستند که برای بر کرسی ریاست نشستن جنگی بین دکتر قالیباف و دکتر میرسلیم راه افتاده ولی همه مجلس با اتفاق به دکتر قالیباف رای می‌دهند، ایشان کسی هست که تهران را 12 سال به بهترین روش اداره نمود همان تهرانی که اصلاح طلبان 3 بار شهردار تعویض نمودند که یکیشان هم قاتل از آب دراومد. واقعا از این مجلس اصولگرا انتظار داریم جلوی گندکاری های دولت را بگیرد و مثل مجلس اصلاح طلب قبلی که با دولت دست در یه کاسه داشتند و در بدبختی مردم شریک بودند عمل نکند

  • مهران
    0

    تنها روزی که ظریف با صداقت با مردم برخورد کرد همین خواب امروزش بود به مردم فهماند صحبتهای اقایان مسول دروغ است دروغی که با ان این همه سال مردم را گول زدندو خواب بهتر از گوش کردن به دروغ است اقای ظریف متشکریم تشکری تلخ

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      حالا خودش چه گلی به سر مردم زده

  • زن بارنشسته
    0

    امیدوارم سوگندتان را همواره نصب العین قرار داده ودر اجرا و نطارت قوانین و رعایت عدالت و حرمت بزنان نهایت کوشش بفرمایند وصرفآ در تلاش منافع خود نباشند .

  • شوتبال
    0

    این همه نماینده هرقدر قانون بگذارند،یا در شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت ،بایکوت میشود.هرانچه انها خواهند همان باید شود .این همه قانون چرا مشکلات حل نمیشود که هیچ بیشتر میشود .ماشاالله به کسانیکه خرشان از پل میگذرد.چقدر هم زیادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها