ظریف در نگاه یک: کسی که تعهدات کشور خود در عرصه بین الملل را زیر پا می گذارد، یاغی است

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا گفت: اکثریت قریب به اتفاق تحلیل‌ها بر این نکته متفق‌القول بودند که ترامپ حرفی برای گفتن نداشت.

ظریف در نگاه یک: کسی که تعهدات کشور خود در عرصه بین الملل را زیر پا می گذارد، یاغی است

به گزارش خبر فوری به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه «نگاه یک» به سؤالات مجری این برنامه پاسخ داد.

وی در خصوص اظهارات دیشب ترامپ‌ و صحبت‌های گستاخانه وی گفت: صحبت‌های دیشب آقای ترامپ دارای ادبیات غیرمناسبی بود. این ادبیات را در سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل هم شنیدیم و تحلیل‌هایی که توسط رسانه‌های آمریکایی انجام شد و بعد از آن با سخنرانی فاخر و بانزاکت روحانی در مجمع عمومی، همه گفتند که ترامپ با سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را پیروز کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: نوع نگاه غلط ایالات متحده به ایران دارای سابقه تاریخی تقریباً ۴۰ ساله است؛ البته آمریکایی‌ها با کودتای ۲۸ مرداد نشان داده بودند که از ابتدا با دیکتاتوری با ملت ایران برخورد کرده‌اند. آنچه از ترامپ شنیدیم، چیز تازه‌ای نبود.

ظریف در خصوص تناقض در گفتارهای ترامپ گفت: صحبت‌های چند ساعت قبل ترامپ، صحبت‌های خود اوست و سخنرانی بعدی، سخنان رسمی است و در این صحبت‌ها هم نتوانست در چارچوب عمل کند و از عباراتی که برای ایران زننده است، استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کسی که دیکتاتورهای منطقه، متحدش هستند، روز قبل از انتخابات ایران به منطقه می‌آید و با کسانی که انتخابات را ندیده‌اند، رقص شمشیر انجام می‌دهد، گفت: مردم ایران را با آن الفاظ خطاب قرار می‌دهد که باعث نفرت همه مردم شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کسی که نسبت به سپاه عزیز و افتخار همه ایران است و در کنار ارتش حافظ تمامیت ارضی بوده، با آن الفاظ صحبت می‌کند، هیچ توجه مردم ایران را جلب نمی‌کند و توهین‌ها توجه مردم را جلب خواهد کرد.

ظریف با تأکید بر اینکه ترامپ به خاطر کسانی که آنها را سرکیسه کرده است، اسم غلط خلیج‌فارس را استفاده می‌کند و به تمام مردم دنیا نشان می‌دهد که هیچ اهمیتی برای تاریخ، جغرافیا و حقایق منطقه قائل نیست، گفت: ایشان برای خوشامد آنهایی که از آنها خریدهای بزرگ تسلیحاتی انجام داده بودند، این کار را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه پس از حصر قطر، ترامپ چهار توئیت انجام داد که می‌توانست علائم و نشانه‌های غلطی را به جوانان منطقه بدهد و باعث فاجعه دیگر در منطقه شود، گفت: ۲۰ ماه گذشته ما شاهد جنایات وحشتناکی در یمن بوده‌ایم و این هزینه علائم غلط و هزینه افراد تازه‌وارد به سیاست در منطقه ما است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تحلیل شما از استفاده ترامپ از واژه «یاغی» برای ایران چیست؟ گفت: اگر قرار باشد از این واژه استفاده شود، فردی که از روزی که ریاست‌جمهوری آمریکا را بر عهده گرفته، هر تعهدی که دولت آمریکا به آن پیوسته بوده را زیر پا گذاشته است، شایسته آن است. ایشان خیلی از قانون‌ها مثل پیمان همکاری پاسیفیک، قرارداد پاریس و در نهایت خروج از یونسکو را در حمایت از رژیم صهیونیستی زیر پا گذاشت.

ظریف تصریح کرد: ریچارد هاس می‌گوید اگر دولت ترامپ یک دکترین داشته باشد، آن دکترین خروج است. بهترین تعبیر برای «یاغی» کسی است که هیچ تعهد به قراردادی ندارد و ادبیات ایشان برازنده این عبارت است.

وی در خصوص متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی و متهم کردن ایران به سکوت در مقابل آن گفت: جمهوری اسلامی ایران قربانی سلاح شیمیایی است و هر گونه استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کند. سیاست ما همواره این بوده و در بالاترین سطوح کشور بر آن تأکید کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما نقش فعالی در خلع سلاح شیمیایی در سوریه داشتیم، گفت: مشکلاتی وجود داشت و آن اینکه گروه‌ها و سازمان‌هایی در سوریه بودند که امکان استفاده از آن را داشتند که ما بیش از چهار سال است که مدارک آن را داشتیم و در اختیار دولت آمریکا هم قرار داده‌ایم. این سازمان‌ها دسترسی به سلاح شیمیایی داشتند و خلع سلاح نشدند.

ظریف افزود: وقتی در خان‌شیخون، آمریکا علیه دولت سوریه از این مسئله استفاده کرد، ما گفتیم باید یک تحقیقات در محل انجام شود و دید چه موادی در خان‌شیخون و پایگاه هوایی شعیرات که آمریکا ادعا می‌کرد از آنجا سلاح شیمیایی سوار هواپیما شده و به آنجا حمله کرد، انجام شود.

وی ادامه داد: اما به ویژه آمریکا و کشورهای غربی مانع تحقیقات میدانی شدند. در جنگ تحمیلی وقتی صدام از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد و ما به سازمان ملل می‌رفتیم، یک‌طور برخورد می‌شد و وقتی به دبیرکل مراجعه می‌کردیم، طور دیگری برخورد می‌شد. دبیرکل وقت سازمان ملل، تیمی به منطقه اعزام کرد و نمونه‌برداری کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آن زمان ما هر چه به شورای امنیت مراجعه می‌کردیم، بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، حاضر نشدند حتی یکبار علیه صدام موضع‌گیری کنند. بعدها وقتی که عراق به کویت حمله کرد، در نیویورک‌تایمز دیدیم که زمانی که صدام علیه مردم کرد از سلاح شیمیایی استفاده کرد، به دنبال این بودند که ایران را متهم کنند. استفاده از سلاح شیمیایی را به شدیدترین شکل محکوم می‌کنیم.

ظریف درباره حمله ناو وینسنس به هواپیمای ایرانی گفت: یکی از بزرگترین جنایت های جنگ تحمیلی همین حمله وینسنس بود. قتل عام ۲۹۰ غیر نظامی، زمانی که این فاجعه اتفاق افتاد ابتدا امریکا ادعا کرد هواپیمای جنگی بوده اما وقتی مکالمه برج مراقبت با هواپیما را بردیم در صحن شورای امنیت پخش کردیم گفتند اشتباه کردیم. چند سال بعد فرمانده آن ناو مدال شجاعت از طرف دولت امریکا دریافت کرد.

وزیر خارجه افزود: ادعای ترامپ درباره احترام به مردم هیچ کس را نمی تواند گول بزند.

وی درباره اینکه مرجع تایین کننده پایبندی طرفین کجاست گفت: در برجام مشخص شده تنها مرجع تعیین پایبندی امریکا نیست حتی مشخص شده چگونه این نظارت باید انجام شود. مذاکرات ما دو نکته را نشان داد ما از ابتدا به دولت امریکا اعتماد نداشتیم برجام براساس بی اعتمادی تدوین شد. برجام سند محکمی است که تمام این موضوعات در آن دیده شد و نکته دوم اینکه اگر به حرف های دوران انتخابات ترامپ و یکی از سناتورهای آمریکایی توجه کنیم می بینیم بعد از ۹ ماه هنوز نتوانستند برجام را پاره کنند این نشان دهنده استحکام برجام است. دولت آمریکا و ترامپ شانیت ندارند که بر عدم پایبندی بر برجام نظر دهند.

ظریف گفت: صحبت های دیشب ترامپ و حرف هایی که در مجمع عمومی کرد سازگاری با بندهای ۲۶ و۲۸ و ۲۹ برجام ندارد. مقامات امریکایی نباید اظهارات منفی درباره برجام داشته باشند و ناسزاگویی کنند این حرف ها را به خانم موگرینی اعلام کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما اقدامات مناسبی در برابر اقدامات امریکا انجام داده و می دهیم. هیئت نظارت بر برجام هم چارچوب های برخورد با نقض برجام را مشخص می کنند. در چارچوب کمیسیون مشترک و سیاست های جمهوری اسلامی ایران سیاست هایی اتخاذ خواهد شد.

وی درباره نامه خود برای خانم موگرینی گفت: این نامه اسفند گذشته نوشته شد. نامه فقط به اروپایی ها نیست بلکه به تمام اعضای ۵+۱ است. این تنها نامه ای که نوشتم نیست. از تابستان سال گذشته تا دو هفته پیش، ۹ نامه درباره کوتاهی ها، موارد نقض و تاخیر ها در اجازه دادن به صدور مجوز خزانه داری برای خرید هواپیما نوشتیم.

ظریف گفت: ظرف فردا و پس فردا هم نامه ای در رد صحبت های ترامپ خواهم نوشت. دیشب هم بیانیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل به ثبت رسید.

وی ادامه.داد: مقررات داخلی امریکا برای ما اعتباری ندارد. برجام بر خلاف تصور ترامپ توافق بین ایران و امریکا نیست که این کشور بتواند آن را باطل کند. برجام سازوکار خود را دارد انچه برای ما مهم است این است که ایالات متحده موظف است به تعهدات خود پایبند باشد اگر تخطی کند ما اقدام متقابل انجام خواهیم داد که این براساس منافع جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد.

وزیر امور خارجه گفت: ما توانستیم از بسیاری از امکاناتی که بعد از برجام فراهم شد از جمله تعاملات نفتی، باز شدن مسیر سرمایه گذاری و ... استفاده کنیم. ما صراحتا در مذاکرات و بعد از ان در طول ۲ سال گذشته اعلام کردیم که هر زمان احساس کنیم اقدامات طرف مقابل در لغو تحریم ها کافی نیست ما اقدامات خود را انجام می دهیم که یکی از این اقدامات خروج از برجام است.

وی افزود: ما شرایطی را به گونه ای فراهم کردیم که اگر روزی به این نتیجه برسیم که ادامه حضور ما در برجام به نفع کشور نیست شرایط ما به گونه ای خواهد بود که پیشرفته تر از قبل برنامه صلح آمیز هسته ای خود را ادامه دهیم.

ظریف درباره قرارداد بوئینگ گفت: ما درباره قرارداد بوئینگ مشکلی نداریم اما اگر دولت آمریکا مانع اجرای قرارداد بوئینگ شود از برجام تخطی کرده است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها