فرکانس روستاهای فارس روی موج تشنگی و بی‌آبی

داستان تکراری بحران و تنش آب به شهرستان نرگس‌زارها، کازرون هم رسیده است. شهرستانی که روزگاری با وجود بزرگترین دریاچه شیرین ایران یکی از مناطق پرآب استان فارس به حساب می‌آمد امروز به مرحله جیره‌بندی آب برای مناطق شهری و روستایی خود رسیده است.

فرکانس روستاهای فارس روی موج تشنگی و بی‌آبی

داستان تکراری بحران و تنش آب به شهرستان نرگس‌زارها، کازرون هم رسیده است. شهرستانی که روزگاری با وجود بزرگترین دریاچه شیرین ایران یکی از مناطق پرآب استان فارس به حساب می‌آمد امروز به مرحله جیره‌بندی آب برای مناطق شهری و روستایی خود رسیده است.

آبرسانی 40 روستا با تانکر

کمال علوی، فرماندار کازرون پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم کمی بارش در سال‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی را علت اصلی کمبود آب در این شهرستان دانسته و از آبرسانی با تانکر به 30 تا 40 روستای این شهرستان سخن گفته است.

براساس اطلاعات سازمان هواشناسی استان فارس میزان بارندگی شهرستان کازورن در 5 سال گذشته روندی کاهشی داشته به گونه‌ای که براساس اطلاعات جدول زیر در سال 93 کم‌ترین میزان بارش را داشته است و با وجود اینکه در سال 94 و 95 وضعیت بارش نسبت به سال 93 بهتر بوده اما همچنان میانگین بارش در این شهرستان کم است.

به گفته فرماندار کازرون علاوه بر روستاها در شهر کازرون نیز به علت کمبود آب مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. با این حال هنوز این شهرستان 40 درصد از آب شرب شهرستان بوشهر را تامین می‌کند.

کنده‌ای با 800 نفر جمعیت آب ندارد

روستای کنده‌ای یکی از 40 روستایی است که با تانکر آبرسانی می‌شود و با 800 نفر جمعیت از نعمت آب لوله‌کشی محروم است. محمدتقی رئیسی، دهیار روستا در گفت‌وگو با تسنیم روزانه 2 تانکر آب را برای جمعیت روستا کافی نمی‌داند و معتقد است که باید اقدامات جدی‌تری برای رفع این مشکل انجام داد.

به گفته وی روستای کنده‌ای نیز مانند روستای تاریخی دوسیران از نعمت آب محروم است با این تفاوت که روستای دوسیران آب خود را از چشمه تامین می‌کنند اما مردم روستای کنده‌ای هیچ منبع آبی جز همان تانکری که روزانه آب می‌آورد، ندارند.

« این مشکل در تابستان‌ها بیشتر احساس می‌شود چراکه مردم مجبور به جیره‌بندی آب می‌شوند اما در زمستان کمبود آب به جیره‌بندی نمی‌رسد» این را رئیسی می‌گوید و از قول و وعده مسئولان برای آبرسانی به این روستا خبر می‌دهد. به گفته وی سال‌هاست که این وعده به مردم داده شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

تامین آب از شیراز

ابوذر رضایی، رئیس آبفای روستایی کازرون در گفت‌وگو با تسنیم از طرحی سخن می‌گوید که در صورت اجرا مشکل آب 2 روستای دوسیران و کنده‌ای برطرف می‌شود و آن تامین آب از بخش ارژن شهر شیراز است.

به گفته وی پروژه آبرسانی از منطقه بن‌رود زنگنه، بخشی از شهرستان شیراز، برای روستای دوسیران و کنده‌ای کازرون در دست اقدام است که 5 میلیارد تومان اعتبار برای انجام این کار تخمین زده شده است.

رضایی از بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از این پروژه و قول مساعد برای تامین اعتبار انجام آن سخن می‌گوید و براساس این وعده قرار است از اعتبارات امسال برای انجام این پروژه مبالغی اختصاص یابد.

به گفته رئیس آبفای روستایی کازرون هرچند بخشی از پروژه در حال انجام مطالعات است اما جانمایی برای حفر چاه شده و به اعتقاد وی با انجام این پروژه مشکل کمبود آب روستای کنده‌ای و دوسیران برطرف می‌شود.

منبع: تسنیم

55

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها