ایران تا چه زمانی باید پایبند به برجام بماند؟

حشمت الله فلاحت پیشه/ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

ایران تا چه زمانی باید پایبند به برجام بماند؟

روند معکوسی درباره نقش مجالس ایران و آمریکا درخصوص مسائل هسته ای وجود دارد.

مجلس شورای اسلامی از زمان مجلس هفتم قوانین لازم را برای یگیری مسائل هسته ای تصویب کرد اما روز به روز مجلس را در حاشیه مسائل هسته ای قرار دادند.

در مقابل طرف امریکایی روز به روز کنگره را در نقطه اتکا قرار داد. به این دلیل که ایران را از نظر ملی و در جایگاه ناعادلانه ناقض برجام بداند. کاری که ترامپ می خواهد انجام دهد این است که توپ را در زمین کنگره بیندازد.

دو حالت وجود دارد، یک اینکه ایران را ناقض برجام و پایبند به آن نداند. دولت آمریکا این موضوع را در قالب بندهای 11 و 12 و 13 قطع نامه 2231 شورای امنیت دنبال کند و ایران را متهم به عدم پایبندی و خواهان بازگشت تحریم‌ها باشد.

دوم اینکه در موضع دیگر اعلام کند که ایران پایبند به برجام بوده اما ادامه تحریم ها به ضرر منافع ملی آمریکاست و من به عنوان ترامپ مسئولیتی در اینباره نمی پذیرم.

معنای این کار ترامپ این است که قانون مادر تحریم ها که بعد از برجام و در زمان خودش ایجاد شد را اجرایی و حاکم کند و آمریکا تحریم ها را تشدید کند.

همچنین می تواند در قالب همین مادر تحریم ها وارد مذاکره با سایر کشورهای اروپایی شود برای اینکه تحریم های فرامرزی ایران را بازگرداند و پرونده ایران در مسائلی مثل مسائل موشکی ایران باز بگذارد. اینکه ما باید چه کنیم، من اعتقادم این است که جمهوری اسلامی ایران باید مسیر مجلس را در پیش بگیرد.

دو قانون وجود دارد در مجلس شورای اسلامی که ایران باید طبق این قانون ها عمل کند، قانون اول، قانونی است که دولت لازم است داده های برجام را در اختیار مجلس قرار دهد مجلس زمینه منافع ملی این داده را ارزیابی کند.

و دو قانون مقابله به مثل مجلس ایران با قانون تحریم مجلس آمریکا که ما هم در مجلس همین را تصویب کردیم این مسیری است که در صورت اقدام دولت در مجلس باید شکل بگیرد.

نتیجه اینکه نظام سیاسی ایران باید تا زمانی که برجام منافع ملی ما را تامین کند پایبند به برجام باشد. ولی اگر منافع ملی ما را تامین نکند دلیلی در ادامه برجام نداریم.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها