خوزستان در مصرف نامطلوب میوه و سبزی رتبه دوم کشوری را دارد

رئیس مرکز بهداشت ‌خوزستان گفت: این استان در مصرف نامطلوب میوه و سبزی رتبه دوم کشوری را دارد.

خوزستان در مصرف نامطلوب میوه و سبزی رتبه دوم کشوری را دارد

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم ، شکرالله سلمان‌زاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با توجه به اهمیت تغذیه در سلامت مردم و اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در رابطه با شیوع بیماری‌های غیرواگیر رخ داده، روز جهانی غذا فرصت خوبی برای جذب حمایت‌های سیاسی و اجتماعی همچنین افزایش آگاهی مردم در زمینه تغذیه سالم است.

وی توسعه روستاها در بحث امنیت غذایی را شعار امسال روز غذا دانست و افزود: در کنار ایمنی غذایی، امنیت غذایی که به معنای دسترسی پایدار به مواد غذایی است، اهمیت دارد. شهر نشینی و حاشیه‌نشینی متاسفانه دسترسی به منابع غذایی مطمئن در روستاها را تهدید کرده. مردم روستا باید اطمینان پایدار از دسترسی به غدا در کنار ایمنی غذا داشته باشند و اگر این امر محقق شود از مهاجرت مردم به شهرها جلوگیری‌ می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: سال‌های اخیر به دلیل تغییر در سبک زندگی، سیمای بیماری‌ها نیز تغییر پیدا کرد و اکنون 80 درصد مرگ و میر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، سکته‌های مغزی، حوادث و تصادفات هستند که تحرک بدنی ناکافی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل 4 دلیل اصلی این نوع مرگ ومیرها معرفی شدند.

وی با بیان اینکه تغذیه نقش بسیار مهمی در تغییر سیمای بیماری دارد، عنوان کرد: طبق آمار سال 95 در خوزستان 15 درصد آقایان و 30 درصد خانم‌ها مبتلا به چاقی، 55 درصد آقایان و 65 درصد خانم‌ها مبتلا به اضافه وزن هستند همچنین 45 درصد شهروندان مصرف نامطلوب میوه وسبزی و 81 درصد مصرف ناملوب نمک داشتند.

سلمان‌زاده با بیان اینکه به کمک‌های سیاسی و اجتماعی نیاز داریم، تصریح کرد: بعد از استان هرمزگان، خوزستان رتبه دوم کشوری در مصرف ناملوب میوه و سبزی را دارد. تنها راه مقابله با پدیده شوم بیماری‌های غیرواگیر افزایش دانش سلامت مردم است تا مردم خود مراقبتی کنند.

وی بیان کرد: نباید محصولات زیان‌آور در سطح شهر روی بیلبوردها تبلیغ شود و انتظار داریم شهرداری همکاری لازم را در این زمینه با ما داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان درباره نظارت بر غذاهای موکب‌داران خاطرنشان کرد: امسال با سازمان حج و زیارت هماهنگی لازم صورت گرفت که موکب داران به ما معرفی شوند تا آموزش‌های لازم را در زمینه نگهداری غذا بگذرانند همچنین در دو سال اخیر روی ظروف تمرکز شده که از چه ظرف‌هایی باید استفاده کنند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها