چاقی و اضافه وزن گریبانگیر رفسنجانی ها

طبق آمار مرکز کوهورت ۲۸ درصد مردم شهر رفسنجان وزن طبیعی دارند، کمتر از 10 درصد لاغر و بقیه جمعیت دارای اضافه وزن و چاقی هستند که عامل خطری برای ابتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله قلبی عروقی و دیابت است.

چاقی و اضافه وزن گریبانگیر رفسنجانی ها

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، "علی اسماعیلی ندیمی در مراسم افتتاح اتوبوس دیابت در رفسنجان اظهار کرد: پیشگیری و در صورت ابتلا تشخیص بیماری و کنترل عوارض بیماری از مواردی هستند که باید در مورد بیماران دیابتی صورت گیرد، برخی افراد تصور می کنند که با مصرف انسولین اتفاق خاصی می افتد.

وی افزود: بسیاری افراد هستند که در سن نزدیک به چهل سال دچار بیماریهای قلبی عروقی دیابت می شوند که باید در جامعه فرهنگ تغییر رفتار زندگی اشاعه پیدا کند.

وی ادامه داد: مردم باید از مصرف فست فود، نمک و چربی و کم تحرکی به سمت غذاهای طبیعی و کم چرب و کم نمک بروند و ورزش را در زندگی خود اضافه کنند تا تنی سالم و عاری از بیماری ها داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه تصریح کرد: در سالهای قبل، بیماریهای واگیر در جامعه شیوع زیادی داشت و از عوامل اصلی مرگ و میر به شمار ی رفت که این بیماریها کنترل شد اما در حال حاضر در جامعه با شیوع بیماریهای غیرواگیر مواجه ایم.

اسماعیلی ندیمی بیان کرد: با افزایش طول عمر جامعه ایرانی با جامعه مسن روبرو هستیم که این افراد غذاهای فست فود، نمک و چربی مصرف می کنند و تحرکی و ورزشی نیز ندارند و از سوی دیگر استرس هم به این موارد اضافه شده که همه این عوامل باعث بروز بیماریهای غیرواگیر از جمله دیابت، پرفشاری خون, سکته های قلبی و مغزی, سرطانها و بیماریهای مزمن شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای شناسایی دقیق شیوع اینگونه بیماریها دو اقدام در کشور در حال انجام است که یکی ثبت اطلاعات تمامی افراد جامعه از نظر میزان قند خون، چربی خون و فشار است و دیگری در تعدادی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جمله رفسنجان طرح کوهورت با هدف شناسایی عوامل بیماریهای غیرواگیر در حال اجراست تا نتایج این طرح در جامعه اجرا و بیماریهای غیرواگیر ریشه کن شود.

اتوبوس دیابت برای شناسایی افراد دیابتی و ارائه خدمات به آنها در رفسنجان افتتاح شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این مراسم اظهار کرد: این اتوبوس با اعتبار ۶۰ میلیون تومان از اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و همکاری شرکت نوونوردیسک آماده شده است.

دکتر احمد جمالی زاده افزود: این اتوبوس خدمات تست قند خون، شناسایی افراد دیابتی و آموزشهای لازم جهت کمتر شدن و ریشه کن شدن این بیماری به عموم مردم ارائه می دهد. دیابت یک بیماری هزار چهره است و عوارض این بیماری می تواند در تمامی نقاط بدن تاثیر گذار باشد و به نحوی نقاط مختلف بدن را دچار اختلال می کند و موجب بروز سکته های قلبی، مغزی، ازکارافتادن کلیه و بیماریهای چشمی می شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: طبق آمار مرکز کوهورت ۲۸ درصد مردم شهر رفسنجان وزن طبیعی دارند، کمتر از 10 درصد لاغر و بقیه جمعیت دارای اضافه وزن و چاقی هستند که عامل خطری برای ابتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله قلبی عروقی و دیابت است.

جمالی زاده بیان کرد: براساس افزایش بیماریهای غیرواگیر تصمیم گرفتیم در شش ماهه دوم امسال خطرسنجی و شناسایی بیماری های غیرواگیر را برای افراد بالای ۳۰ سال انجام دهیم که امیدواریم تا پایان امسال ۴۰ درصد از جمعیت رفسنجان در این برنامه تحت پوشش قرار گیرند. این برنامه تا بررسی و خطرسنجی کلیه جمعیت بالای 30 سال از نظر دیابت، فشارخون، افزایش چربی خون، اضافه وزن و عوارض ناشی از مصرف دخانیات تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نوونوردیسک در ایران نیز در این مراسم گفت: این شرکت در ۸ کشور دنیا از جمله دانمارک، آمریکا، چین و برزیل فعالیت و شعبه دارد.

دکتر قباد شهبازی افزود: این شرکت بزرگترین در دنیا در زمینه تحقیق در رابطه با بیماری دیابت است و چندین داروی مختلف را در راستای ربشه کن کردن این بیماری در راه تولید دارد. نوونوردیسک به عنوان پایدارترین کمپانی جهان شناخته شده است و و جزو 10 شرکت برتر در دنیا است. در این شرکت در زمینه تولید سه داروی دیابت، هموفیلی و هورمون رشد، تحقیقاتی در دست انجام است و به زودی این داروها وارد بازار مصرف می شوند. قرار است در ایران کارخانه تولید انسولین با برند این شرکت داشته باشیم که در دو سال آینده این کارخانه راه اندازی خواهد شد و قلم مدرن انسولین و انسولین های مدرن تر ساخته و تولید می شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها