تجهیز مدارس در برابر کرونا / غربالگری دوره‌ای دانش‌آموزان و معلمان

دانش‌آموزان، والدین، معلمان و کارکنان مدارس عمدتا با روش خوداظهاری در سایت www.salamat.gov.ir ثبت نام می‌کنند و هر سه روز یکبار در طول هفته مجددا نرم‌افزار را تکمیل می‌کنند تا غربالگری‌ سلامت بروزرسانی شود.

تجهیز مدارس در برابر کرونا / غربالگری دوره‌ای دانش‌آموزان و معلمان

دکتر گلایل اردلان با اشاره به اینکه برای بازگشایی مدارس جلسات متعددی انجام شده است که خروجی آن یک پروتکل‌ بود، گفت: این دستورالعمل با همکاری وزارت آموزش و پرورش، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، مرکز سلامت محیط و کار و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نوشته شد. یکی از موضوعات مهم اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی بود. از آن جایی که ممکن است کودکان مبتلا به عفونت شوند ولی علائم بالینی بیماری در آنها کمتر از سایرین باشد و برای جلوگیری از بیمار شدن خود دانش‌آموزان و انتقال بیماری به سایرین، به اصل فاصله‌گذاری اجتماعی توجه ویژه‌ای کردیم.

وی با بیان اینکه حداقل باید میزان استفاده دو هفته‌ای از مواد گندزدا در مدرسه فراهم باشد، ادامه داد: مدارس باید دپوی دو هفته‌ای داشته باشند و برنامه گندزدایی سطوح دارای امکان تماس زیاد با دست‌ها را بر اساس پروتکل ابلاغی اجرا کنند. مدارس باید دارای آب آشامیدنی سالم،‌ صابون مایع و لوله‌کشی مناسب آن، محلول‌های مناسب گندزدایی،‌ امکانات مدیریتی زباله، سطل زباله درب دار و... باشند.

اردلان با تاکید بر اینکه ثبت دوره‌ای وضعیت سلامت دانش‌آموزان، کارکنان و معلمان با استفاده از امکانات غرباگری عمومی و سایت www.salamat.gov.ir ضروری است،‌ تصریح کرد: این کار باعث می‌شود کارکنان و دانش‌آموزان از سلامتی خود مطلع باشند. برخی تصمیم‌گیری‌های کلان و عمده در این حوزه که بر عهده ستاد ملی مقابله باکرونا است و ستادهای استانی زیر مجموعه این ستاد می‌توانند جهت فراهم کردن امکانات مورد نیاز با هماهنگی استانداری و اداره آموزش و پرورش به منظور بررسی شرایط فضاها و امکانات مدارس این بازگشایی را انجام دهند که خوشبختانه مدتی است صورت گرفته است. ستاد استانی نیز همکاری لازم درخصوص تدارک و پشتیبانی ملزومات بهداشتی مورد نیاز مدارس را عهده‌دار است. امیدواریم مشکلی در تامین این اقلام حفاظتی به وجود نیاید، ما نیز روزانه این مهم را رصد می‌کنیم و خوشبختانه حتی در نقاط محروم نیز تاکنون از این مورد اظهار نارضایتی نکردند.

وی با بیان اینکه وجود نیروهای خدماتی آموزش دیده در مدارس الزامی است، اظهار کرد: این نیروها جهت اجرای برنامه مدون نظافت، گندزدایی،‌ دفع بهداشتی زباله و نظارت بر وجود صابون مایع فعالیت می‌کنند. همچنین کلیه کارکنان مدارس، سرایداران،‌ رانندگان سرویس و... نسبت به نکات پیشگیری و کنترل بیماری توسط همکاران‌مان آموزش خواهند دید. البته ترجیح این است که جهت رفت و آمد دانش‌آموزان خودِ والدین اقدام به جابه‌جایی آنها کنند، ولی درصورتی که نتوانستند، از سرویس‌ها بر اساس دستورالعمل ابلاغی ما استفاده می‌کنند.

رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت در خصوص غربالگری و بیماریابی کرونا، ادامه داد: دانش‌آموزان، والدین، معلمان و کارکنان مدارس عمدتا با روش خوداظهاری در سایت www.salamat.gov.ir ثبت نام می‌کنند و هر سه روز یکبار یعنی دو بار در طول هفته مجددا نرم‌افزار را تکمیل می‌کنند تا غربالگری‌ سلامت بروز رسانی شود. اگر دانش‌آموزی حال عمومی مناسبی نداشته باشد یا با علائمی همچون تب به طور ناگهانی در مدرسه مواجه شود، در اتاقی مجزا ایزولاسیون موقت شود و در اسرع وقت به مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده شود. در صورتی که دانش‌آموز یا معلم به بیماری کووید19 مبتلا شود حداقل تا 14 روز پس از بهبود علائم نباید در مدارس حاضر شوند.

وی در خصوص راستی‌آزمایی ابتلا یا عدم ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به ویروس کرونا، افزود: طبیعتا با ثبت‌نام در سامانه www.salamat.gov.ir این موضوع از طریق همکاران ما در وزارت بهداشت بررسی می‌شود و اگر علامتی داشته باشند، از طریق این سامانه پیگیری می‌شوند. بازگشت به کار و تحصیل در مدارس منوط به گواهی پزشک است.

اردلان تاکید کرد: برنامه‌هایی مانند مراسم صبحگاه، اردو، گردهمایی‌ها و...که منجر به تجمع دانش‌آموزان شوند تا زمان اعلام رسمی انتهای اپیدمی کرونا لغو می‌شود و استراحت بین کلاس‌های دانش‌اموزان در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد.

وی درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای سنجش سلامت نوآموزان در شرایط کرونایی، تصریح کرد: دستورالعمل این امر نیز نوشته شده است و قرار است با رعایت شرایط ویژه‌ کرونا و نوبت‌دهی و فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها