سازوکار برخورد با مدعیان امامت و پیامبری تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار برخورد با مدعیان امامت و پیامبری را مشخص کردند.

سازوکار برخورد با مدعیان امامت و پیامبری تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، کلیات طرح یک فوریتی الحاق موادی به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی درخصوص اهانت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی را بررسی و تصویب کردند.

بر اساس ماده ۱ این طرح یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۴۹۹ به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده الحاق می شود:

بر اساس ماده ۴۹۹ مکرر، هرکس از طریق توهین به ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی یا قومیت های ایرانی و یا از طریق طرح مطالب خلاف واقع یا نسبت های ناروا در خصوص مسائل قومی، دینی و یا مذهبی موجب ایجاد تفرقه و یا خشونت در جامعه گردد چنانچه مشمول حد نباشد، حبس و جزای نقدی درجه ۵ یا به یکی از این دو مجازات محکوم می شود.

بر اساس تبصره این ماده چنانچه جرم موضوع این ماده در قالب گروه مجرمانه سازمان یافته ارتکاب یابد یا از سوی ماموران یا مستخدمان دولتی و یا عمومی در حین انجام وظیفه یابه مناسبت آن واقع شود یا از طریق نطق در مجامع عمومی یا با استفاده از ابزارهای ارتباطی در فضای واقعی یا مجازی منتشر شود مجازات مقرر به میزان یک درجه تشدید می شود.

بر اساس ماده ۲ این طرح یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۵۰۰ مکرر به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده الحاق می شود:

بر اساس ماده ۵۰۰ مکرر هر کس در قالب فرقه، گروه و جمعیت یا مانند آن با استفاده از شیوه های کنترل ذهن و القاهای روانی در فضای واقعی یا مجازی مرتکب اقدامات زیر گردد چنانچه رفتار وی مشمول حد نباشد به حبس و جزای نقدی درجه ۵ یا یکی از این دو مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه ۵ محکوم می گردد. مجازات سردستگی فرقه و یا گروه مزبور مطابق ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی تعیین می شود:

۱. هر اقدام غیرقانونی یا نامشروعی که موجب تسلط روانی و یا جسمی بر فرد دیگری شود به نحوی که فرد مورد بهره کشی و سوء استفاده جنسی یا جسمی یا مالی واقع شود یا در اثر آسیب‌رسانی به قدرت تصمیم گیری فرد و تشویق وی به ارتکاب جرائمی از قبیل اعمال منافی عفت ، مصرف مشروبات الکلی ، مواد مخدر و یا مواد روان گردان، خودآزاری یا دیگر زنی فرد مرتکب این اقدامات گردد.

۲ . هر گونه فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل شرع مقدس اسلام از طرقی مانند طرح ادعای واهی و کذب در حوزه دینی و مذهبی از طریق ادعای الهیت، نبوت و امامت یا ارتباط با پیامبران و ائمه اطهار (ع)

بر اساس تبصره یک این ماده تامین مالی و یا هرنوع حمایت مالی دیگر از گروه های موضوع این ماده با آگاهی از ماهیت آنان موجب محکومیت به حبس درجه ۵ و جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر ارزش کمک های مالی و حمایت های مادی ارائه شده می باشد. چنانچه مرتکب شخص حقوقی باشد به انحلال و پرداخت جزای نقدی مذکور محکوم می گردد.

مطابق با تبصره دو این ماده ارتباط گروه های موضوع این ماده با مرکزیت خود در خارج از کشور برای دریافت حمایت یا هدایت های تشکیلاتی موجب تشدید مجازات مقرر به میزان یک درجه می گردد.

بر اساس تبصره سه این ماده اموال سردسته ها و اشخاص تامین کننده منابع گروه های موضوع این ماده که ناشی از جرم بوده و یا برای ارتکاب جرم استفاده شده و یا به این منظور تهیه شده باشد مصادره می گردد.

مطابق با تبصره چهار این ماده امور آموزشی و پژوهشی و سایر اقدامات مشابه به منظور رد و طرد و پاسخگویی به شبهات و نقد عقاید گروه های موضوع این ماده از شمول حکم این ماده و ماده ۴۹۹ این قانون خارج است.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    زنهار مجاهدت علمی پیروان تشیع ناب علوی را مشمول جرمهای این ماده بدانید --- امید واریم مجریان ماده ی 499 مجازات اسلامی با رویه ای خرد گرا روشنگریهای قرآنی و عقلی علمی دفاع از احکام و اعتقادات اصیل قرآنی و دفاع از اصالت فقهی مذهب اهل بیت پیامبر را که بیشتر به مبارزه علیه من در آوردیها و خرافات سهیم سازی بندگان مقرب در و یژگیهای منحصر به خداوند می پر دازند با تعصبات نسنجیده ی مخالف قرآن و عقل به جرایم این ماده اضافه نکنند. رهروان خرد گرای راه قرآن از پیروان مذهب پاک و اصیل مذهب تشیع علوی که بجز پیروی علمی و عملی از مسلمات قرآن و عقل هیچ ادعای دیگری ندارند ، با خدای خود عهد بسته اند هر چند دشمنیها و بهتانها علیه آنان سنگین تر شوند با اصرار و استقامت خدا پسندانه از قرآن و عقل و مذهب خرد گرا و قرآنی تشیع اصیل علوی ، با طلب یاری از خداوند توانای مطلق جهان هستی ، تا آخرین دم دفاع کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها